تغییرات جمعیتی در جهان: پیامدهای آن برای بازار املاک و مستغلات چیست؟




تغییرات جمعیتی در جهان: پیامدهای آن برای بازار املاک و مستغلات چیست؟

همینطور که نسل Z پا به سن می‌گذارد و جمعیت جهانی رو به رشد به روش‌های جدید زندگی و کار تن می‌دهد، تقاضا برای املاک و مستغلات دچار تغییر و تحولات می‌شود و ترکیب کاربری‌‌ها سیال‌تر می‌شوند

اقتصادآنلاین-آرش نصیری؛ در نوامبر ۲۰۲۲، جمعیت جهان به هشت میلیارد رسید. در همان سال، هند با ۱.۴ میلیارد نفر از چین به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور جهان پیشی گرفت. طی ۱۰ سال آینده جمعیت هند با افزایش ۱۰۰ میلیون نفری، سریع‌ترین رشد را در جهان خواهد داشت. در همین حال، انتظار می‌رود جمعیت چین در بلندمدت کاهش یابد همانطور که سال گذشته برای اولین بار در ۶۰ سال گذشته کاهش یافت.

این تغییر، نماد تحولات جمعیتی گسترده‌تر در سطح جهانی است: نشانه‌هایی وجود دارد که نرخ رشد جمعیت در حال کاهش است. اگرچه این برای سیاره زمین خوب است، اما تعدادی چالش‌ نیز به همراه دارد که در بازار املاک و مستغلات منعکس خواهد شد.

دنیایی که رو به پیری می‌رود

کشورهای توسعه یافته در حال پیر شدن هستند، همانطور که چین و بسیاری از کشورهای آمریکای جنوبی و خاورمیانه نیز پا به سن می‌گذارند. توازن رشد جمعیت در حال حاضر به سمت آسیا و آفریقا حرکت می‌کند. جمعیت‌های ببیشتر و مسن‌تر نیز به معنای خانه‌های تک نفره بیشتر است که نیاز به خانه‌های کوچک‌تر را ایجاد می‌کند. فناوری قرار است نقشی حیاتی در کمک به مردم برای ماندن طولانی‌تر در خانه و بهبود مراقبت‌های بهداشتی برای افراد مسن ایفا کند. مدل‌های اجاره‌ای انعطاف‌پذیر و انواع جدید مسکن، می‌توانند املاک و مستغلات را برای نسل‌های جوان آزاد کنند و در عین حال تنهایی را در میان سالمندان کاهش دهند.

شهرنشینی و جمعیت

امروزه حدود ۵۵ درصد از جمعیت جهان در شهرها زندگی می‌کنند که انتظار می‌رود این روند تا سال ۲۰۵۰ به ۶۸ درصد افزایش یابد و بیشتر رشد در بازارهای در حال توسعه رخ دهد. افزایش شهرنشینی همچنین تأکید فزاینده بر عوامل زیست‌محیطی، اجتماعی و سیاسی (ESG) در بین سرمایه گذاران و عموم مردم را تشدید کرده است. در حالی که شهرها کمتر از دو درصد از مساحت کل جهان را اشغال می‌کنند، ۸۰ درصد تولید ناخالص داخلی و همچنین ۷۰ درصد از انتشار کربن را عهده‌دار هستند. تغییرات جمعیتی تقاضای آینده برای املاک و مستغلات را در سراسر جهان شکل خواهد داد. در حالی که شهرهای بزرگ، به ویژه در کشورهای در حال توسعه، باعث رشد خواهند شد، شهرهای کوچکتر و پر جنب‌وجوش‌تر، مانند بریستول در بریتانیا و آستین و دنور در ایالات متحده، به جذب جمعیت جوان‌تر از طریق اقتصاد دانش بنیان قوی و کیفیت بالای زندگی ادامه خواهند داد.

