واردات، اسم رمزی برای تعطیلی صنعت لوازم خانگی


واردات، اسم رمزی برای تعطیلی صنعت لوازم خانگی

دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران ضمن انتقاد از اظهارات وزیر صمت درباره واردات لوازم خانگی، پافشاری بر این مسئله را به عنوان اسم رمزی برای تعطیلی این صنعت بیان کرد.

واردات، اسم رمزی برای تعطیلی صنعت لوازم خانگی

گروه صنعت، معدن و تجارت- سعید ترکاشوند؛ «امید فاضلی‌نیا» دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون چراغ سبز وزارت صمت برای واردات این نوع کالا پس از گذشت ۴ سال از زمان ممنوعیت آن اظهار کرد: مطرح کردن موضوع واردات لوازم خانگی در سال رشد تولید و مهار تورم، به معنای اعلام اسم رمزی برای تعطیلی کامل این صنعت است.


دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران افزود: صنعت لوازم خانگی سالانه به عددی بالغ بر ۶ میلیارد دلار ارز احتیاج دارد، اما با این حال دولت حتی در تامین ۲۵ درصد آن یعنی ۱.۵ میلیارد دلار هم ناموفق بوده است. در حال حاضر میانگین زمانی که برای تخصیص این مقدار ارز صرف می‌شود، ۸۰ روز است؛ حال با وجود این نکته، وزارت صمت چگونه و با پشتوانه چه منابع ارزی صحبت از واردات کالا‌های نهایی این صنعت را به میان می‌آورد؟


صنعت لوازم خانگی به سرنوشت صنعت خودرو دچار شد؟


فاضلی‌نیا همچنین در واکنش به برخی از نقد‌ها درباره انحصاری بودن صنعت لوازم خانگی و شباهت آن با صنعت خودرو کشور اظهار کرد: چنین مسئله‌ای به هیچ وجه صحت ندارد؛ انحصار در شرایطی محقق می‌شود که تعداد تولیدکننده و یا عرضه کننده یک قلم کالا محدود باشد؛ در حوزه خودرو ما فقط شاهد حضور ایران‌خودرو و سایپا هستیم، اما در صنعت لوازم خانگی، ۳۷ نشان تجاری فقط در زمینه تولید یک نوع کالا مثل تلویزیون در حال فعالیت هستند.


دبیر انجمن لوازم خانگی افزود: انحصار زمانی به طور واقعی معنا پیدا می‌کند میزان عرضه یک قلم کالا کمتر از تقاضای آن باشد، اما اکنون در صنعت لوازم خانگی عرضه بسیاری از محصولات بیشتر از تقاضای موجود در بازار است. در حال حاضر بالغ بر ۶۰۰ الی ۶۵۰ بنگاه تولیدی در این صنعت مشغول به فعالیت هستند.


وی در پایان متذکر شد: با مروری بر تابلو‌های تبلیغاتی سطح شهر به خوبی می‌توان به رقابت پذیری در صنعت لوازم خانگی، تنوع محصولات این حوزه و در نهایت قدرت بالای مصرف‌کنندگان در انتخاب کالا‌های مورد نیاز خود پی برد؛ مولفه‌ای که اکنون صنعت خودرو کشور به صورت کامل از آن برخوردار نیست.


پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید