تهران، پارکینگی به وسعت یک پایتخت/ 12 میلیون وسیله نقلیه فرسوده در حال تردد هستند


تهران، پارکینگی به وسعت یک پایتخت/ 12 میلیون وسیله نقلیه فرسوده در حال تردد هستند

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو ضمن تشریح آمار وسایل نقلیه فرسوده کشور گفت: در صورت توقف و یا کند شدن روند اسقاط خودرو‌ها، خیابان‌های تهران و یا سایر شهر‌ها تبدیل به پارکینگ ماشین می‌شود.

تهران، پارکینگی به وسعت یک پایتخت/ 12 میلیون وسیله نقلیه فرسوده در حال تردد هستند

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «محمود مشهدی شریف» رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در گفتگو با بازارنیوز پیرامون آخرین آمار‌های مربوط به خودرو‌های فرسوده کشور اظهار کرد: بر اساس اطلاعات موجود از این نوع وسایل نقلیه، در حال حاضر بالغ بر ۹ میلیون دستگاه موتور سیکلت، ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو تجاری (انواع کامیون‌ها)، ۲.۵ میلیون اتومبیل سواری و در نهایت بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار وسیله نقلیه عمومی مانند تاکسی و اتوبوس مستعمل در کشور وجود دارد که مجموع آن‌ها به حدود ۱۲ میلیون دستگاه وسیله نقلیه فرسوده می‌رسد.


رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو همچنین درباره مصاحبه روز قبل رئیس ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودرو‌های فرسوده مبنی بر اسقاط ۳۰ هزار دستگاه خودرو در ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ و رشد ۳ برابری این عدد نسبت به مدت زمان مشابه خود در سال ۱۴۰۱، گفت: با فرض صحت اسقاط این تعداد خودرو، باید این نکته را یادآور شد که این عدد در مقایسه با تعداد خودرویی که باید اسقاط شود کمتر از ۱۰ درصد است.


وی توضیح داد: شرایط برای اسقاط خودرو‌های فرسوده باید به گونه‌ای رقم بخورد که آمار تعداد آن‌ها در هر سال به طور میانگین به عدد ۵۰۰ یا ۶۰۰ هزار دستگاه برسد. اسقاط ۳۰ هزار دستگاه خودروی مستعمل در مقایسه با سال‌هایی مثل ۹۸، نشان از رشدی ۷ برابری آن دارد، اما در مقایسه به اسقاط ۳۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال ۹۳ این عدد فقط یک‌یازدهم آن می‌شود.


مشهدی شریف تصریح کرد: مقایسه اسقاط ۳۰ هزار دستگاه خودرو با ارقام سال‌های قبل حرف درستی است، اما این عدد در مقایسه با چشم انداز تعیین شده در برنامه در حال تدوین هفتم توسعه، نشان از عقب ماندگی ۹۰ درصدی در زمینه اسقاط خودرو‌ها دارد.


رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو همچنین در باره سن فرسودگی خودرو‌های سواری هم توضیح داد: در این مورد دو مولفه مرز فرسودگی و همچنین سن فرسودگی وجود دارد؛ در حال حاضر اگر سن یک خودرو ۱۵ سال باشد، می‌توان گفت که در مرز فرسودگی قرار دارد، اما اگر ۲۰ سال باشد، می‌توان گفت که آن اتومبیل فرسوده است.


وی خاطرنشان کرد: این مولفه‌ها برای انواع وسایل نقلیه متفاوت است، به عنوان مثال، سن فرسودگی تاکسی‌ها ۱۰ سال و برای اتوبوس‌های حمل و نقل شهری از نوع دیزلی ۱۰ سال، پایه گازسوز هیبریدی ۱۲ سال و در آخر برقی‌ها ۲۰ سال است.


مشهدی شریف همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اسقاط خودرو‌های قدیمی می‌تواند منجر به برهم خوردن تعادل در بازار خودرو شود یا خیر، گفت: خیر، زیرا اکنون تیراژ تولید خودرو توسط خودروسازان بین ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار الی ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو است. علاوه بر این مسئله، ما اکنون با تراکم تولید خودرو مواجه هستیم؛ لذا، برای ادامه فعالیت چرخه تولید این کالا، اسقاط خودرو‌های فرسوده یک امر ضروری است.


رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودرو در پایان تاکید کرد: با اسقاط خودرو‌های فرسوده بازار‌های جدیدی برای اتومبیل‌های تازه تولید شده ایجاد می‌شود؛ در صورت توقف و یا کند شدن روند اسقاط خودرو‌ها، خیابان‌های تهران و یا سایر شهر‌ها تبدیل به پارکینگ ماشین می‌شود، کما اینکه چنین وضعیتی الان هم صورت گرفته است.


پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل ساده 1402 با طرح های شیک و جذاب