بهترین مناطق تبریز برای زندگی کدامند؟


اگر قصد سکونت دائم یا موقت در شهر تبریز را دارید شاید این سوال ذهنتان را درگیر کند که بهترین مناطق تبریز برای زندگی کدامند؟ در پاسخ ابتدا به معرفی شهر تبریز سپس معرفی مناطق دهگانه تبریز و در آخر محله های خوب تبریز را معرفی خواهیم کرد. شهر تبریز در...

اگر قصد سکونت دائم یا موقت در شهر تبریز را دارید شاید این سوال ذهنتان را درگیر کند که بهترین مناطق تبریز برای زندگی کدامند؟ در پاسخ ابتدا به معرفی شهر تبریز سپس معرفی مناطق دهگانه تبریز و در آخر محله های خوب تبریز را معرفی خواهیم کرد. شهر تبریز در زمان قاجار که به دارالسلطنه تبریز معروف بود، ۲۰ محله داشت و هر کدام از محلات به بخش های کوچکتری تقسیم می شدند. تبریز در دوره حکومت قاجاریان به عنوان پرجمعیت ترین شهر ایران شناخته می شد. در این دوره تبریز محل استقرار ولیعهدهای قاجار بود.

بهترین مناطق تبریز برای زندگی کدامند؟

در زمان پهلوی تقسیمات مناطق تبریز کمی تغییر کرد و این شهر دومین شهر ایران از لحاظ جمعیت بود. اکنون شهر تبریز با وسعت ۲۴۴۵۱ کیلومتر مربع، به عنوان سومین شهر بزرگ ایران شناخته می شود و جمعیت آن در سال ۱۴۰۰ حدوداً ۱۳۰۴۶۲۷ نفر می باشد. امروزه این شهر به ۱۰ منطقه شهرداری تقسیم شده است. هر کدام از مناطق تبریز شامل چندین محله و خیابان هستند.

بهترین مناطق تبریز برای زندگی کدامند؟
برای آشنایی بیشتر با شهر تبریز پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در تبریز را مطالعه بفرمایید.

مناطق دهگانه شهرداری تبریز

منطقه یک

وسعت ۴۱,۱۵ کیلومتر مربع. واقع در شرق تبریز. محله های این منطقه: یوسف آباد، ایده ‌لو، ولیعصر، بیلانکوه، گلپارک، پل سنگی، کوی وحدت، راهنمایی، کوی گلکار، سیلاب، کوی حصارک، صالح‌آباد، قوشخانه، عباسی.

منطقه دو

یکی از مناطق تبریز است با وسعت ۲۰٫۸۰ کیلومتر مربع. واقع در جنوب شرق تبریز. محله های این منطقه: زعفرانیه، ائل‌گلی، یاغچیان، آبرسان، ولیعصر جنوبی، مخابرات، حافظ، بزرگمهر، میرداماد، دادگستری، کوی فردوس، شهید رجایی، پرواز، گلشهر، ویلا شهر، بهارستان، شمس‌آباد.

منطقه سه

وسعت ۲۷٫۸۵ کیلومتر مربع. واقع در جنوب تبریز. محله های این منطقه: دانش، منظریه، اسلام‌آباد، چرنداب، کوی دانشگاه، حکیمی، مارالان، امامیه، لکلر، طالقانی، تجلایی، ساری زمین، خیابان، زنگوله ‌باغ.

منطقه چهار

وسعت ۲۵٫۴۰ کیلومتر مربع. واقع در غرب تبریز. محله های این منطقه: حیدرآباد، وزیرآباد، آخونی، رضوانشهر، امیرباغی، جمشیدآباد، شهرک شهید بهشتی، حکم ‌آباد، لاک دیزک، قم تپه، چشمه‌ لی داغ، چوسدوزان، ملاعلی‌اکبر، احراب، چوخورلار، شتیل باغی، کوره ‌باشی، کوی فیروز، قره ‌آغاج، قوروخ باغی، اسکویی، امیرخیز، کوچه ‌باغ

منطقه پنج

جزو مناطق تبریز است با وسعت ۳۱٫۵۳ کیلومتر مربع در شمال شرق آن. محله های این منطقه: خلعت ‌پوشان، الهیه، ولی ‌امر، رشدیه، باغمیشه، فرشته، مرزداران، نصر، بارنج، کرکج، شهید بهشتی.

