چالش‌ها و مسائل پیش روی دامپزشکان در کشورهای مختلف


چالش‌ها و مسائل پیش روی دامپزشکان در کشورهای مختلف دامپزشکان در سراسر جهان نقش مهمی در حفظ سلامت و بهبود وضع زندگی حیوانات دارند. افرادی که به کار کردن با حیوانات علاقه‌مند هستند، سراغ این شغل می‌روند و می‌توانند درآمد خوبی از این طریق کسب کنند....

چالش‌ها و مسائل پیش روی دامپزشکان در کشورهای مختلف چالش‌ها و مسائل پیش روی دامپزشکان در کشورهای مختلف

دامپزشکان در سراسر جهان نقش مهمی در حفظ سلامت و بهبود وضع زندگی حیوانات دارند. افرادی که به کار کردن با حیوانات علاقه‌مند هستند، سراغ این شغل می‌روند و می‌توانند درآمد خوبی از این طریق کسب کنند. اما، آن‌ها با چالش‌ها و مسائل متفاوتی روبه‌رو می‌شوند که می‌توانند تأثیر مستقیمی بر ارائه خدمات به مراجعین داشته باشند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین چالش های دامپزشکی که در اغلب کشورها وجود دارد، اشاره شده است.

معرفی شغل و رشته دامپزشکی

دامپزشکی (veterinary) رشته‌ای است که به پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌ها و آسیب‌های حیوانات می‌پردازد. افرادی که به این رشته علاقه‌مند هستند، می‌توانند مدرک ۲ ساله‌ی کاردانی دامپزشکی بگیرند یا به مدت ۶ سال در دانشکده دامپزشکی در مقطع دکترا تحصیل کنند. البته، افرادی که در مقطع کاردانی دامپزشکی تحصیل می‌کنند، اجازه تأسیس مطب نخواهند داشت. آن‌ها صرفا می‌توانند به عنوان تکنسین در مطب‌ها و کلینیک‌های دامپزشکی مشغول به کار شوند، یا در واحدهای دامپروری کار کنند.

آگهی‌های مربوط به استخدام دامپزشک در وزارت بهداشت را می‌توانید در لینک مربوطه مشاهده کنید.

دامپزشک به عنوان یک فرد متخصص، مسئول سلامت حیوانات است. در ادامه، لیست کوتاهی از مهم‌ترین وظایف دامپزشکان آورده شده است.

  • معاینه حیوانات و بررسی وضعیت سلامت آن‌ها

  • تشخیص بیماری‌ها و انتخاب بهترین روش درمان برای انواع دام و طیور

  • رسیدگی به زخم‌ها و جراحات حیوانات

  • انجام جراحی‌های مربوط به دندان، چشم و استخوان‌ها

  • انجام واکسیناسیون برای پیشگیری از بیماری‌ها

  • عقیم‌سازی سگ‌ها و گربه‌ها

  • تجویز دارو

  • مشاوره به صاحبان حیوانات خانگی در رابطه با تغذیه و مراقبت‌های بهداشتی

مهمترین چالش های پیش روی دامپزشکان

دامپزشکی مزایای زیادی دارد و کمک کردن به حیوانات باعث افزایش رضایت شغلی دامپزشکان می‌شود. اما این شغل هم مانند سایر مشاغل چالش‌های مختلفی دارد. در ادامه، مهم‌ترین چالش‌هایی که دامپزشکان با آن‌ها مواجه می‌شوند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

لزوم همگام بودن با آخرین تغییرات حوزه دامپزشکی

تا حدود یک دهه پیش، خدمات دامپزشکی مختص درمان و مراقبت از حیوانات بیمار بود. اما امروزه افراد حیوانات خانگی خود را برای بسیاری از امور که ارتباط مستقیمی با درمان بیماری ندارند، به کلینیک دامپزشکی می‌برند. چک‌آپ‌های دوره‌ای، واکسیناسیون، گرفتن ناخن، کوتاه کردن مو و ارائه آموزش‌های لازم برای پیشگیری از بیماری‌ها تنها بخشی از خدمات کلینیک‌های دامپزشکی هستند.

همچنین، با پیشرفت تکنولوژی، کلینیک‌های دامپزشکی باید ارتباط بیشتری با آزمایشگاه‌های مخصوص دام داشته باشند و از جدیدترین فناوری‌های موجود برای خدمات‌رسانی استفاده کنند.

حجم کار زیاد

با افزایش تعداد حیوانات خانگی، نیاز جامعه به شغل دامپزشکی هم بیشتر می‌شود. در سال‌های اخیر، تعداد حیواناتی که به سرپرستی گرفته می‌شوند، همواره در حال افزایش بوده است. همچنین، امروزه صاحبان حیوانات خانگی بیشتر از هر زمان دیگری به سلامت آن‌ها اهمیت می‌دهند. افزایش تقاضا نسبت به خدمات دامپزشکی، باعث افزایش حجم کار دامپزشکان شده و تعادل برقرار کردن بین زندگی کاری و شخصی را برای آن‌ها دشوار کرده است.

