جان دوباره به بازار با توقف پذیره‌نوسی و عرضه اولیه‌ها


جان دوباره به بازار با توقف پذیره‌نوسی و عرضه اولیه‌ها

سازمان بورس حداقل کاری که می‌تواند انجام دهد این است که در حال حاضر باید در مقابل پذیره‌نویسی و عرضه اولیه‌ها بایستد تا بتوانند جان دوباره‌ای به بازار بدهند تا برای حرکت دوباره آماده شود.

جان دوباره به بازار با توقف پذیره‌نوسی و عرضه اولیه‌ها

بورس نیوز:

سعید حسینی پناه کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص سمت‌وسو و تأثیراتی که دخالت‌های دولت بر بازار می‌گذارد این چنین گفت: متاسفانه یا خوشبختانه دولت با ساز و کاری که در چند سال اخیر چیده است، اعتمادسازی را داخل بازار سرمایه به صورت کامل سلب کرده است و باعث آن شده است که تشویش اذهان عمومی به خصوص مخاطبان و اعضای بازار سرمایه را داشته باشیم.

دخالت در قیمت‌گذاری، بزرگ‌ترین اشتباه دولت

در حال حاضر بزرگترین اشتباهی که دولت در حال انجام دادن آن است مربوط به دخالت در قیمت‌گذاری مواد اولیه، دخالت در قیمت‌گذاری است. این نکته باعث می‌شود که سرکوب داخل بازار شکل بگیرد و نمی‌گذارد که بازار با عرضه و تقاضای خود پیش برود و متاسفانه دولت در هر شرایطی که ورود کرده از همان نقطه و مواضع بازار آسیب دیده است.

وی ادامه داد: به نظر من دولت اگر یک مدت کلا بازار را رها کنند، سمت‌و‌سوی خودش را قطعاً پیدا خواهد کرد و تصمیم‌گیری‌های به موقع می‌تواند بهترین آینده را برای بازار ترسیم کند. یکی از بهترین تصمیم‌گیری‌هایی که در حال حاضر می‌توانند دولت به همراه داسته باشد مربوط به ۱۷ اردیبهشت است که با آن کار مفتضحانه بازار سرکوب شد.

تصمیمی که در مقابل ترند صعودی بازار را گرفتند. سازمان بورس حداقل کاری که می‌تواند انجام دهد این است که در حال حاضر باید در مقابل پذیره‌نویسی و عرضه اولیه‌ها بایستد تا بتوانند جان دوباره‌ای به بازار بدهند تا برای حرکت دوباره آماده شود.

ماهیت پول ترسو است

حسینی پناه در رابطه با ارزندگی سهامی که در شرایط کنونی مورد معامله قرار می‌گیرند نیز بیان کرد: متاسفانه یا خوشبختانه بازار به ارزندگی توجهی نمی‌کند و وقتی ماهیت پول ترسو است، بازار نیز ترسو می‌شود و زمانی که این اتفاق برای بازار می‌افتد قطعاً نسبت به ارزندگی، نسبت به مسائل فاندامنتال و بنیادین سهم‌ها هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد و گاهاً نسبت به شرایط تکنیکالی نیز پارامتری نشان نمی‌دهد.

این خنصی بودن به معناست که اکت مثبتی نسبت به سرمایه‌گذاری و آن ترندی که وجود دارد نشان نمی‌دهد و یا سرمایه‌گذاران هستند که عکس‌العملی نشان نمی‌دهند.

واکنش بازار نسبت به بازار‌های موازی

وی ادامه داد: به نظر من همیشه در ۳۰ سال گذشته بازار ارزنده‌تر بوده یعنی بازار نسبت به بازار‌های موازی عقب‌تر بوده و ثابت کرده است که در مقایل دیگر بازار‌ها پیشرو خواهد بود. درست است که دولت اشتباه‌های خودش را دارد اما؛ سهامداران باید مقداری صبور باشند و صبورانه باید نقاط ورود و خروجی خود را بررسی کنند.

حسینی پناه در رابطه با تأثیر نرخ ارز بر روند بازار سرمایه این‌گونه بیان کرد: ۲ پارامتر در خصصوص نرخ ارز در داخل مارکت و بازار تأثیرگذار است. نکته اول به غیر از دلار یک پارامتر دیگر وجود دارد که آن را عامل و محرک بزرگی برای بازار نمی‌بینم.

حالا شما می‌فرمایید که چرا دلار حرکت صعودی را به همراه داشته اما؛ بازار همچنان حرکت خاصی را از خود نشان نداده است. دلیل این موضوع می‌تواند خبر‌های منفی باشد که به جان سرمایه‌گذاران رخنه کرده است و در اثر آن نمی‌توانند نسبت به این موضوع که آیا حرکت رالی بازار آغاز خواهد شد یا خیر تاییدیه بگیرند و یقین پیدا کنند.

نکته بعدی نیز خبر‌های ضد و نقیض راجع به دلار است که طبیعتاً در کنار این موضوع یک تحلیلی نیز وجود دارد به نام روانشناسی معامله‌گری که در آن خرد جمعی باید تصمیم بگیرد که دلار بخواهد حرکت خودش را ادامه دهد و اگر تثبیت حرکت داد مردم فکر می‌کنند با یک لیگ مثلاً حداکثر یک ماهه بازار سرمایه خوب خواهد شد.

نکته اول در رابطه با دلار بود که محرک اصلی بازار نام دارد و، اما درباره‌ی نکته بعدی باید بدانیم که بازار ما یک بازار دستوری است و در کنار این موضوع باید این نکته را گوشه ذهنمان داشته باشیم و جز ریسک‌های بازار بدانیم که بازارگردان هر موقع خواست می‌تواند بازار را برگرداند و می‌تواند باعث حرکت ریورسال شود.

من این ۲ پارامتر دلار و نقش بازارگردان را مهم می‌دانم که بخواهد بازار سرمایه را برگرداند و حرکت رالی به همان جایی داشته باشد که سهامداران ناامید شده بودند، در همان نقطه می‌توانیم خرید‌های خوب و منطقی انجام بدهیم و به یک سود برسیم.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ دلایل و نشانه‌های بیماری وسواس