تفاوت ورق st52 و ورق CK45 در چیست ؟ کدام ورق فولادی را انتخاب کنیم؟


تفاوت ورق st52 و ورق CK45 در چیست ؟ کدام ورق فولادی را انتخاب کنیم؟

ورق st52 یکی از ورق های فولادی پرکاربرد با مقاومت و استحکام بسیار بالاست. مقاومت حدود 520 مگاپاسکال ورق st52 سبب استفاده این نوع ورق در مصارف مختلف صنعتی و سازه ای شده است. استحکام خمشی، مقاومت در برابر ضربه و شرایط خاص نظیر اکسیداسیون درکنار...

ورق st52 یکی از ورق های فولادی پرکاربرد با مقاومت و استحکام بسیار بالاست. مقاومت حدود 520 مگاپاسکال ورق st52 سبب استفاده این نوع ورق در مصارف مختلف صنعتی و سازه ای شده است. استحکام خمشی، مقاومت در برابر ضربه و شرایط خاص نظیر اکسیداسیون درکنار تحمل وزن بالا از مزایا ورق st52 است. و ورق ck45 یک نوع ورق فولادی با کاربردهای صنعتی و حوزه فنی مهندسی است. حوزه هایی نظیر ادوات و تجهیزات ساخت نظیر میل لنگ، شفت و یا اجزای پمپ ها. ورق ck45 که به ورق مهندسی هم شناخته می شود، از مقاومت کششی بسیار مطلوبی برخوردار است. هر چند نسبت به سایر ورق های فولادی، در برابر خوردگی و اکسیداسیون نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

در این مطلب قصد داریم به تفاوت های ورق اس تی 52 و ورق ck45 از لحاظ مشخصات فنی و استاندارد و همچنین فاکتورهای مؤثر بر قیمت بپردازیم. این مطلب را از دست ندهید!

ورق St52 چیست؟

ورق St52 به عنوان یکی از انواع ورق های فولادی پراستفاده و پرتقاضا محسوب می شود. استحکام بسیار بالا (حدود 520 مگاپاسکال) مهمترین ویژگی این نوع ورق است.

ورق St52 جزء ورق های کم کربن بوده و مقاومت خوبی در برابر سایش و ضربه دارد. ترکیبات اصلی ورق اس تی 52، کربن، منگنز، سیلسیم و فسفر است. این ترکیبات بر مشخصات فنی ورق st52 نظیر قابلیت جوشکاری، سختی، استحکام و قیمت ورق St52 است.

مشخصات فنی ورق st52

بدون شک مقاومت و استحکام بسیار بالای ورق st52 مهمترین خصوصیت و مشخصه این نوع ورق فولادی است. این ویژگی به واسطه ترکیب عناصر سازنده به ویژه منگنز و سیلیسیم به دست آمده است. مقاومت 520 مگاپاسکال عامل مهمی برای استفاده از ورق st52 در مصارف حساس و پرفشار است.

چگالی ورق st52 معمولاً در حدود 7.85 گرم بر سانتی متر مکعب است. دمای بازگشت و سخت شدن آن نیز در حدود 860 تا 890 درجه سانتی گراد می باشد.

ورق St52 به روش نورد گرم و با استفاده از فرآیندهای پرفشار و در دمای بالا ساخته می شود. همین امر خاصیت جوشکاری و جوش پذیری خوبی به آن بخشیده است.

میزان منگنز در ورق st52 بالاتر از ورق های مشابه از جمله ورق st37 است. وجود منگنز بیشتر باعث افزایش مقاومت در برابر سایش، ضربه و سختی این نوع ورق شده است.

از دیگر مشخصات فنی ورق st52 می توان به مقاومت خوب در برابر شرایط خوردگی و اکسید شدن اشاره کرد. این ویژگی این ورق را در زمره بهترین گزینه ها برای ساخت سازه های دریایی و در معرض شرایط جوی قرار داده است.

ظاهر ورق st52 چندان شفاف و صیقلی نیست. لذا اگر نیاز به استفاده از ورق فولادی با این شرایط باشد، باید از روش اسید شویی استفاده کرد. صنایع خودروسازی یکی از مهمترین حوزه هاست که نیاز به ورق st52 با ظاهر صاف و شفاف دارد. از این رو با اسیدشویی ظاهر کدر و زبر ورق را از بین می برند.

مزایای ورق St52

ورق st52 دارای مزایا و ویژگی های ارزشمند متعددی است. مزایایی که دلیل محبوبیت و استفاده فراوان آن در صنایع مختلف شده است. از جمله:

  • استحکام بسیار بالا
  • مقاومت فوق العاده در برابر ضربه و فشار
  • استحکام خمشی و پیچشی مناسب
  • قابلیت تحمل وزن بسیار زیاد
  • کاربرد بالا در صنایع مختلف
  • مقاومت خوب در برابر اکسیداسیون و شرایط خوردگی
  • قابلیت جوشکاری و جوش پذیری مناسب

کاربرد ورق St52

از ورق کربن استیل st52 در صنایع مختلف و همچنین ساخت انواع سازه های سنگین استفاده می شود. از جمله مهمترین کاربردهای ورق st52 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پرکاربرد برای ساخت انواع مخازن تحت فشار و خطوط لوله انتقال
  • مناسب برای ساخت لوازم خانگی نظیر آبگرمکن، در و پنجره
  • ساخت انواع سوله و تجهیزات کشاورزی
  • استفاده از ورق st52 برای ساخت انواع خودرو و شاسی ماشین آلات سنگین
  • مناسب برای استفاده در اسکلت پل ها، توربین های بادی و سازه های فلزی
  • ساخت ریل قطار، بدنه جرثقیل ها و انواع تجهیزات بالابر و کانتینر
  • پرکاربرد برای سازه های مختلف در شرایط خاص نظیر سازه های دریایی و یا زیرزمینی

شما مخاطبان عزیز برای دریافت مشاوره رایگان خرید و دریافت قیمت ورق st52 با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید یا به سایت شرکت فولاد جهان مهر به آدرس jamsteelco.com مراجعه نمایید.

