عدد بتا در بارداری دوقلو


عدد بتا در بارداری دوقلو

عدد بتا در تست HCG مشخص می‌کند که شما باردار هستید. اگر هم این عدد BETA HCG زیاد باشد، نشان دهنده بارداری...

عدد بتا در بارداری دوقلو

عدد بتا در تست HCG مشخص می‌کند که شما باردار هستید. اگر هم این عدد BETA HCG زیاد باشد، نشان دهنده بارداری دوقلویی، سه قلویی یا چندقلویی است که البته نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد.

بیشتر بخوانید: آیا تعیین جنسیت در غربالگری اول درست است؟

در این مقاله می‌خوانید:

  • گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) چیست؟
  • آزمایش بارداری بتا چیست؟
  • عدد بتا در افراد دوقلو باردار
  • ارتباط بتا مثبت و بارداری دوقلو
  • سطوح بالای عدد BETA HCG به چه معنا است؟
  • سطوح پایین عدد BETA HCG به چه معنا است؟

گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) چیست؟

گنادوتروپین جفتی انسانی هورمونی است که تنها در زمان بارداری تولید می‌شود.

گنادوتروپین جفتی انسانی (hCG) هورمونی است که تنها در زمان بارداری تولید می‌شود. در واقع، پس از لقاح، سلول‌ها به سرعت شروع به تولید hCG می‌کنند. چرا که این هورمون نقش مهمی در رشد جفت دارد و به حفظ بارداری نیز کمک می‌کند. hCG معمولاً ۱۰ روز پس از لقاح در نمونه‌های خون یا ادرار قابل تشخیص است.
سطح hCG در طول سه ماهه اول به طور قابل پیش بینی افزایش می‌یابد، سپس کاهش می‌یابد و دوباره، در سه ماهه دوم و سوم بارداری زیاد می‌شود. در موارد بسیار نادر، وجود hCG یا عدد بتا در آزمایش ممکن است نشان دهنده روند نوعی بیماری مانند سرطان تخمدان یا بیضه باشد. در زنان غیرباردار، سطح طبیعی hCG کمتر از ۵ mIU/ML است و در مردان نیز، سطح طبیعی کمتر از ۲ mIU/ML است.

عدد بتا در بارداری دوقلو

بیشتر بخوانید: تست غربالگری سه گانه، هر آنچه لازم است بدانید!

آزمایش بارداری بتا چیست؟

اگر نتیجه آزمایش شما مثبت باشد، نشان می‌دهد که در خون خود hCG دارید.

این آزمایش، رایج‌ترین تست بارداری خانگی است که وجود hCG را در ادرار تشخیص می‌دهد. همان‌طور که گفتیم، hCG یا گنادوتروپین جفتی انسانی، هورمونی است که فقط در دوران بارداری تولید می‌شود. پس اگر نتیجه آزمایش شما مثبت باشد، نشان می‌دهد که در خون خود hCG دارید و احتمالاً باردار هستید. با این حال، تست‌های خانگی نمی‌توانند میزان این هورمون را نشان دهند و نتایج آن‌ها به یک پاسخ کیفی محدود است.
در عوض، آزمایش‌های خونی که در آزمایشگاه می‌دهید، نتایج کمی دارند و می‌توانند مقدار واقعی hCG را در خون شما گزارش دهند. این مهم است که بدانید نتایج از فردی به فرد دیگر و حتی از یک هفته به هفته دیگر، بسیار متفاوت است و به تنهایی برای تعیین تاریخ زایمان شما استفاده نمی‌شود.

عدد بتا در بارداری دوقلو

بیشتر بخوانید: چه چیزهایی باعث زایمان زودرس می شود؟

عدد بتا در افراد دوقلو باردار

سطوح بالای غیرطبیعی بتا مثبت به تنهایی برای تایید بارداری دوقلو کافی نیست.

