8 نکته برای اینکه صندوق عقب ماشینتان همیشه منظم باشد


8 نکته برای اینکه صندوق عقب ماشینتان همیشه منظم باشد

مرتب و تمیز نگه‌داشتن صندوق عقب و فضای داخل ماشین فواید زیادی دارد. این کار احساس بهتری به ما می‌دهد، موجب می‌شود کارایی و بهره‌وری ماشین افزایش یابد و حتی در حفظ سلامتی ما نیز نقش دارد. در ادامه پس از ارائه راهکارهای مرتب‌کردن صندوق عقب،...

مرتب و تمیز نگه‌داشتن صندوق عقب و فضای داخل ماشین فواید زیادی دارد. این کار احساس بهتری به ما می‌دهد، موجب می‌شود کارایی و بهره‌وری ماشین افزایش یابد و حتی در حفظ سلامتی ما نیز نقش دارد. در ادامه پس از ارائه راهکارهای مرتب‌کردن صندوق عقب، چیزهایی را نام می‌بریم که نباید در صندوق عقب و داخل ماشین قرار دهیم.

مرتب‌کردن صندوق عقب ماشین

۱. دسته‌بندی وسایل

قبل از سازمان‌دهی صندوق عقب ابتدا باید آن را مرتب کنید. همه‌چیز را از صندوق عقب بیرون بیاورید و دسته‌بندی کنید. این دسته‌ها ممکن است شامل وسایل ضروری صندوق عقب، موارد مربوط به خانه یا گاراژ و اقلامی باشند که می‌خواهید دور بیندازید یا اهدا کنید. پس از جداسازی اقلام، باید فقط چیزهایی را در صندوق عقب نگه دارید که به آنها نیاز دارید. بعضی از چیزهایی که می‌توانید در صندوق عقب خودرو قرار دهید، عبارت‌اند از:

  • کیف لوازم اضطراری (Emergency Kit)؛
  • آب و غذای فاسدنشدنی؛
  • کمپرسور باد فندکی ماشین قابل‌حمل (برای بادکردن لاستیک‌ها)؛
  • کابل شارژ باتری ماشین؛
  • جعبه‌ابزار؛
  • کیسه زباله و سطل زباله کوچک.

۲. استفاده از نظم‌دهنده‌ها

استفاده از نظم‌دهنده‌ها راهی عالی برای نگه‌داشتن اقلام مشابه در کنار هم و در دسترس است. می‌توانید متناسب با نیازتان از انواع مختلفی از نظم‌دهنده‌ها استفاده کنید، از نظم‌‌دهنده‌های پارچه‌ای تاشو و قابل‌شست‌وشو گرفته تا سطل‌های دردار. ساک‌های جیب‌دار نیز گزینه مناسبی هستند. با استفاده از آنها می‌توانید در طول مسیر وسایل کاربردی مانند کرم ضدآفتاب و اسپری حشرات را در دسترس خود قرار دهید.

۳. استفاده حداکثری از فضای عمودی

چه صندوق عقب شما بزرگ باشد و چه کوچک، استفاده از فضای عمودی فضای بیشتری را برای لوازم ضروری‌تر باقی می‌گذارد و مرتب‌کردن صندوق عقب را آسان‌تر می‌کند. می‌توانید از نوارهای ولکرو یا قلاب‌های ساده برای قراردادن اقلام کوچک و سبکی مانند چتر یا چراغ‌قوه در صندوق عقب استفاده کنید. با این کار از جابه‌جایی و حرکت‌کردن این اشیا در زمان رانندگی نیز جلوگیری می‌کنید.

۴. درست‌کردن کیف لوازم اضطراری

فکر بدی نیست که همیشه برای شرایط بد آماده باشید و برای اتفاقات پیش‌بینی‌نشده کیف لوازم اضطراری را در صندوق عقب خودروی خود قرار دهید. چیزهایی که می‌توانید در کیف لوازم اضطراری خود قرار دهید، عبارت‌اند از:

  • لوازم کمک های اولیه؛
  • کپسول آتش‌نشانی؛
  • پتو؛
  • چراغ‌های هشداردهنده اضطراری کنارجاده‌ای (road flares)؛
  • شارژر گوشی همراه؛
  • چراغ‌قوه؛
  • ابزار چندکاره.
8 نکته برای اینکه صندوق عقب ماشینتان همیشه منظم باشدابزار چندکاره

می‌توانید کیف لوازم اضطراری را آنلاین بخرید یا خودتان ابزار آن را جمع‌آوری کنید. اگر خودتان لوازم را جمع‌آوری می‌کنید، حتما آنها را داخل کیفی ضدآب قرار دهید.

