خواص بولاغ اوتی (علف چشمه) / بولاغ اوتی دوست و دشمن زنان!


خواص بولاغ اوتی (علف چشمه) / بولاغ اوتی دوست و دشمن زنان!

رکنا: بولاغ اوتی در برطرف کردن ناراحتی‌های گوارشی نقش دارد.

به گزارش رکنا، بولاغ اوتی گیاهی است که در زبان ترکی معنای آن آب تره شاهی است. بولاغ اوتی در جدول کلمات هم زیاد مطرح می شود. بولاغ اوتی طبیعتی گرم و خشک دارد. خون را تصفیه می کند. تب بر و ضد انگل و کرم است. از سرطان جلوگیری می کند. بولاغ اوتی بازکننده قاعدگی در خانم هاست. این گیاه برای خرد کردن سنگ کلیه بسیار مفید است. برای رفع لک های پشت دست، صورت و گردن مفید است. سل ریوی، آسم، زکام و سیاه سرفه را این گیاه شفا می بخشد. برای این کار بهتر است شیره آنها را گرفته و همه روزه صبح و عصر یک قاشق سوپ خوری از آن به بیمار بدهند.

تخم بولاغ اوتی که به حب الرشاد معروف شده است دارای بیشتر خواص این گیاه است. جوشانده گرم آن قی آور بوده و بلغم را دفع می کند. این خانواده خنک هستند و در رساندن مواد معدنی به یاخته ها نقش مهمی دارند. صبح بعد از بیدار شدن از خواب یک استکان کوچک از آب بولاغ اوتی را نوش جان کنید. تمام سموم بدن شما دفع خواهد شد و انگل های معده ای هم از بین خواهد رفت.

مخلوط نیم لیتر از آب بولاغ اوتی با روغن بادام شیرین یا زیتون درمان بند آمدن ادرار و درد کلیه و مثانه است زیرا آن ترشحات خارجی مثل شیر، عرق و ادرار را زیاد می کند و به ترشحات داخلی کمک می کند. از این رو آنها را برای معالجه مرض قند، غمباد و بدبویی عرق زیر بغل تجویز کرده اند. بانوانی که رحم شان بو می دهد می توانند از این خاصیت این گیاه استفاده کنند.

آهن قابل جذب علف چشمه از اسفناج هم بیشتر است و به همین دلیل می تواند در بهبود کم خونی موثر باشد. برای درمان غده های چربی که زیر پوست قرار دارند و به صورت دمل عفونی ظاهر می شوند بسیار مفید است. برای ناراحتی های صفراوی و گوارشی و افزایش اشتها 2 قاشق غذاخوری خشک آن را در یک فنجان آب جوش دم کنید و بخورید و یا عصاره تازه 5 بار رقیق شده آن را استفاده کنید.

کلسیم بولاغ اوتی نیز از شیر بیشتر است. ویتامین ث آن هم از پرتقال بیشتر است. برای رشد مو و جلوگیری از ریزش مو ، بولاغ اوتی را در آب جوش دم کرده و صاف کنید و موی سر را با آن ماساژ دهید.خلاصه چون بولاغ اوتی سرشار از ویتامین های A ،B ،C و مواد کانی مثل آهن، مس، روی، ید، منیزیم، منگنز و گوگرد و آهک و فسفر است به آن لقب سبزی تندرستی را داده اند.

شیوه استفاده از بولاغ اوتی

بولاغ اوتی قابل خوردن و پختن است. برگ ها و دانه های گیاه خوردنی است. برگ ها را می توان به صورت خام یا پخته شده مصرف کرد. به عنوان ادویه و برای تزئین غذا نیز قابل استفاده است.

به صورت خوراکی مانند دیگر سبزی های خوراکی استفاده می شود. در مصرف خارجی به صورت ضماد مصرف می شود.

هشدار در مصرف بولاغ اوتی

در زنان باردارد مصرف بولاغ اوتی موجب سقط جنین و درد شدید در رحم می شود.

مصرف بیش از اندازه این گیاه در برخی افراد موجب تشنجات مثانه و در برخی موارد عدم دفع ادرار می شود.


خواص بولاغ اوتی (علف چشمه) / بولاغ اوتی دوست و دشمن زنان!

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دعوای "بریتنی" با نامزد جدیدش به آمبولانس ختم شد!