جاهای دیدنی کرج؛ جاذبه های تاریخی در کنار طبیعت دیدنی


کرج به عنوان یکی از شهرهای استان البرز به دلیل وجود منطقه کردان، مورد توجه گردشگران و مسافران بوده است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که این شهر به غیر از منطقه کردان، جای دیدنی و تفریحی دیگری برای تعطیلات ندارد، اما این چنین نیست. جاذبه‌های طبیعی...

کرج به عنوان یکی از شهرهای استان البرز به دلیل وجود منطقه کردان، مورد توجه گردشگران و مسافران بوده است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که این شهر به غیر از منطقه کردان، جای دیدنی و تفریحی دیگری برای تعطیلات ندارد، اما این چنین نیست. جاذبه‌های طبیعی زیادی مانند آبشارها و طبیعت بکر و سرسبز و همچنین بناهای تاریخی از جمله جاهای دیدنی کرج هستند که بسیاری از افراد و مسافران با آن‌ها آشنا نیستند. از این رو در این مطلب با معرفی جاهای دیدنی کرج همراه شما خواهیم بود.

پارک جنگلی جهان نما کرج

به عنوان یکی از جاهای دیدنی کرج که برای خانواده‌هایی که با بلیط قطار کرج سفر می‌کنند، بسیار مناسب خواهد بود، می‌توان پارک جنگلی جهان نما را نام برد که نزدیک به ۴۰۰ هکتار وسعت دارد و پذیرای مراجعه کنندگان است. پارک جنگلی جهان نما بسیار زیبا است و چشم انداز فوق‌العاده‌ای از طبیعت دارد، پوشش گیاهی آن پر است از درختان بلند قامت و گل‌های زیبا که هوایی مطبوع را در پارک ایجاد کرده‌اند. اگر کمی در پارک گشت و گذار کنید، به دریاچه‌ای بزرگ می‌رسید که درست در وسط آن جزیره‌ای مصنوعی ساخته شده است.

جاهای دیدنی کرج؛ جاذبه های تاریخی در کنار طبیعت دیدنی
یکی دیگر از بخش‌های مهم پارک جنگلی وجود مسیرهای پیاده روی‌ و پل هایی است که ایجاد شده است و فضای پارک را متفاوت‌تر نشان می‌دهند. از جمله امکاناتی که در این پارک وجود دارد می‌توان به کافی‌شاپ و بوفه اشاره کرد که می‌توانید لوازم و خوراکی‌های مورد نیاز خود را به راحتی تهیه کنید. وسایل و محل بازی مناسبی نیز برای کودکان فراهم شده است، سرویس بهداشتی نیز در این پارک جنگلی به همراه نمازخانه ساخته شده است. از جاهای دیدنی کرج برای خانواده‌ ها و مکانی مناسب برای یک روز خاطره‌انگیز می‌توان پارک جنگلی جهان نما را انتخاب کرد.

پل دختر کرج، بازمانده عصر سلجوقی

یکی دیگر از بهترین جاهای دیدنی کرج که از دوران صفویه به جای مانده و جزو بناهای تاریخی استان البرز به شمار می‌رود، پل دختر یا پل شاه عباسی است. این پل برروی رودخانه کرج واقع شده و در اصل بنایی بازسازی شده از پلی قدیمی در دوران سلجوقی است. پس از گذشت مدت‌ها از دوران بازسازی این پل در حکومت صفویان، این پل به شکل اول خود باقی نماند، به همین دلیل در سال‌های گذشته مورد بازسازی قرار گرفت‌. برای دیدن این پل تاریخی باید به شرق کرج و به سمت ساختمان تاریخی صمصام حرکت کنید. از آنجایی که پل دختر چشن انداز زیبایی از اطراف خود به نمایش می‌گذارد، به نظر می‌رسد که مکان مناسب برای گردشگری باشد. مسافرینی که از شهرهای مختلف قصد سفر دارند می‌توانند با خرید اینترنتی بلیط قطار فوری کرج سفر خود را برای دیدن جاذبه‌های آن راحت‌تر آغاز کنند.