۵. استفاده از سطل‌های شفاف

انواع گوناگونی از نظم‌دهنده‌ها برای صندوق عقب وجود دارند، ولی اگر می‌خواهید وسایلتان را ایمن نگه دارید بهتر است که از سطل‌های شفاف استفاده کنید. با استفاده از سطل‌های شفاف می‌توانید وسایل مدنظرتان را راحت‌تر و بدون نیاز به بازکردن در و زیروروکردن سایر وسایل پیدا کنید. به‌علاوه وقتی این سطل‌ها را در صندوق عقب روی هم یا کنار هم می‌چینید، یک‌شکل و مرتب به نظر می‌رسند.

۶. عوض‌کردن وسایل صندوق عقب در هر فصل

در ماه‌های تابستان وسایلی مانند زیرانداز، حوله، دمپایی و عینک آفتابی را در صندوق عقب نگه دارید. در زمستان نیز می‌توانید برای مواقع اضطراری پتوی گرم، یک دست لباس اضافی و تنقلات فاسدنشدنی را در صندوق عقب ماشین بگذارید.

۷. زیاد پرنکردن صندوق عقب

نگهداری حداقلِ وسایل در صندوق عقب موجب می‌شود که ظاهری مرتب و منظم داشته باشد. این کار برای کاهش مصرف سوخت نیز مفید است. پرکردن صندوق عقب موجب سنگین‌تر شدن ماشین می‌شود و بر میزان مصرف سوخت و عملکرد خودرو اثر می‌گذارد. بنابراین باید فقط وسایل ضروری را در صندوق عقب قرار دهید.

۸. تمیزکردن دوره‌ای صندوق عقب

حالا که صندوق عقب ماشین را مرتب کرده‌اید، باید آن را همان‌ طور تمیز و مرتب نگه دارید. به این منظور زمانی را (مثلا ماهی یک بار) به تمیزکردن صندوق عقب ماشین اختصاص دهید. یعنی تمام وسایل را خارج کنید، صندوق عقب را جارو بکشید، تمام آلودگی‌ها و لکه‌ها را پاک کنید و سپس دوباره وسایل را داخل آن قرار دهید. در زمان تمیزکردن صندوق عقب می‌توانید اقلام موجود در آن را بررسی کنید، وسایلی را اضافه یا حذف کنید و مطمئن شوید که وسایل موجود در کیف لوازم اضطراری مشکلی ندارند.

چیزهایی که نباید در ماشین بگذاریم

شاید وسوسه شوید که برای راحتی بیشتر چیزهای زیادی را در ماشینتان بگذارید. بعضی از آنها ممکن است موجب به‌هم‌ریختگی و انتشار بوی بد در ماشین شوند یا حتی بر اثر نوسانات دمایی فاسد شوند. در ادامه مواردی را مطرح کرده‌ایم که نباید در ماشین بگذارید و باید در جای دیگری نگهداری شوند.

۱. کوپن و رسید

آیا شما نیز از آن دسته افرادی هستید که کوپن‌ها و رسیدهای منقضی‌شده فراوانی را در ماشین خود نگه می‌دارند؟ با دورریختن تمام این کاغذهای اضافی داخل ماشینتان مرتب‌تر می‌شود. اگر باید کاغذی را دم‌دست نگه دارید، می‌توانید آن را داخل کیف کوچکی بگذارید که داخل داشبورد یا کنسول وسط ماشین جا می‌شود.

۲. بطری‌های پلاستیکی آب

8 نکته برای اینکه صندوق عقب ماشینتان همیشه منظم باشد

احتمالا داخل کابینت آشپزخانه‌تان پر از بطری‌های آب چندبارمصرف است؛ پس چرا یک بطری آب پلاستیکی را همه‌جا با خودتان حمل می‌کنید؟ فضای ارزشمند جالیوانی ماشین را برای این بطری‌های خالی هدر ندهید و نگذارید که کف ماشین این طرف و آن طرف بچرخند. هنگام پیاده‌شده از ماشین حتما آنها را بردارید و داخل نزدیک‌ترین سطل زباله بیندازید تا از شلوغی و به‌هم‌ریختگی ماشینتان جلوگیری کنید.

