پوتین و نتانیاهو درباره درگیری فلسطین و اسرائیل گفتگو کردند


پوتین و نتانیاهو درباره درگیری فلسطین و اسرائیل گفتگو کردند

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل درباره وضعیت بحرانی که در نتیجه تشدید شدید درگیری‌های فلسطین و اسرائیل به وجود آمده است، گفتگو کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از سرویس مطبوعاتی کرملین، "ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تلفنی گفتگو کرد. این گفتگو در مورد وضعیت بحرانی که در نتیجه تشدید شدید درگیری فلسطین و اسرائیل به وجود آمده بود متمرکز بود. رئیس‌جمهور روسیه با ابراز همدردی صمیمانه به خانواده‌ها و دوستان اسرائیلی‌های متوفی، بر رد و محکومیت شدید هر اقدامی که جمعیت غیرنظامی از جمله زنان و کودکان را قربانی می‌کند، تاکید کرد".
در ادامه بیانیه کرملین می آید:" ولادیمیر پوتین از اقدامات روسیه برای کمک به عادی سازی اوضاع، جلوگیری از تشدید بیشتر خشونت ها و جلوگیری از یک فاجعه انسانی در نوار غزه خبر داد. به ویژه نکات کلیدی تماس تلفنی امروز با سران فلسطین، مصر، ایران و سوریه به طرف اسرائیلی ابلاغ شد".
این نخستین گفتگوی سران دو کشور پس از آغاز مناقشه اخیر میان ایرائیل و فلسطین محسوب می شود.
صبح روز هفتم اکتبر، اسرائیل در چارچوب عملیات سیل الاقصی که توسط شاخه نظامی جنبش فلسطینی حماس اعلام شد، مورد حمله موشکی بی‌سابقه‌ای از نوار غزه قرار گرفت. علاوه بر این، پس از حملات موشکی گسترده، نیروهای حماس به مناطق مرزی در جنوب اسرائیل نفوذ کردند. در پاسخ، نیروهای دفاعی اسرائیل عملیات شمشیر آهنین را علیه حماس در نوار غزه آغاز کردند.
چند روز پس از حمله، ارتش اسرائیل کنترل تمام شهرک‌های نزدیک مرز غزه را به دست گرفت و حملات هوایی به اهدافی از جمله غیرنظامیان در نوار غزه را آغاز کرد. اسرائیل همچنین از محاصره کامل نوار غزه خبر داد: تامین آب، غذا، برق، دارو و سوخت به حالت تعلیق درآمد.
تعداد قربانیان نوار غزه از 2 هزار نفر و تلفات ساکنان اسرائیل از هزار نفر گذشت و چندین هزار اسرائیلی و فلسطینی مجروح شدند. به گفته منابع مختلف، حماس ممکن است حدود 150 اسرائیلی را در اسارت نگه دارد.
وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خصومت ها را متوقف کنند. بر اساس مواضع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، حل و فصل بحران خاورمیانه منحصراً بر اساس فرمول دو کشوری مصوب شورای امنیت سازمان ملل متحد امکان پذیر است که ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی در مرزهای 1967 با پایتخت آن در بیت المقدس شرقی را فراهم می کند.
مناقشه فلسطین و اسرائیل، مرتبط با منافع ارضی طرفین، برای چندین دهه منبع تنش و درگیری در منطقه بوده است. تصمیم سازمان ملل متحد با نقش فعال اتحاد جماهیر شوروی در سال 1947، ایجاد دو کشور - اسرائیل و فلسطین را تعیین کرد، اما فقط اسرائیل ایجاد شد. اسرائیل ضمن اعلام موافقت با اصل دو دولتی، سرزمین های فلسطین را به طور کامل آزاد نکرد.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


امیر تتلو در زندان شعری در مدح امام علی (ع) سرود!