کاخ شمس

در کرج گردی خود دیدن کاخ شمس در مهرشهر کرج را از دست ندهید. اگر با بلیط قطار مشهد کرج سفر خود را آغاز می‌کنید، دیدن این کاخ خالی از لطف نخواهد بود. کاخ شمس یا کاخ مروارید در زمان محمدرضاشاه پهلوی ساخته شده ات. دلیل ساخت این بنا در مهرشهر، بیماری آسم شمس پهلوی بود به همین دلیل باید منطقه‌ای را انتخاب می‌کرد که برای شرایط او مناسب باشد. تکنیک‌هایی که در ساخت این بنا و معماری آن به کار گرفته شده واقعا در بین تمام کاخ‌های ایران رتبه‌ای بالاتر دارد‌. از بخش‌های مختلف کاخ شمس می‌توان به تالار پذیرایی، سالن بیلیارد، استخر، اتاق خواب و دفتر مخصوص شمس اشاره کرد. این کاخ در گذشته معماری بسیار جذاب و فوق‌العاده‌ای داشت اما هم اکنون ظاهر آن تعریف چندانی ندارد. به گفته کارشناسان برای بازسازی این اثر تاریخی و ارزشمند چیزی حدود ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه لازم است. متاسفانه ساختمان این بنا دچار آسیب‌های بسیاری شده است، حتی سقف‌ها نم برداشته و شکستگی درها به وضوح دیده می‌شود. در اطراف کاخ شمس درختان کمیاب و فراوانی وجود داشت که به دلیل نبود آب سرنوشت آن‌ها به دست نابودی سپرده شد.

جاهای دیدنی کرج؛ جاذبه های تاریخی در کنار طبیعت دیدنی

خانه موزه شاملو، جاهای دیدنی کرج برای تفریح

جاهای دیدنی اطراف کرج نیز جزو جدایی ناپذیر از گردشگری در استان البرز است، خانه موزه شاملو که در شهرستان فردیس کرج واقع شده، یکی از اماکن گردشگری این شهر محسوب می‌شود که برای بازدیدکنندگان بسیار جالب و جذاب است. این مکان در زمان زنده بودن احمد شاملو، محل زندگی او بود و سالیان طولانی را در آن می‌گذراند، پس از مرگ او، این خانه تبدیل به موزه شد و حتی آثار و وسایل شخصی او در این موزه نگهداری می‌شود و در معرض دیدم عموم است. برای بازدید از این خانه موزه باید از قبل هماهنگ کرد. اگر مشتاق به دیدن این مکان هستید می‌توانید با اتوبوس های فردیس کرج به این شهر سفر کنید.

روستای برغان

روستای برغان در قسمت غربی استان البرز یکی دیگر از جاهای دیدنی کرج است که رونق گردشگری خوبی دارد، دلیل آن هم قرار گرفتن در مسیر کردان است. این روستا قدمت زیادی دارد و قدمت خانه‌های موجود در آن به دوران قاجار باز می‌گردد. وجود درختان کهنسال و قدیمی در روستای برغان، شاهدی بر تاریخ عظیم این منطقه است. در روستای برغان جاهای دیدنی مهمی نیز وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به حسینیه اعظم، درخت چنار مسجد جامع و پل صفویه اشاره کرد. اگر در روستای برغان و منطقه مسکونی آن قدم بزنید، خانه‌هایی را خواهید دید که با خشت و گل و چوب ساخته شده‌اند و گویای زندگی مردمان روستا هستند.

جاهای دیدنی کرج؛ جاذبه های تاریخی در کنار طبیعت دیدنی

مردم روستا با باغداری و دامپروری درآمدزایی می‌کنند، پس محصولات و صنایع دستی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. گردو، توت، صیفی‌جات، گوجه سبز و گیلاس از جمله محصولاتی هستند که در این روستا یافت می‌شود. برای گردشگران در این روستای سرسبز امکانات رفاهی خوبی نیز فراهم شده است، وجود سرویس بهداشتی عمومی، کافه و رستوران، فضای مناسب پیکنیک، سفره‌خانه و فروشگاه‌های مخصوص سوغات از جمله امکانات رفاهی برغان هستند. طبیعت سرسبز برغان و چشمه‌های آن بهترین مکان‌های تفریحی برای تعطیلات آخر هفته است.

