«تستوسترون پایین» چیست؟


«تستوسترون پایین» چیست؟

تبلیغات رسانه‌ای باعث شده است که اصطلاح «تستوسترون پایین» یا میزان خونی پایین هورمون جنسی تستوسترون در مردان بیشتر مورد توجه قرار گیرد، اما این عارضه واقعا چیست؟

«تستوسترون پایین» چیست؟

شفا آنلاین>سلامت جنسی>توجه داشته باشید که مصرف تستوسترون هیچ سودی برای بهبود عملکرد جنسی مردی که میزان تستوسترون طبیعی است، ندارد.

به گزارش شفا آنلاین:اما مردانی که سطح تستوسترون خونشان پایین است ممکن است از دچار کاهش میل جنسی، ناتوانی جنسی، پوکی استخوان (استئوپروز)، کاهش توده عضلانی و افزایش چربی بدن شوند. معمولاً هنگامی که میزان تستوسترون مردی کمتر از ۳۰۰ نانوگرم/دسی‌لیتر باشد، آن را پایین در نظر می‌گیرند.

درمان‌های با تستوسترون به شکل‌های مختلفی برای افزایش میزان تستوسترون در دسترس است، از جمله تزریق، ژل، برچسب پوستی، اسپری یا آبنبات. با این حال، علاوه بر خطرات قلبی تجویز تستوسترون، مردان سالمندی که درمان‌های جایگزین‌ تستوسترون مصرف می‌کنند، ممکن است نیاز به آزمایش‌های منظم غربالگری سرطان پروستات داشته باشند. علاوه بر این، درمان‌هاجایگزین بر اساس دستور سازمان غذا و داروی آمریکا یا FDAn در حال حاضر دارای هشدار مربوط به خطرات احتمالی قلبی هستند.

یک گزارش در مورد آزمایش‌های تستوسترون روی ۷۸۸ مرد بالای ۶۵ سال خاطرنشان کرد که درمان با تستوسترون احتمالاً می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی و سکته را افزایش دهد و ممکن است برای مردانی که سطح تستوسترون پایین اما طبیعی دارند و هیچ علامت آشکار مرتبط با تستوسترون پایین ندارند، ایمن نباشد.

- این آزمایش‌ها مجموعه‌ای از ۷ آزمایش بالینی طولانی‌مدت یک ساله روی ۷۸۸ مرد ۶۵ سال به بالا و مبتلا به هیپوگنادیسم (میزان پایین هورمون جنسی) در ۱۲ مرکز در سراسر ایالات متحده بودند.

- به‌طور کلی، آزمایش‌های تستوسترون نشان داد که حجم پلاک‌های مسدودکننده شریانی در گروه درمان‌شده با تستوسترون نسبت به گروه کنترل یا شاهد درمان‌نشده بیشتر افزایش یافته است، که می‌تواند با گذشت زمان خطر حمله قلبی یا سکته مغزی را افزایش دهد.

- از طرف دیگر این آزمایش‌ها سودمندی‌های مثبتی را از لحاظ سلامت استخوان، کم‌خونی و سلامت جنسی نشان دادند، اما متخصصان می‌گویند بعید است تستوسترون به عنوان درمان خط اول برای این عوارض در نظر گرفته شود، زیرا گزینه‌های مؤثرتر و تثبیت‌شده‌تر دیگری در دسترس است.

بالاخره اینکه هیچ بهبودی در عملکرد شناختی (حافظه) در افراد دریافت‌کننده درمان جایگزینی تستوسترون مشاهده نشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز معلم به خواهرزاده و برادرزاده 1401 + عکس نوشته و پروفایل