جمعیت جهان در سال ۲۰۳۳

گروه سنی غالب بر اساس کشور و شهرهای برتر «جوان» و «سالمند» بر اساس سهم جمعیت در سال ۲۰۳۳ در نقشه پیش رو مشخص شده‌اند. لازم به ذکر است که ۱۰۰ شهر برتر بر اساس شهرهایی که تولید ناخالص داخلی سرانه آنها بیش از ۲۵۰۰۰ دلار در سال ۲۰۳۳ است انتخاب شده‌اند. در کنار ملبورن، بریستول و دنور، حضور شهرهایی مانند ریاض، دوحه و ابوظبی در این نقشه جالب توجه است.



تغییرات جمعیتی در جهان: پیامدهای آن برای بازار املاک و مستغلات چیست؟

تغییرات جمعیتی در جهان: پیامدهای آن برای بازار املاک و مستغلات چیست؟

نسل دیجیتال

نسل Z، کسانی که بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۲ به دنیا آمده‌اند، به سن بلوغ رسیده‌اند و به بزرگترین نسل روی زمین تبدیل شده‌اند. این پیامدهای عمیقی برای املاک و مستغلات و شهرها دارد. مراکز پرتقاضا در حال تغییر هستند، زیرا ترکیب استفاده از املاک و مستغلات تکامل یافته و سیال‌تر می‌شود. این شهروندان جوان و جهانی با هوش دیجیتالی خود نسبت به نسل‌های قبلی متحرک‌تر هستند و تقاضا برای مسکن دانشجویی را در محبوب‌ترین بازارهای آموزشی ایالات متحده، بریتانیا و استرالیا افزایش می‌دهند. نسل Z که به شهرها کشیده شده و تمایل کمتری به راندن خودرو به دلیل نگرانی‌های زیست محیطی دارد، ممکن است نقطه عطف شهرهای ۱۵ دقیقه‌ای باشد (یک شهر ۱۵ دقیقه‌ای، شهری مسکونی است که در آن اکثر نیازهای روزانه را می‌توان با پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری انجام داد.) برای جلب توجه این نسل، مدیران دارایی باید از محیط زیست آگاه باشند و خدمات شخصی آنلاین یا مبتنی بر اپلیکیشن ارائه دهند.

ترکیب کاری جدید

نسل Z با ترکیبی از کار هیبریدی یا از راه دور به دنبال تعادل مناسب بین کار و زندگی است. اما برای آن‌ها همچنین احساس اجتماعی ناشی از حضور در محل کار اهمیت دارد. در مقابل، نسل‌های قدیمی‌تر اغلب ترجیح می‌دهند که در خانه و بدون حواس‌پرتی‌های در اداره کار کنند. در جوامع سالخورده با کاهش نیروی کار، مشارکت همه گروه‌های سنی در محل کار مهم است. زمانی که افراد مسن ممکن است مسئولیت مراقبت از والدین یا نوه‌ها یا افتی در سلامتی خود داشته باشند، کار منعطف می‌تواند به حفظ آن‌ها در بازار نیروی کار کمک کند. مراقبت‌های گسترده از کودکان، مانند آنچه در سوئد انجام می‌شود، ممکن است مشارکت در بازار کار را افزایش دهد. واکنش به این روندهای در حال تغییر و اغلب گاهی متناقض، مشخصه بازار املاک و مستغلات خواهد بود. با با نگاهی به آینده می‌توان به خوبی پی برد که کلیدواژه، ساعات انعطاف‌پذیر شغلی خواهد بود.

نسبت مشاغل ترکیبی یا از راه دور که توسط مدیران ارشد تبلیغ می‌شود در نمودار زیر مشخص شده است. رنگ سبز سهم مشاغل هیبرید یا دورکاری در سطوح مدیریتی و اجرایی است و رنگ بنفش سهم کارکنان مراتب پایین‌تر است.



تغییرات جمعیتی در جهان: پیامدهای آن برای بازار املاک و مستغلات چیست؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا