کاهش 40 درصدی واردات گندم


کاهش 40 درصدی واردات گندم

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به میزان خرید تضمینی و تولید گندم، واردات این محصول نسبت به سال قبل ۴۰ درصد کاهش می‌یابد.

کاهش 40 درصدی واردات گندم

به گزارش راهبرد معاصر؛ علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران از کاهش ۴۰ درصدی واردات گندم در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ خبر داد.

او همچنین از کاهش قیمت جهانی گندم خبر داد و گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که اضافه کردن بند قیمت جهانی گندم به عنوان یکی از فاکتورهای اثر گذار در نرخ خرید تضمینی درست نیست چراکه هزینه های تولید و تورم در کشور کاملا مشخص است و برمبنای این ۲ مولفه باید قیمت تعیین شود.

ایمانی ادامه داد: با توجه به آنکه کاهش قیمت جهانی گندم در نرخ سموم، بذر، خدمات، تراکتور و حقوق و دستمزد تاثیری ندارد و از طرفی دیگر کشورها به کشاورزان یارانه صادرات گندم پرداخت می‌کنند، از این رو کاهش جهانی قیمت گندم تاثیری در تولید گندم داخلی ندارد.

مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران با بیان اینکه کاهش قیمت جهانی ارتباطی به پایداری تولید و خودکفایی ندارد، افزود: با توجه به سیاست کلی نظام و تاکید مقام معظم رهبری بر تولید داخل و کالاهایی که امکان تولید آن در داخل وجود دارد حتی اگر گرانتر از مشابه خارجی تمام شود؛ براین اساس واردات ارزانتر گندم نسبت به قیمت داخلی تاثیری در تولید داخل نخواهد داشت.

او گفت: جنگ اخیر روسیه و اوکراین اهمیت خودکفایی محصولات استراتژیک را بیش از پیش نشان داد و جای این سوال مطرح است که آیا با افزایش قیمت جهانی گندم در زمان جنگ روسیه و اوکراین، آیا نرخ داخلی تغییر پیدا کرد؟/باشگاه خبرنگاران جوان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)