منطقه شش

وسعت ۷۲٫۱۸ کیلومتر مربع. واقع در شمال غرب تبریز. محله های این منطقه: شهرک شهید صیاد شیرازی، آناخاتون، شنب غازان، قره ‌لر باغی، الوار علیا، قراملک، خانه‌های سازمانی نیروی هوایی، شهرک امام خمینی، خطیب، شهرک راه ‌آهن.

منطقه هفت

وسعت ۲۸٫۹۲ کیلومتر مربع. واقع در جنوب غرب تبریز. محله های این منطقه: رواسان، آخماقیه، نور، رسالت، شهرک اندیشه، اشرفی لاله، کوی مکرر، برادران، کوی لاله، بهاران، کوجووار، خلجان، قوروخ کوشنی، دیزل ‌آباد، شهید باکری.

منطقه هشت

وسعت ۳٫۸۸ کیلومتر مربع. واقع در مرکز تبریز. محله های این منطقه: بازار، مقصودیه، تربیت، بالاحمام، خاقانی، راسته‌ کوچه.

منطقه نه

وسعت ۸٫۰۳ کیلومتر مربع. واقع در جنوب شرق تبریز. محله های این منطقه: فتح‌آباد، خاوران.

منطقه ده

وسعت ۱۰٫۵۱ کیلومتر مربع. واقع در شمال تبریز. محله های این منطقه: جهودیلر، محمدیه، خلیل‌آباد، ششگلان، شتربانی، ارم، منبع، حسن ‌آباد، علی ‌نژاد، شربت ‌زاده، شتربانی، سرخاب.

مانند دیگر شهرهای ایران، شهر تبریز هم از لحاظ موقعیت به سه قسمت بالا شهر، متوسط و پایین‌شهر تقسیم می‌شود. شرق و شمال تبریز جزو مناطق بالا شهر هستند که قیمت خانه در آن‌ها بالاتر است. غرب و جنوب هم جزو مناطق پایین‌ شهر دسته‌بندی می‌شوند.

بهترین مناطق تبریز برای زندگی کدامند؟

شرق و شمال تبریز

محله‌های ولیعصر، زعفرانیه، ائل ‌گلی، رشدیه مناطق بالا شهر تبریز هستند که خانه‌های لوکس و شیکی در آن‌ها وجود دارد. بیشتر خانه‌های ولیعصر، زعفرانیه و… متراژ و قدمت بالایی دارند و از لحاظ جغرافیایی در مکان مناسبی واقع ‌شده‌اند.

ولیعصر

ولیعصر منطقه بسیار بزرگی است و این وسعت باعث شده تا آن را به سه بخش مرکزی، شمالی و جنوبی تقسیم کنند. این منطقه خانه‌های نسبتا گرانی دارد؛ اما گران‌ترین خانه‌ها مربوط به بخش شمالی و ارزان‌ترین آن‌ها مربوط به بخش جنوبی ولیعصر هستند.

بهترین مناطق تبریز برای زندگی کدامند؟

زعفرانیه

شهرک زعفرانیه در جنوب شرق تبریز واقع‌ شده است و از سمت شمال به دانشگاه تبریز و از جنوب به محله میرداماد منتهی می‌شود. این شهرک تحت مدیریت شهرداری منطقه دو تبریز قرار دارد و قدمت برخی از خانه‌های آن به ابتدای انقلاب اسلامی بازمی‌گردد. در شهرک زعفرانیه درمانگاهی وابسته به سازمان تأمین اجتماعی تأسیس شده است که یک مزیت برای این شهرک محسوب می‌شود.

ائل گلی یا ایل گلی

ایل گلی (ائل گلی) در گذشته یکی از روستاهای اطراف تبریز بوده که با گسترش شهر و ساختمان‌سازی این منطقه هم وارد حوزه شهری تبریز شده است. ایل گلی نسبت به سایر نقاط شهر آب‌وهوای بسیار دل‌نشین و مناسبی دارد. به همین دلیل است که مردم بسیاری این منطقه را برای سکونت انتخاب می‌کنند. عمارت ائل گولی ،استخر شاهگولی، پارک جنگلی صائب تبریزی، شهربازی لونا پارک و… از جذابیت‌های این منطقه هستند.

