شرکت‌کنندگان دوره «قاصدک» آثار یکدیگر را بررسی کردند


شرکت‌کنندگان دوره «قاصدک» آثار یکدیگر را بررسی کردند

کارگاه «بررسی مبانی داستان در ادبیات کودک» با حضور محمد گودرزی دهریزی در اردوگاه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چالوس برگزار شد.

شرکت‌کنندگان دوره «قاصدک» آثار یکدیگر را بررسی کردند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این کارگاه که در ادامه کارگاه‌های اردوی سه‌روزه «قاصدک» بود با ارائه آثار نوشته‌شده حضار آغاز شد.

گودرزی دهریزی با بررسی هر کدام از ایده‌های این نویسندگان، به تحلیل تکنیکی ایده‌ها و آثار آنها پرداخت. گودرزی با ذکر سنت‌های ادبی موجود به مفهوم‌شناسی موضوعات مطرح‌شده پرداخت.

وی گفت: نویسنده باید پیام خود را طوری در داستان بگنجاند که کودک مشکوک نشود که نویسنده قصد تربیت او را دارد. کودکان و همه انسان‌ها دو ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه دارند. تمام داستان‌ها و موعظه‌ها جذب ضمیر خودآگاه می‌شوند؛ بنابراین کوتاه و یک بار مصرف هستند؛ اما تمام آثار ارزشمند ادبی که پیامی در خود ندارند ولی در ضمیر خود پرپیام‌ترین داستان‌ها هستند، در ضمیر خودآگاه کودک ذخیره می‌شوند. وقتی بدون هدف انتقال پیام برای کودک می‌نویسید، اثر ماندگاری به ضمیر خودآگاه او منتقل نمی‌کنید. کتاب‌هایی که پیام گل‌درشت و ساختار ضعیف به کودک و نوجوان القا می‌کنند، از فهرست علایق او حذف می‌شوند. تمام داستان‌های ساختارمند با پیام‌های ارزشمند، کودک را رشد می‌دهد.

این کارگاه با تعامل استاد و نویسندگان حاضر برگزار شد و هرکدام از حاضران درباره ایده‌های داستان‌نویسی یکدیگر اظهارنظر کردند. هم‌چنین گودرزی دهریزی با نقل قول از داستان‌های معروف از ادبیات کودک، به ذکر مثال‌هایی برای درک و پرداخت بهتر داستان پرداخت.

در سومین جلسه آموزش «مبانی داستان در ادبیات کودک» نیز گودرزی با تأکید بر این نکته که نویسنده باید هر روز وقت معینی برای نوشتن اختصاص دهد گفت: اگر وقت معینی برای کاری اختصاص نمی‌دهید به این معناست که آن کار برای شما اولویت ندارد.

وی افزود: منظور ما از داستان کودک، خردسال و نوجوان نیست. مشخصا کودکان هدف ما هستند. مهم‌ترین عنصر داستان برای شروع، سرگرم‌کنندگی موضوع است. ممکن است یک رمان پیام‌های جانبی و فرعی هم داشته باشد.

در ادامه این کارگاه، نویسندگان با نگارش داستان‌های کوتاه، توانایی و ایده‌های خود را محک زدند. شرکت‌کنندگان با ارائه داستان‌های خود در این کارگاه، از نظرات و راهنمایی‌های مدرس جلسه استفاده کردند. دهریزی با مثال‌هایی از بهترین داستان‌های کودک، ریزه‌کاری‌های لازم در نگارش داستان کودک را در این کارگاه بیان کرد. او در ادامه به ذکر تجربیات خود از سال‌ها نویسندگی برای کودکان پرداخت.

گودرزی دهریزی کتاب‌های «آوازی برای وطن»، «کودکی از جنس نارنجک»، «مهمان‌هایی با کفش‌های لنگه به لنگه»، «ماسک ضدپلیس»، «امضا...جوجه‌تیغی»، «دنیا بدون درخت»، «داستان گل حسرتی»، «پرنده‌ای که در نزد»، «پرنده شد. شاد شد» و «آفرین بر جان بابا» را تألیف کرده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!