مدیریت درآمد و قیمت‌گذاری

قیمت‌گذاری یکی از مهم‌ترین عواملی است که در موفقیت یا شکست یک دامپزشک تأثیر خواهد گذاشت. هرکدام از خدماتی که در مطب دامپزشکی ارائه داده می‌شوند، باید قیمت مناسبی داشته باشند؛ قیمت‌های بسیار زیاد سبب کاهش مراجعین شده و قیمت‌های خیلی پایین هم باعث کم‌ارزش جلوه دادن زحمات دامپزشک می‌شوند. قیمت‌گذاری باید با توجه به هزینه‌های ابزار و لوازم مورد استفاده، حقوق کارکنان مطب، هزینه‌های مدیریتی وانجام شود.

از سوی دیگر، در برخی از دوره‌های زمانی تعداد مراجعین کمتر از بقیه مواقع است. دامپزشکان باید با توجه به این مسئله، قیمت خدماتی که ارائه می‌دهند را تعیین کنند. آن‌ها باید این بازه‌های زمانی را از قبل پیش‌بینی کنند و با ارائه تخفیف یا پیشنهادهای ویژه، این وضعیت را تغییر دهند.

رقابت

زندگی در دنیای دیجیتال یعنی رقابت بیشتر برای افراد متخصص در یک حوزه. دامپزشکان باید با سایر مطب‌ها و کلینیک‌های دامپزشکی و حتی با دامپزشکانی که بصورت آنلاین به تشخیص و درمان بیماری‌ها می‌پردازند، رقابت کنند. حضور دامپزشکان در فضای مجازی تأثیر زیادی بر درآمد آن‌ها خواهد داشت؛ چرا که بسیاری از صاحبان حیوانات خانگی درباره دامپزشکان مختلف در فضای مجازی تحقیق می‌کنند و بر اساس نظرات سایرین، حیوان خانگی خود را به مطب یک دامپزشک می‌برند.

بدیهی است که در چنین شرایطی، داشتن وبسایت‌های کاربرپسند و اطلاعات کافی در فضای مجازی می‌تواند نقش مهمی در موفقیت یک دامپزشک داشته باشد. آن دسته از دامپزشکان که علاقه‌ای به حضور در فضای مجازی ندارند، ممکن است علیرغم کیفیت بالا در ارائه خدمات، ناشناخته باقی بمانند و به درآمد مطلوبی دست پیدا نکنند.

مشکلات مربوط به کارکنان مطب یا کلینیک

دامپزشکی کار آسانی نیست و برعهده داشتن مسئولیت سلامت موجودات زنده، استرس زیادی به دامپزشکان وارد می‌کند. اما افراد دیگری که در یک مطب یا کلینیک دامپزشکی کار می‌کنند هم به اندازه‌ی خود دامپزشک در موفقیت یا شکست او نقش دارند. کارکنان مطب یا دستیاران دامپزشک در ساعت‌های شلوغ باید همزمان کارهای مختلفی را انجام بدهند و وقتی حجم کارها افزایش پیدا می‌کند، احتمال خطا هم بالا می‌رود.

دامپزشکان باید در انتخاب افرادی که قرار است در مطب در کنار آن‌ها کار کنند، نهایت دقت را به خرج بدهند. در صورتی که این افراد وظایف خود را به درستی انجام ندهند، دردسرهای زیادی برای دامپزشک به وجود خواهد آمد.

ارتباط با صاحبان حیوانات خانگی

راضی بودن صاحبان حیوانات خانگی از یک کلینیک دندانپزشکی، تأثیرات مثبتی به همراه دارد. از طرف دیگر، مراجعین ناراضی و عصبانی می‌توانند دردسرهای زیادی به وجود بیاورند. برای اینکه صاحبان حیوانات خانگی از یک دامپزشک راضی باشند، او باید علاوه بر داشتن دانش کافی در حوزه تخصص خود، وقت‌شناس، خوش‌اخلاق و خوش‌برخورد هم باشد.

ضرورت یادگیری مداوم

علم همواره در حال پیشرفت است و دامپزشکان باید همیشه در جریان جدیدترین اتفاقات حوزه تخصصی خود باشند. آن‌ها باید از روش‌های درمانی، تکنیک‌های جراحی وجدید استفاده کنند. شرکت در سمینارها، کنفرانس‌ها یا دوره‌های کوتاه و اطلاع داشتن از آخرین هشدارهای بهداشتی اعلام شده توسط سازمان دامپزشکی هم برای آن‌ها ضروری است.

جمع‌بندی

در این مقاله ضمن آشنایی با شغل و رشته دامپزشکی، مهم‌ترین چالش‌های پیش روی دامپزشکان در کشورهای مختلف را مورد بررسی قرار دادیم. دامپزشکی از شغل‌های محبوب است که بازار کار خوبی دارد و تقاضای جوامع مختلف نسبت به آن، همواره در حال افزایش است. با این حال، این شغل چالش‌های مختلفی با خود به همراه دارد و افرادی که وارد این حوزه می‌شوند، باید راهی برای روبه‌رو شدن با این چالش‌ها پیدا کنند.


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ادامه حملات اسرائیل به نوار غزه/ بمباران منطقه مسکونی در الزیتون