رشدیه

منطقه رشدیه با آب‌وهوای معتدل و معماری مدرن، از بهترین مناطق شمال شهر تبریز است. در کنار محیط تمیز و مدرن، امکانات متعددی در این ناحیه وجود دارد. مرکز خرید رشدیه و پالادیوم، پارک لاله و جاده سلامت، برج‌ها و فضاهای سبز از جاذبه‌های رشدیه هستند.

بهترین مناطق تبریز برای زندگی کدامند؟

مرکز تبریز

منطقه مرکزی شهر تبریز شامل خیابان منظریه، آب‌رسان، بام فرشته، یاخچیان، استانداری، مرزداران، میدان ساعت، باغمیشه و… است. این مناطق در عین برخورداری از موقعیت جغرافیایی مناسب، قیمت پایین‌تری نسبت به خانه‌های بالا شهر دارند. دیگر مزیت این مناطق دسترسی آسان به خدمات شهری است که برای رفت ‌و آمد با وسایل حمل ‌و نقل عمومی شما را دچار مشکل نمی‌کند.

مرزداران

منطقه مرزداران به عنوان یکی از مناطق تازه ساز این شهر برای دانشجویان به صرفه‌تر خواهد بود. مرزداران در منطقه ۵ شهرداری تبریز است که با قرار گرفتن در نزدیکی دانشگاه آزاد اسلامی امکان دسترسی به این مکان را برای دانشجویان فراهم می‌کند. این منطقه محل برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی است که علاوه بر امکانات رفاهی قابلیت دسترسی به مراکز درمانی را نیز برای افراد و بازدیدکنندگان فراهم می‌نماید.

یاخچیان

یکی دیگر از مناطق مناسب برای زندگی در تبریز منطقه یاخچیان است که نام این منطقه به پاس قدردانی از شهید عزیز و جان فدا مرتضی یاخچیان یکی از بزرگ‌مردهای ۸ سال دفاع مقدس الهام گرفته شده است. در این منطقه امکان دسترسی به جاذبه‌های دیدنی مانند بوستان سوسنگرد، پارک آبی و موزه دفاع مقدس فراهم است به همین دلیل منطقه مناسب برای خرید خانه یا اجاره برای گردشگران بوده که با قیمت بسیار مناسب در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

غرب و جنوب تبریز

ارزان‌ترین محله‌های شهر تبریز مربوط به مناطق بهار، آزادی، حافظ، باغ میثم، استاد جعفری،‌ امام خمینی، کوی سهند و اندیشه می باشند. این مناطق متعلق به جنوب و غرب تبریز هستند و جزو محله‌های پایین‌ شهر محسوب می‌شوند، شهرک‌های سهند و اندیشه ارزان‌ترین خانه‌ها را در تبریز دارند.

سهند

کوی سهند منطقه‌ای بسیار خوش آب‌و هواست که فاصله‌اش از مرکز شهر زیاد است و به همین دلیل خانه‌های ارزان بسیاری دارد. سهند در جنوب شرقی تبریز قرار دارد و به بوستان ایل گلی بسیار نزدیک است.

اندیشه

گسترش شهرنشینی باعث الحاق روستاهای متعددی به شهر و رونق ساختمان سازی شده است. شهرک اندیشه منطقه‌ای در نزدیکی روستای الحاقی اخاقیه است که در غرب تبریز قرار دارد. اندیشه پرجمعیت، متراکم و آلوده است. قرار گرفتن در کنار مزار بزرگ وادی رحمت، میدان بزرگ میوه و تره‌بار، ترافیک شدید و آلودگی ناشی از صنایع باعث شده است که مسئولین کمتر به فکر رونق این منطقه باشند.

بهترین مناطق تبریز برای زندگی کدامند؟

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403/ زدیم بر صف رندان و هر چه بادا باد