22 بهمن، موعد اجرای کامل سامانه جدید گمرک


22 بهمن، موعد اجرای کامل سامانه جدید گمرک

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران ضمن تشریح مراحل تکمیل و یا اجرای سامانه جدید گمرک، از استقرار کامل این سامانه در روز ۲۲ بهمن ماه امسال خبر داد.

22 بهمن، موعد اجرای کامل سامانه جدید گمرک

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز - سعید ترکاشوند؛ «محمد رضوانی فر» رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون سامانه جدید این سازمان و زمان راه‌اندازی کامل آن اظهار کرد: این سامانه از سال گذشته و بر اساس تفاهم‌نامه مشترک وزارتخانه‌های اقتصاد و دفاع و همچنین با همکاری‌های معاونت عملی و فناوری ریاست‌جمهوری و یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به پروژه‌ای مشترک تبدیل شد.


رئیس گمرک افزود: اجرای این سامانه از شهریور سال ۱۴۰۱ وارد فاز عملیاتی شد و تاکنون هم اقداماتی مثل تحلیل، توسعه، پایلوت و استقرار آن بر اساس یک جدول زمان‌بندی شده محقق شده است. سازوکار اجرای سامانه جدید گمرک به این شکل است که تا به حال از میان ۱۶ الی ۱۷ رویه اصلی گمرکی که اکنون در ساختار تجاری کشور وجود دارد، برخی از آن‌ها به صورت تک به تک مرحله اجرای آزمایشی خود را پشت سر گذاشته‌اند.


وی خاطرنشان کرد: شهریورماه امسال، رویه واردات کالا که یکی از اصلی‌ترین رویه‌های گمرکی محسوب می‌شود، در گمرک غرب کشور رونمایی شد. چند روز پیش هم یعنی روز ۲۹ مهر ماه مقارن با روز ملی صادرات، از اجرای آزمایشی رویه صادرات و ترانزیت کالای این سامانه رونمایی شد.


رضوانی تصریح کرد: در حال حاضر مقرر شده که به فاصله هر ۱۴ الی ۱۵ روز یکبار اجرای آزمایشی یکی از آن رویه گمرکی انجام شود؛ لذا، امیدواریم که با در پیش گرفتن این برنامه، سامانه جدید گمرک تا روز ۲۲ بهمن سال ۱۴۰۲ در تمامی پایانه‌های گمرکی کشور وارد فاز استقرار کامل شود.


معاون وزیر اقتصاد همچنین درباره تفاوت‌های این سامانه با سامانه قدیمی گمرک و مزیت آن هم گفت: بر اساس قانون حقوق گمرکی، تکالیف قانونی ذکر شده برای سازمان گمرک در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و از مهم‌تر الزام اتصال و یکپارچه‌سازی همه سامانه‌ها حوزه تجارت کشور مثل سامانه ارزی، سامانه جامع انبار‌ها، سامانه جامع انبار‌ها، سامانه جامع مجوز‌ها و...، نه‌تن‌ها سازمان گمرک بلکه سایر دستگاه‌های اجرایی دخیل در امر تجارت خارجی می‌توانند با استفاده از این بستر تکالیف قانونی خود ذیل یک پنجره واحد انجام دهند.


وی در پایان توضیح داد: سامانه جدید گمرک شرایطی را محقق می‌سازد که از طریق آن می‌توان تمامی مراحل تجارت اعم از احراز هویت، ثبت سفارش، تخصیص ارز تا ورود کالا به پایانه‌های گمرکی و استقرار آن در انبار‌های کشور را به طور کامل رصد و کنترل کرد. گمرک تاکنون تکالیف قانونی خود را به طور کامل انجام داده؛ لذا به‌موازات این که دستگاه‌های اجرای دیگر سامانه‌های خود را متصل به سامانه جدید گمرک می‌کنند، این اتفاق بزرگ هم در کشور به وقوع خواهد پیوست.

پایان پیام//

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!




کلیپ ترسناک مومو | چالش مومو | مومو ترسناک | فیلم ترسناک | مومو