«رازهای قصه‌گویی» به چاپ دوم رسید


«رازهای قصه‌گویی» به چاپ دوم رسید

کتاب «رازهای قصه‌گویی» نوشته بآتریس مونته‌رو با ترجمه فرزانه فخریان از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ دوم رسید.

«رازهای قصه‌گویی» به چاپ دوم رسید
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «رازهای قصه‌گویی» نوشته بآتریس مونته‌رو با ترجمه فرزانه فخریان به‌تازگی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ دوم رسیده است. مخاطبان اصلی این کتاب که چاپ اول آن سال ۱۳۹۵ عرضه شده، اولیا، مربیان و پژوهشگران هستند.

این اثر که نوشته بآتریس مونته‌رو، قصه‌گوی اسپانیایی است و در هشت فصل و ۲۳۸ صفحه به روش‌های کاربردی و تجربی حرفه قصه‌گویی می‌پردازد. در هر فصل، خواننده با مجموعه‌‏ای از خلاصه قصه‌ها و افسانه‌ها، تجربه‌های نویسنده یا راهکارهای او برای موفقیت در قصه‌گویی روبه‌‏رو می‌شود. مونته‌رو در فصل‌های ابتدایی کتاب و گاه در فصل‌‏های بعدتر به تجربه‌هایی که از شنیدن قصه‌ها در دوران کودکی به خاطر دارد و تأثیری که پذیرفته و شرح شیوه و تجربه قصه‌گویی پدربزرگش می‌پردازد؛ سپس با اشاره‌های گوناگون به کارگاه‌های آموزش قصه‌گویی که برگزار کرده، از تجربه هنرجویان خود در این کارگاه‌ها یاد می‌کند.

بنابراین می‌توان کتاب را به دو بخش عمده تقسیم کرد که نویسنده کتاب، در بخش نخست شنونده‌‏ای است تحت‏‌تأثیر جادوی قصه‌ها که به شرح و توصیف چگونگی اثرگذاری قصه بر زندگی و جهان فکری خویش می‌پردازد و در بخش دوم که مرحله عبور از اثرپذیری و آغاز اثربخشی است، خود تبدیل به قصه‌گویی شده است که می‌تواند بر جهان دیگران تأثیر بگذارد و در تلاش است تا راز و رمز این اثرگذاری را بر خواننده آشکار کند.

کتاب پیشِ رو هشت فصل اصلی دارد که به‌ترتیب عبارت‌اند از: «جادوگر قصه‌ها»، «قصه»، «یک داستان برای هر گروه سنی»، «ابزارهای قصه‌گو»، «تمرین و تمرین»، «مخاطب» و «افسونگر افسانه».
اولین‌فصل کتاب دربرگیرنده شش عنوان است که از این‌قرارند: ابتدای راه، در جست‌وجوی یک رویا، ساختن خانه، شهرزاد و هزار و یک شب، دروغگو، ده فرمان قصه‌گو. دومین‌فصل هم که «قصه» عنوان دارد، خود چهار زیرعنوان را شامل «منویی با غذاهای بسیار»، «سفر به تخیل»، «بازی با قصه» و «فنون بازگشایی» در بر می‌گیرد. پنج بخش از مطالب کتاب هم در فصل سوم قرار دارند که به این‌ترتیب‌اند: تولد تا سه‌سالگی، چهار تا شش‌سالگی، هفت تا یازده‌سالگی، دوازده تا چهارده‌سالگی، پانزده تا صدوشانزده‌سالگی.

چمدان جادویی، خیلی ساده است: وسایل سودمند برای قصه‌گفتن، رقص باد، هفت در نامرئی، به چشم‌هایم نگاه کن، عطر واژه‌ها، کیفیت صدا، با خانه‌ای روی دوش، راز موفقیت هم عناوین مندرج در چهارمین‌فصل کتاب هستند. فصل پنجم هم ۳ بخش را به این‌ترتیب شامل می‌شود: آماده‌کردن یک‌قصه، اتل‌متل توتوله، همراهی مناسب. در ششمین‌فصل کتاب هم مخاطب با ۵ بخش «قصه‌ بگویید و نظاره کنید»، «نجواهای ابریشمی»، «درباره بچه‌ها»، «آدم‌بزرگ‌ها» و «تشویق به مطالعه» روبروست. در هفتمین‌فصل هم که «آغاز اجرا» نام دارد، ۶ بخش قرار دارد که به این‌ترتیب‌اند: کجا قصه بگویید، کنترل فضا، یک‌فضای هیجان‌آور، پوشش، آمادگی‌ها، ترس از صحنه.

«پندهای افسونگر» و «قصه‌ها و رازهای افسونگر افسانه» هم دو بخشی هستند که در فصل هشتم کتاب درج شده‌اند.

در قسمتی از این‌کتاب می‌خوانیم:
«تصور کن دختربچه هستی که می‌خواهد قصه بگوید. باید مختصر و مفید حرف بزنی و تا جایی که ممکن است سریع تعریف کنی. هدفت در نقش یک دختربچه این است که از اتاقت بیرون بدوی و برای بازی به پارک بروی. توجه داشته باش که بچه‌ها وقتی قصه می‌گویند، روی جزییاتی تاکید می‌کنند که توجه‌شان را جلب می‌کند: خاله‌فقیره چه‌قدر چین‌وچروک داشت، چندتا بچه از درخت پایین آمدند، ترسناکی مرگ چه‌طور بود.».

چاپ دوم این کتاب در ۲۴۰ صفحه و شمارگان دو هزار و ۵۰۰ نسخه ارائه شده است.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی ساده با کاغذ و مقوا برای کودکان