کاهش 16 درصدی تورم در نیمه امسال


کاهش 16 درصدی تورم در نیمه امسال

بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده، نرخ تورم در شش‌ماهه امسال روند نزولی داشته است؛ به گونه‌ای که نرخ تورم نقطه به نقطه از فروردین امسال از ۵۵.۵ درصد به ۳۹.۵ درصد رسیده است.

به گزارش صنعت نویس، بر اساس آخرین گزارش منتشر شده مرکز آمار نرخ تورم نقطه به نقطه در شهریور ماه امسال به ۳۹.۵ درصد رسیده است که نسبت به همین نرخ در فروردین ماه سال جاری ۱۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

همچنین چندی پیش، محمد شیری ژیان - معاون اقتصادی بانک مرکزی - درباره تدوین بسته سیاستی مهار تورم و رشد تولید اینگونه توضیح داده بود که در راستای نامگذاری امسال به عنوان سال مهار تورم و رشد تولید از سوی رهبر معظم انقلاب از ابتدای امسال سه دستگاه سیاستگذار اقتصادی کشور یعنی بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و امور دارایی بسته سیاستی را در قالب برنامه مهار تورم و رشد تولید با همکاری سایر دستگاه‌ها طراحی کرده‌اند که وظیفه هر دستگاه در تحقق این هدف با محوریت رفع مجموعه‌ای از ناترازی‌های بودجه‌ای، بانکی، انرژی، صندوق‌های بازنشستگی و ... به عنوان ریشه اصلی مشکلات ساختاری اقتصاد کشور طراحی شد که حاصل آن کاهش تورم در شش ماهه ابتدایی امسال بوده است.

وی با اشاره به کاهش نرخ تورم به عنوان اولین دستاورد اصلی سیاستی مهار تورم و رشد تولید، اظهار کرد که بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده نرخ تورم نقطه به نقطه از حدود ۵۵ درصد در فروردین ماه امسال به ۳۹ درصد رسیده‌اند. همچنین در شاخص قیمت تولید کننده نیز ۱۵ درصد کاهش داشته‌ایم و با توجه به اینکه تورم تولید کننده یا همان شاخص قیمت تولید کننده به شدت در رشد اقتصادی اثرگذار است شاهد آن هستیم که این رقم در حال حاضر به حدود ۳۴ درصد رسیده و به شدت تعدیل شده است. این در حالیست که در اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ تورم ۱۰۳ درصدی تولید کننده را داشته‌ایم.

جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران نیز نشان می‌دهد که نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور در فروردین ماه امسال ۵۵.۵ درصد بوده است که در اردیبهشت ماه به ۵۴.۶ درصد رسیده و تا شهریور ماه امسال با ادامه روند کاهشی ۳۹.۵ درصد را رد کرده است.

همچنین نرخ تورم ماهانه که در فروردین ماه سال جاری ۳.۷ درصد بود در اردیبهشت ماه به ۲.۸ درصد رسید و نهایتا شهریور ماه امسال شاهد نرخ تورم ماهانه دو درصدی بودیم و البته نرخ تورم سالانه روند نوسانی بیشتری در شش ماهه امسال داشته است اما نهایتا روند نزولی این نرخ نیز قابل مشاهده است، چراکه تورم سالانه اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران در فروردین ماه امسال ۴۷.۶ درصد بوده که در اردیبهشت ماه به ۴۹.۱ درصد رسید اما این نرخ تورم در ماه‌های بعدی نیمه امسال سیر نزولی خود را ادامه داده و نهایتا در شهریور ماه سال جاری به ۴۶.۱ درصد رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا