فواید و مضرات حنا برای موی سر + روش رنگ‌کردن مو با حنا


فواید و مضرات حنا برای موی سر + روش رنگ‌کردن مو با حنا

حنا نوعی رنگ موی طبیعی است که از گیاه حنا (Lawsonia inermis) به دست می‌آید. رنگ‌کردن موها با حنا باعث می‌شود موها تیره‌تر، براق‌تر و پرپشت‌تر به نظر برسند. مانند هر محصول آرایشی دیگری حنا هم فواید و معایب خاص خودش را دارد. در این مقاله فواید و...

حنا نوعی رنگ موی طبیعی است که از گیاه حنا (Lawsonia inermis) به دست می‌آید. رنگ‌کردن موها با حنا باعث می‌شود موها تیره‌تر، براق‌تر و پرپشت‌تر به نظر برسند. مانند هر محصول آرایشی دیگری حنا هم فواید و معایب خاص خودش را دارد. در این مقاله فواید و مضرات حنا برای موی سر و روش رنگ‌کردن با حنا را خواهید خواند.

فواید حنا برای مو

حنا یکی از قدیمی‌ترین رنگ‌های گیاهی است. استفاده از حنا برای رنگ‌کردن موها فواید زیادی دارد. در ادامه، ۲ مورد از مهم‌ترین فواید حنا برای موی سر را بیان می‌کنیم.

۱. مواد مغذی را به مو اضافه می‌کند

حنا حاوی تانن، پروتئین و مواد معدنی مفید برای سلامت موست. تانن‌ها جلوی سفیدشدن زودرس موها را می‌گیرند، پس در جواب افرادی که می‌پرسند «آیا حنا باعث سفیدی مو میشود؟» باید بگوییم خیر، نه‌تنها حنا‌ باعث سفیدشدن موها نمی‌شود بلکه سفیدشدن موها را به تأخیر هم می‌اندازد. ویتامین E یکی دیگر از مواد مغذی موجود در حناست که باعث نرم‌شدن موها می‌شود. خواص آنتی اکسیدانی طبیعی حنا نیز موها را تقویت می‌کند.

۲. خواص ضدقارچی دارد

معمولا قارچی به‌نام مالاسزیا عامل ایجاد شوره سر است. حنا خواص ضدقارچی فوق‌العاده‌ای دارد که ممکن است برای درمان شوره سر مفید باشد. همچنین برخی افراد معتقدند که حنا روغن‌هایی را که منجر به تجمع سلول‌های مرده پوست می‌شوند، به خود جذب می‌کند. البته برای تأیید این خواص بررسی‌های بیشتری لازم است.

مضرات حنا برای موی سر

۱. تغییر رنگ موی رنگ‌شده با حنا سخت است

شرکت‌های مختلفی حنا را در بازار عرضه می‌کنند و بسیاری از این محصولات حاوی افزودنی‌های خاص یا نمک‌های فلزی‌اند که ممکن است تغییر رنگ مو را بسیار سخت کنند. اگر تصمیم گرفته‌اید موهایتان را با حنا رنگ کنید، حتما این نکته را در نظر داشته باشید. همچنین رنگ موی حنا بسیار قوی است و تا کوتیکول مو نفوذ می‌کند. به همین دلیل بسیاری از آرایشگران معتقدند نمی‌توانید موهای رنگ‌شده با حنا را به‌راحتی تغییر دهید و رنگ دیگری به آنها بزنید.

۲. ممکن است باعث خشکی موها شود

یکی از مضرات حنا برای موی سر خشکی موهاست. البته این خشکی پس از مدت کوتاهی رفع می‌شود. گیاه حنا حاوی نوعی رنگدانه به‌نام لاوسون است که طبق پژوهش‌ها، کراتین (پروتئینی که لایه بیرونی فولیکول‌های مو را می‌سازد) را تقویت می‌کند و تقویت کراتین باعث می‌شود موهای شما مدتی کدر یا خشک شوند.

یکی از راهکارهای رفع این مشکل شستن کامل موهایتان پس از حناکردن است. این کار حنای اضافی را که ممکن است به فولیکول‌های مو چسبیده باشد، از بین می‌برد. همچنین می‌توانید سرم یا ماسک آبرسان مو به موهایتان بزنید و موهایتان را احیا کنید.

۳. فقط برای موهای تیره مناسب است

حناکردن موها رنگ قهوه‌ای تیره‌ای به موها می‌دهد، به‌خاطر همین است که می‌گویند حنا فقط برای موها تیره مناسب است. حنا فقط برای تیره‌کردن رنگ موها کاربرد دارد و موها را روشن نمی‌کند. اگر موهای روشن یا بلوند را با حنا رنگ کنید، رنگ موها نارنجی‌ خواهد شد.

۴. حنای بی‌کیفیت ممکن است به مو آسیب بزند

استفاده از حنای باکیفیت رنگ زیبا و درخشش جذابی به موها می‌دهد، اما استفاده از حنای بی‌کیفیت چربی طبیعی مو را از بین می‌برد. ازبین‌رفتن این چربی به موها آسیب می‌رساند و باعث خشک‌شدن موها و تحریک پوست سر می‌شود. استفاده زیاد از حنا نیز ممکن است باعث شود موها چندرنگ شوند.