بام کرج

بام عظیمیه کرج یکی از جاهای دیدنی کرج در شب است که معمولاً جوانان استقبال زیادی از این مکان دارند. این جای دیدنی و مرتفع در کوهپایه‌های عظیمیه واقع شده و همیشه آب و هوایی لذت بخش اما متفاوت نسبت به شهر دارد. در طول مسیر که به سمت بالا حرکت می‌کنید علاوه بر چشم انداز زیبایی که از شهر می‌بینید هوای پاکی را به ریه‌های خود وارد خواهید کرد. یکی از بهترین زمان‌های مراجعه به بام کرج شب‌های آن است که نمایی زیبا از روشنی شهر را در دل تاریکی به نمایش می‌گذارد.

جاهای دیدنی کرج؛ جاذبه های تاریخی در کنار طبیعت دیدنی

یکی از تفریحات مورد علاقه مراجعه کنندگان به بام کرج عکاسی از شب‌های این منطقه است. کوهنوردی نیز از تفریحات رایجی است که ورزشکاران و علاقه‌مندان به کوهنوردی در مسیرهای صخره‌ای بام انجام می‌دهند. البته مسیرهای صافی نیز برای پیاده‌روی خانواده‌ها ایجاد شده است. هنگام کوهنوردی احتمالا چشمه‌ای روان را نیز خواهید دید که در اطراف آن استراحت گاهی برای کوهنوردان ایجاد شده است. وجود کافه‌ها و رستوران‌ها در اطراف بام کرج لذت تفریح شما را چند برابر خواهد کرد.

آبشار هفت چشمه کرج

آبشار هفت چشمه استان البرز، نزدیک به شهر کرج و در جاده چالوس یکی دیگر از جاذبه‌های تفریحی و گردشگری این منطقه است. این آبشار یکی از بهترین آبشارهای زیبای ایران با ارتفاع حدود ۹۰ متر است و در بالادست رودخانه ارنگه واقع شده است. در انتهای مسیر این آبشار، هفت چشمه و آبشار دیگر نیز وجود دارد که باعث شده این منطقه گردشگری به این نام خوانده شود. از جمله جذابیت‌های دیدنی آبشار هفت چشمه می‌توان به طبیعت سرسبز و بکر آن همراه با درختان بید و همچنین غارهای موجود در آن اشاره کرد. برای بازدید از آبشار هفت چشمه بهتر است نیمه اول سال را انتخاب کنید، در روزهای سرد پاییز و زمستان، دسترسی و عبور و مرور در این منطقه سخت خواهد شد. از جمله پوشش گیاهی آبشار هفت چشمه می‌توان به درخت ازگیل، زالزالک، زرشک و درختان بید اشاره کرد. در مسیر آبشار هفت چشمه امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی همراه با شیر آب ایجاد شده است.

جاهای دیدنی کرج؛ جاذبه های تاریخی در کنار طبیعت دیدنی

تپه باستانی آق تپه

در بین جاهای دیدنی کرج، مکان‌های تاریخی را نیز نباید از دست داد، تپه‌ای باستانی به نام تپه آق تپه در مهرشهر کرج یکی از آثار ملی که نزدیک به هفت هزار سال قدمت دارد، واقع شده است. در استان البرز جاهای گردشگری تاریخی زیادی وجود دارد که تپه آق تپه نیز جزو میراث ارزشمند این منطقه به شمار می‌رود. این تپه حدود سه و نیم هکتار مساحت دارد و با تصمیم اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز امروزه به عنوان قطب گردشگری این منطقه محسوب می‌شود.
سخن پایانی
با معرفی بهترین جاهای دیدنی کرج و ویژگی آن‌ها همراه شما بودیم. فراموش نکنید که اگر به شهر کرج سفر کردید، بازدید از جاهای تاریخی و طبیعت بکر آبشار هفت چشمه را از دست ندهید. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و خرید بلیط قطار می‌توانید با یوتراوز همراه باشید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 4]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلیپ ترسناک مومو | چالش مومو | مومو ترسناک | فیلم ترسناک | مومو