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که سطح hCG ممکن است در افراد دوقلو باردار بالاتر باشد، اما لزوماً همیشه اینطور نیست. در واقع، حتی اگر سطح hCG شما در محدوده طبیعی برای فقط یک جنین باشد، هنوز هم احتمال بارداری دوقلو وجود دارد.
با این حال، هنوز شواهد قوی به نفع این ایده است که سطح hCG معمولاً در بارداری‌های دوقلو بالاتر نشان داده می‌شود. یک مطالعه به ویژه سطوح بالاتر از حد متوسط hCG و استرادیول (E2) را در بارداری دوقلو نشان داد. مطالعه دیگری هم‌چنین نشان داد که حداکثر غلظت hCG در حاملگی‌های دوقلو به طور قابل توجهی بالاتر و بسیار طولانی‌تر است. برخی از متخصصان جامعه پزشکی حتی تخمین می‌زنند که زنان با بارداری دوقلو ممکن است حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد سطوح hCG بالاتری در مقایسه با زنان دارای یک جنین داشته باشند.
البته دوباره یادآوری می‌کنیم که سطح hCG می‌تواند به طور گسترده‌ای در بین زنان مختلف متفاوت باشد. به همین دلیل است که سطوح بالای غیرطبیعی بتا مثبت به تنهایی برای تایید بارداری دوقلو کافی نیست و تنها راه برای تایید این موضوع سونوگرافی استاندارد در حدود هفته پنجم است.

عدد بتا در بارداری دوقلو

بیشتر بخوانید: بارداری دوقلویی با مرکز مام

ارتباط بتا مثبت و بارداری دوقلو

در بارداری دوقلو، hCG به احتمال زیاد با سرعتی مشابه با یک بارداری تک جنینی افزایش می‌یابد. تنها تفاوت این است که سطح پایه برای بارداری دوقلو به احتمال زیاد بسیار بالاتر خواهد بود.
این بدان معنی است که در ۴ تا ۶ هفته اول پس از کاشت، می‌توانید انتظار داشته باشید که hCG هر دو روز یک بار، دو برابر شود. تا هفته ششم بارداری نیز زمان دو برابر شدن ممکن است به هر ۳ تا ۴ روز کاهش یابد. سپس سطح HCG معمولاً در حدود هفته دهم به اوج خود می‌رسد و بعد از آن، دوباره کاهش می‌یابد و تا زمان زایمان ثابت می‌ماند.

عدد بتا در بارداری دوقلو

بیشتر بخوانید: عوارض بارداری، نگران باشیم یا نباشیم؟

سطوح بالای عدد BETA HCG به چه معنا است؟

سطوح بتای بالاتر از حد متوسط ممکن است نشان دهنده این باشد که شما دوقلو دارید.

همان‌طور که تا این‌جا گفتیم، سطوح بتای بالاتر از حد متوسط ممکن است نشان دهنده این باشد که شما دوقلو دارید. با این حال، در موارد نادر، سطوح بالای عدد BETA HCG می‌تواند نشانه بارداری مولار یا سندرم داون نیز باشد. هم‌چنین این احتمال وجود دارد که تاریخ بارداری خود را اشتباه محاسبه کرده و در دوران بارداری خود از آنچه پیش بینی شده بود جلوتر باشید.
در نهایت، اگر به هر دلیلی، نگران بالا بودن سطح hCG خود هستید، در مورد نگرانی‌هایتان با پزشک خود صحبت کنید. زیرا پزشک شما می‌تواند توصیه‌های شخصی‌تری ارائه دهد و در صورت لزوم، یک سری آزمایش‌های اضافی نیز برای اطمینان از سلامت بارداری شما تجویز کند.

بیشتر بخوانید: آشنایی با انواع حاملگی

سطوح پایین عدد BETA HCG به چه معنا است؟

سطوح پایین‌تر از حد متوسط hCG در برخی موارد می‌تواند نشان دهنده حاملگی خارج از رحمی یا سقط جنین باشد. هم‌چنین می‌تواند به این معنی باشد که شما آ‌ن‌قدری که فکر می‌کنید در دوران بارداری خود پیش نرفته‌اید. باز هم اگر نگران پایین بودن سطح hCG خود هستید، باید با پزشک خود صحبت کنید تا بر اساس وضعیت خاص و سابقه پزشکی خود مشاوره بگیرید.

عدد بتا در بارداری دوقلو

بیشتر بخوانید: بارداری سالم با بتای کم امکان پذیر است؟

کلام آخر

بنابراین، به طور خلاصه وقتی عدد بتا در اولین تست بارداری شما مثبت می‌شود، به این معنی است که شما باردار هستید. به علاوه، اگر این عدد زیاد باشد، می‌تواند نشانه‌ای از بارداری دوقلو، سه قلو یا چند قلو محسوب شود. هر چند که اگر می‌خواهید از دوقلو یا چندقلو بودن خود مطمئن شوید، باید تا هفته پنجم بارداری صبر کنید و یک آزمایش سونوگرافی بدهید.

برای اطلاعات بیشتر و آشنایی با متخصص زنان، به کلینیک نی نی بان سر بزنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بارداری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سوپر گل آلومینیوم به پرسپولیس +فیلم