مراقب همکاران ناگزیر در ادبیات کودک باشید 


مراقب همکاران ناگزیر در ادبیات کودک باشید 

کارگاه «گریزها و ناگزیرها در ادبیات کودک» با سخنرانی سیداحمد میرزاده، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان در اردوی سه‌روزه آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان «قاصدک» برگزار شد.

مراقب همکاران ناگزیر در ادبیات کودک باشید 
به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، وی در این کارگاه موارد گریز و ناگزیر در نوشتن برای کودکان را بررسی کرد و گفت: در ادبیات کودک، افرادی به ناگزیر همکار شما هستند: مثلا مادر بچه، معلم، تصویرگر کتاب و غیره. ممکن است آنها در متن و رسانگی مطلب شما دخالت کنند. اینجا یک دیگرخوانی ناگزیر رخ می‌دهد؛ یعنی بعد از اینکه یک داستان را برای کودک می‌خوانید و تصاویر آن را نگاه می‌کند، کودک این سؤال را می‌پرسد که آن شیء بدون دهان چگونه حرف می‌زد؟ باید مراقب این موارد ناگزیر باشیم که با دخالت در کار شما، مفهوم را عوض نکنند.

وی افزود: انسان گاهی اوقات به این نتیجه می‌رسد که برخی از حرف‌ها بیهوده است. بسیاری از موارد است که مزاحم انتقال کامل مفاهیم است. برای اینکه رسانگی پیام رخ دهد، باید چند مؤلفه مشارکت داشته باشند. این مشارکت باعث می‌شود که در رسانگی مطلب تأثیر بگذارند. به عنوان مثال همان تصویرگری که گفتم با تصویر اشتباه در رسانگی مفهومی که خلق کرده‌اید دخالت می‌کند. مقوله واسطه‌ها در ادبیات کودک را جدی بگیرید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی ماهی فانتزی و کودکانه و مدل های رنگ آمیزی ماهی