تفاوت ورق st52 و ورق CK45 در چیست ؟ کدام ورق فولادی را انتخاب کنیم؟

ورق ck45 چیست؟

ورق ck45 یکی از انواع ورق های فولادی با استحکام بالا و از خانواده ورق های سی کا محسوب می شود. ورق ck از دسته ورق های ضد سایش با مقاومت بالاست. ورق ck45، ورق ck60 و ورق ck70 از مهمترین آن هاست که میزان کربن آن ها، وجه تمایز ورق ها به شمار می رود.

میزان کربن به کار رفته در ورق ck45 نسبت به سایر ورق فولادی، حد نرمال و متوسطی دارد. این ویژگی در کنار سایر ترکیبات سازنده ورق ck45، سبب مقاومت کششی بالا و دوام در برابر سایش شده است. از دیگر ویژگی های برجسته ورق ck45 می توان به سختی و تحمل فشار نسبتاً زیاد آن اشاره کرد.

جالب است بدانید به ورق ck45 ورق صنعتی مهندسی هم می گویند. چرا که اغلب حوزه های استفاده این ورق در صنایع مختلف و ساخت تجهیزات مهندسی می باشد.

مشخصات فنی ورق ck45

برخی از مهمترین ویژگی ها و خصوصیات ورق ck45 عبارتند از:

  • میزان کربن ورق ck45 درصد قابل توجهی نیست. از این رو سختی کمتر و انعطاف پذیری و مقاومت بیشتری در برابر شکنندگی دارد..
  • در کنار کربن، عناصری نظیر سیلیسیم ، منگنز، فسفر، مولیبدن و کروم از مهمترین ترکیبات شیمیایی ورق ck45 هستند.
  • ضخامت ورق ck45 دامنه بسیار گسترده ای دارد. از ورق 3 میل تا ورق های چند ده میلیمتری، برای کاربردهای مختلف طراحی و تولید می شود.
  • ورق ck45 دارای ابعاد مختلفی است که نمونه های پرکاربرد تر آن ورق 2 در 1، 2.5 در 1.25 و 6 در 1.5 متر می باشد.
  • تکنولوژی ساخت این نوع ورق ها پرهزینه است. از این رو قیمت ورق ck45 گران تر از نمونه های دیگر است.
  • عنصر کروم باعث مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی می شود. هرچه میزان کروم ورق بیشتر باشد، طبیعتاً مقاومت در برابر خوردگی بیشتر خواهد بود. ورق ck45 به دلیل درصد نه چندان زیاد کروم، مقاومت خوردگی قابل توجهی ندارد.

کاربرد ورق ck45

از برجسته ترین حوزه های استفاده ورق ck45 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از ورق سی کا 45 برای تولید انواع قطعات و ابزار آلات صنعتی
  • پرکاربرد برای ساخت شفت، بوش، میل لنگ و میله های متصل کننده
  • کاربرد ورق ck45 در صنعت خودروسازی و قطعه سازی نظیر شاتون، موتور، سگ دست و …
  • قابلیت استفاده در صنایع پتروشیمی به دلیل استحکام کششی بالا
  • مناسب برای ساخت و سازهای شهری، پل و جاده ها
  • استفاده از ورق ck45 برای ماشین آلات سنگین، مته های حفاری، پمپ ها، بوش و …
  • ساخت انواع تجهیزات فنی مهندسی نظیر گاو آهن و ابزار مرتبط با آن ها

شما مخاطبان عزیز برای دریافت مشاوره رایگان خرید و دریافت قیمت ورق ck45 با تلفن 88654200-021 تماس بگیرید یا به سایت شرکت فولاد جهان مهر به آدرس jamsteelco.com مراجعه نمایید.

خلاصه تفاوت های ورق st52 و ورق CK45

همانطور که در بالا اشاره شد مهم ترین تفاوت این دو ورق در آلیاژ این ورق های می باشد که به هر کدام خاصیت خاص خود را داده برای مثال ورق st52 استحکام بیشتری نسبت به ورق سیکا 45 دارد ولی ورق ck45 خاصیت ضد سایشی بیشتری نسبت به ورق st52 دارد.

دریافت قیمت و خرید ورق st52 و ورق ck45

شرکت فولاد جهان مهر با بیش از 50 سال تجربه و فعالیت تخصصی در زمینه فروش ارائه بهترین قیمت ورق سیاه و ورق آلیاژی مانند: ورق st44 , a283 , a516 gr 70 , st52 , a283 , ck45 , 17mn4 , s355j2g3 , s235jr , s275jr , St52 normalize ، انواع پروفیل فولادی نظیر میلگرد، نبشی، لوله بدون درز ، لوله سیاه درزدار آماده ارائه انواع خدمات است.

امکان ارسال به سراسر ایران، تضمین بهترین قیمت در طول پروژه و تنوع بالای محصولات از مزایای فولاد جهان مهر است. شما مخاطبان گرامی برای آگاهی از قیمت روز انواع ورق سیاه و ورق آلیاژی و همچنین مشاوره تخصصی می‌توانید با تلفن ۸۸۶۵۴۲۰۰ تماس بگیرید یا به سایت شرکت فولاد جهان مهر به آدرس jamsteelco.com مراجعه نمایید.

تفاوت ورق st52 و ورق CK45 در چیست ؟ کدام ورق فولادی را انتخاب کنیم؟

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه صنعت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوک،متن و اس ام اس بی ادبی و زناشویی شب جمعه (18+)