تغییرات متوسط قیمت 53 قلم خوراکی در مهر ماه 1402+ نمودار


تغییرات متوسط قیمت 53 قلم خوراکی در مهر ماه 1402+ نمودار

پایگاه خبری بازارنیوز بر اساس جدید‌ترین گزارش مرکز آمار از متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور، تغییرات قیمتی ۵۳ قلم کالا در سه سطح تغییرات قیمت ماهانه، تغییرات قیمت نقطه به نقطه ماهانه و همچنین تغییرات قیمت سالانه آن‌ها را بررسی کرده است.

تغییرات متوسط قیمت 53 قلم خوراکی در مهر ماه 1402+ نمودار

گروه کشت و دام بازارنیوز- مهناز میرزاده (کارشناس اقتصادی)؛ مرکز آمار متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور برای ۵۳ قلم کالا در شش گروه کالایی اصلی شامل نان و غلات، گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها، لبنیات، تخم مرغ و انواع روغن، میوه و خشکبار، سبزیجات و حبوبات، قند و شکر، آشامیدنی‌ها و سایر خوراکی‌ها؛ در مهرماه ۱۴۰۲ منتشر نموده است.


بر همین اساس در نمودار هفته بازارنیوز در سه بخش جداگانه تغییرات قیمت ماهانه، تغییرات قیمت نقطه به نقطه ماهانه و تغییرات قیمت سالانه به بررسی آخرین وضعیت تغییرات متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور پرداخته می‌شود.


الف) تغییرات ماهانه متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور


نمودار ۱ تغییرات ماهانه متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور را به تصویر کشده است. مهم-ترین نکات نمودار عبارت است از:


از میان ۵۳ کالای خوراکی منتخب، ۳۶ کالا در مهرماه ۱۴۰۲ نسبت به ماه گذشته با تغییرات مثبت قیمت همراه بوده‌اند که در این میان ماهی قزل‌آلا با ۷.۸ درصد بیشترین تغییر قیمت را به ثبت رسانده است و هر کیلوگرم آن به طور متوسط در مناطق شهری ۱۹۱ هزار تومان توسط خانوار‌ها خریداری شده است. بعد از آن کدو سبز با ۷.۶ درصد قرار دارد.


از میان ۵۳ قلم کالای خوراکی منتخب، ۲ قلم کالا یعنی ماکارونی (۵۰۰ گرم) و مرغ ماشینی (کیلوگرم) تغییر قیمت نداشته و به مانند ماه گذشته به ترتیب ۱۸ هزار تومان و ۸۲ هزار تومان توسط خانوار‌های شهری خریداری شده است. این در حالی است که قیمت مصوب مرغ گرم توسط ستاد تنظیم بازار ۷۳ هزار تومان قیمت گذاری شده است.


از میان ۵۳ قلم کالای خوراکی منتخب، ۱۵ قلم کالا با کاهش قیمت مواجهه بودند که در این میان پرتقال با منفی ۲۳.۴ درصد پیشتاز تمامی محصولات بوده است. تغییر فصل و ورود به فصل تولید میوه‌های پاییزی نقش مهمی در کاهش قیمت ۱۵ قلم کالا که اکثراً محصولات باغی بوده اند، داشته است.


واگرایی بین قیمت برنج داخلی (با تغییرات منفی ۳.۲ درصد و قیمت هر کیلو ۱۱۲ هزار تومان) و خارجی (با تغییرات مثبت ۴.۶ درصد و هر کیلو ۵۸ هزار تومان) در نتیجه آغاز فصل برداشت برنج داخلی و همچنین ممنوعیت واردات برنج خارجی در کنار اعمال سیاست واردات مشروط برنج از دیگر نکات آماری مهم متوسط قیمت اقلام خوراکی منتخب در مهرماه ۱۴۰۲ است.