۵. ممکن است باعث حساسیت شود

برخی افراد به حنا حساسیت دارند. در بیشتر موارد، حساسیت به حنا شامل تحریک، تاول‌زدن و زخم‌شدن پوست سر می‌شود. حساسیت به حنای سیاه بسیار خطرناک است. حنای سیاه شامل پارافنیلن دی‌آمین (PPD) است، ماده‌ای شیمیایی که ممکن است باعث سوختگی شیمیایی و حساسیت‌های خطرناک شود. همیشه قبل از استفاده از حنا روی موها یا پوست سر، کمی از آن را روی پوست دست‌تان بریزید و چند دقیقه‌ای منتظر بمانید. اگر سوزش یا هر نوع واکنش دیگری مشاهده کردید، آن را به موهایتان نزنید.

نحوه رنگ‌کردن موها با حنا

فواید و مضرات حنا برای موی سر + روش رنگ‌کردن مو با حنا

مواد لازم

  • پودر حنا؛
  • مقداری آب یا قهوه؛
  • یک جفت دستکش؛
  • کلاه مخصوص رنگ‌کردن موها.

دستورالعمل رنگ‌کردن

  • قبل از رنگ‌کردن با حنا، موهایتان باید تمیز و بدون چربی باشند. اگر موها کثیف باشند، مولکول‌های حنا با روغن طبیعی مو پیوند مناسبی برقرار نمی‌کنند و رنگ در عرض ۱ هفته از بین می‌رود.
  • مقداری پودر حنا (با توجه به بلندی موهایتان) داخل کاسه بریزید و آب گرم یا قهوه دم‌کرده را به پودر اضافه کنید.
  • مخلوط را با قاشق کاملا هم بزنید؛ بافت رنگ باید مانند کیک غلیظ و یک‌دست باشد.
  • روی مخلوط حنا را با نایلون بپوشانید و آن را ۱ ساعت کنار بگذارید.
  • لکه حنا به‌سختی از روی لباس پاک می‌شود، پس قبل از رنگ‌کردن موها با حنا لباسی کهنه یا غیرقابل‌استفاده بپوشید.
  • موهایتان را شانه و سپس به ۴ قسمت تقسیم کنید و با گیره ببندید.
  • دستکش دست کنید، یک بار دیگر مخلوط حنا را هم بزنید و با کمک قلمو کمی از آن بردارید و روی یک قسمت از موها بمالید.
  • پس از رنگ‌کردن تمام قسمت‌ها، روی موها را با نایلون بپوشانید و در صورت تمایل، کلاه رنگ را روی آن سرتان کنید.
  • اجازه بدهید حنا یکی‌دو ساعت روی موهایتان بماند و سپس دوش بگیرید. با ایستادن زیر دوش کم‌کم تمام لایه‌های حنا از روی موهایتان جدا می‌شوند.
  • دفعه اول شامپو نزنید؛ بعد از ۲ روز می‌توانید موهای رنگ‌شده با حنا را با شامپو بشویید.

نکاتی درباره رنگ‌کردن مو با حنا

۱. از سازگاری موهایتان با حنا مطمئن شوید

رنگ‌کردن با حنا نتایج متفاوتی دارد. رنگ‌کردن موهای تیره با حنا بهترین نتیجه ممکن را خواهد داشت. اگر رنگ موها روشن‌تر باشند، متوجه تفاوت محسوسی در رنگ موهایتان خواهید شد و در صورتی که موهای بلوند را با حنا رنگ کنید، نارنجی خواهند شد. فقط در صورتی حنا را برای رنگ‌کردن موهایتان انتخاب کنید که موهایتان تیره است.

۲. برای پیشگیری از خشکی موها به حنا مرطوب‌کننده اضافه کنید

خشک‌شدن موها یکی از عوارض رنگ‌کردن مو با حناست، اما افزودن مرطوب‌کننده به رنگ ممکن است مانع از خشک‌شدن موها شود. عسل، روغن نارگیل و آلوئه‌ورا مرطوب‌کننده‌های طبیعی و مفیدی برای ترکیب‌کردن با حنا هستند.

۳. حنا را خیلی طولانی روی موهایتان نگه ندارید

ماندن طولانی‌مدت حنا روی سر ممکن است باعث تجمع مولکول‌های پروتئین در فولیکول‌های مو و سنگین‌شدن موهایتان شود. یکی‌دو ساعت پس از گذاشتن حنا روی سر، آن را بشویید.

۴. قبل از استفاده تست حساسیت انجام دهید

کمی حنا را روی قسمت کوچکی از پوست دست‌تان بریزید و منتظر بمانید. اگر حساسیت داشته باشید، ممکن است پوست‌تان دچار قرمزی، تورم، ترشح یا التهاب شود.

۵. از حنای سیاه استفاده نکنید

پارافنیلن دی‌آمین (PPD) موجود در حنای سیاه باعث سوختگی شیمیایی می‌شود. این ماده شیمیایی ممکن است در موارد شدید باعث ایجاد زخم و حساسیت شود. حنای قهوه‌ای گزینه ایمن‌تری است.

کلام پایانی

رنگ‌کردن موها با حنا روش پرطرف‌داری برای تیره‌کردن موهاست. طبق برخی پژوهش‌ها حنا فولیکول‌های مو را تقویت و موها را نرم‌تر و درخشان‌تر می‌کند. بااین‌حال مانند هر محصول آرایشی دیگری باید نکات مراقبتی مربوط به آن را رعایت کنید.

تابه‌حال موهایتان را با حنا رنگ کرده‌اید؟ چه تجربه‌ای در این زمینه دارید؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آرایش و سلامت مو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


راز قتل همسر و فرزند با آتش افروزی