تغییرات متوسط قیمت 53 قلم خوراکی در مهر ماه 1402+ نمودار


ب) تغییرات نقطه به نقطه ماهانه متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور


نمودار ۲ تغییرات نقطه به نقطه ماهانه متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور را به تصویر کشده است. مهم‌ترین نکات نمودار عبارت است از:


در میان ۵۳ قلم کالای خوراکی منتخب ارائه شده توسط مرکز آمار، چهار محصول سیب زمینی (منفی ۸ درصد)، روغن نباتی جامد (منفی ۵.۷ درصد)، روغن مایع (منفی ۲.۳ درصد) و برنج ایرانی (منفی ۰.۴۳ درصد) تنها اقلام خوراکی بودند که در مهرماه ۱۴۰۲ نسبت به مهرماه ۱۴۰۱ با کاهش قیمت مواجه بودند.


از مهم‌ترین دلیل این کاهش قیمت در خصوص برنج ایرانی می‌توان به اعمال سیاست‌های تجاری واردات مشروط برنج و در ارتباط با روغن کاهش قیمت جهانی روغن اشاره نمود. در ارتباط با کاهش قیمت سیب زمینی نسبت به سال گذشته نیز می‌توان به افزایش حجم تولید نسبت به سال گذشته اشاره نمود.


به جزء چهار محصول مذکور سایر اقلام خوراکی فهرست شده توسط مرکز آمار (۴۹ قلم کالا) در مهرماه ۱۴۰۲ نسبت به مهرماه ۱۴۰۱ با افزایش قیمت مواجهه بودند. در این میان گوشت گوسفند با تغییرات ۱۵۱ درصدی افزایش بیش از ۲.۵ برابری داشته است و هر کیلو ۴۶۸ تومان توسط خانوار‌های شهری خریداری شده است.


بعد از آن گوشت گوساله با ۱۳۲ درصد تغییرات قرار گرفته است و هر کیلو ۴۹۱ هزار تومان خریداری شده است. پیشتازی گوشت قرمز در تورم نقطه به نقطه اقلام خوراکی خانوار‌های شهری در حالی است که دولت در یک سال گذشته تلاش‌های بسیاری از جمله تخصیص ارز ترجیحی (۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان) به واردات نهاد‌های دامی، واردات گوشت منجمد و گرم و ... انجام داده است، ولی گویا هیچ یک از این موارد نتوانسته است به اهداف خود در تنظیم بازار گوشت کمک کند.

تغییرات متوسط قیمت 53 قلم خوراکی در مهر ماه 1402+ نمودار


ج) تغییرات سالانه متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور


نمودار ۳ تغییرات متوسط قیمت کالا‌های خوراکی منتخب در مناطق شهری کشور منتهی به مهرماه ۱۴۰۲ نسبت به مهرماه ۱۴۰۱ را نشان می‌دهد. مهمترین نکات نمودار عبارت است از:


از میان ۵۳ قلم کالای خوراکی منتخب، انار تنها محصولی است که متوسط قیمت دوازده ماه منتهی به مهرماه ۱۴۰۲ نسبت به مهرماه ۱۴۰۱ با تغییرات منفی ۳.۴ درصدی همراه بوده است. متوسط قیمت سالانه منتهی به مهرماه ۱۴۰۲ انار در حدود ۲۵ هزار تومان بوده است.


از میان ۵۳ قلم کالای خوراکی منتخب، گوشت گوسفند با تغییرات مثبت ۱۰۸ درصدی پیشتاز تمامی محصولات بوده است که همین موضوع منجر به ثبت متوسط قیمت ۳۴۶ هزار تومان برای هر کیلو گوشت قرمز گوسفندی در یک سال گذشته بوده است. بعد از آن پیاز با تغییرات ۱۰۱ درصدی قرار گرفته است. متوسط قیمت پیاز در یک سال گذشته برابر با ۱۸ هزار تومان بوده است این در حالی است که در سال گذشته متوسط هر کیلو پیاز ۹۳۰۰ تومان بوده است.

تغییرات متوسط قیمت 53 قلم خوراکی در مهر ماه 1402+ نمودار

پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی از ورژن دخترانه یوسف صیادی به سبک حامد آهنگی/ این بشر گوله نمکه + فیلم