۳. اسکناس و پول خرد

آیا می‌دانید که همراه سکه‌ها و اسکناس‌هایی که در جالیوانی ماشینتان گذاشته‌اید، چه چیز دیگری وجود دارد؟ باکتری! با توجه به اینکه این پول‌ها بارها و بارها دست‌به‌دست شده‌اند، تعجبی ندارد که چقدر کثیف و آلوده‌اند. پس آنها را از ماشین خود خارج کنید و داخل کیف پولتان بگذارید.

۴. لوازم آرایشی و لوسیون‌ها

برای داشتن دست‌ها و لب‌هایی نرم و لطیف نباید لوسیون یا بالم لب را در ماشین نگهداری کنید. هوای گرم داخل ماشین موجب می‌شود که این محصولات فاسد شوند یا کارایی‌شان را از دست بدهند.

۵. تجهیزات فضای باز

شاید زندگی شما پر از ماجراجویی باشد، ولی احتمال اینکه سه‌شنبه در راه بازگشت از محل کار جایی چادر بزنید، چقدر است؟ خیلی کم. ولی احتمال اینکه به خرید بروید و برای خواربار و خریدهای خانه به فضای صندوق عقب نیاز داشته باشید، مسلما بیشتر است. در بین گردش‌های آخرهفته فضایی را برای قراردادن وسایل خود خالی کنید.

۶. تعداد زیادی کیسه خرید پارچه‌ای و قابل‌شست‌وشو

در صندوق عقب ماشین یا روی صندلی عقب چند کیسه خرید چندبارمصرف دارید؟ احتمالا خیلی زیاد. نگه‌داشتن ۱ یا ۲ کیسه برای انجام کارهایتان بسیار خوب است، ولی به تعداد زیادی از آنها نیاز ندارید. می‌توانید کیسه‌های خرید اضافی را به دیگران ببخشید و فقط یکی‌دو عدد از آنها را برای خودتان نگه دارید.

۷. مدادشمعی و ماژیک

اگر فکر می‌کردید که تمیزکردن «آثار هنری» فرزندتان از روی دیوارهای خانه کار سختی است، حالا تصور کنید که پاک‌کردن آثار مدادشمعی و ماژیک از روی قسمت‌های داخلی ماشین چقدر سخت خواهد بود. مدادشمعی ذوب می‌شود و ماژیک نیز ممکن است نشت کند. اگر آنها را جایی داخل ماشین نگهداری کنید، موجب کثیفی ماشینتان می‌شوند.

۸. لباس و کفش ورزشی

خیلی خوب است که باشگاه می‌روید و ورزش می‌کنید. ولی فراموش نکنید که باید لباس‌های خیسِ عرق و کفش ورزشی را از ماشین بیرون ببرید، مگر اینکه از تمیزکردن کپک روی لباس‌ها لذت ببرید.

۹. لپ‌تاپ

جدای از خطر امنیتیِ قراردادن وسایل ارزشمند در ماشین، قرارگرفتن لپ‌تاپ در معرض دماهای متغیر داخل ماشین نیز ممکن است روی عمر باتری و عملکرد دستگاه اثر منفی بگذارد و به آن آسیب دائمی وارد کند. اگر باتری بیش‌ازحد گرم شود، ممکن است آتش بگیرد و منجر به آسیب‌دیدگی سرنشینان و صدمه به ماشین شود.

در صورتی که مجبورید که در ماه‌های تابستان لپ‌تاپ خود را داخل ماشین بگذارید، آن را خاموش کنید و داخل کیف لپ‌تاپ عایق و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید. اگر لپ‌تاپ خود را بیرون در سرما گذاشته‌اید، وقتی آن را به داخل خانه می‌برید، قبل از روشن‌کردن، صبر کنید تا به دمای اتاق برسد.

۱۰. ابزار و وسایل زیادی برای شرایط اضطراری

خیلی خوب است که برای حوادث غیرمنتظره آماده باشید، ولی آمادگی برای تمام سناریوهای اضطراریِ ممکن موجب می‌شود که تعداد بسیار زیادی ابزار و لوازم را در ماشین خود قرار دهید. باید درباره احتمال وقوع بعضی از شرایط اضطراری واقع‌بین باشید. مثلا نیازی نیست که در تمام طول سال زنجیر چرخ را در صندوق عقب خودروی خود نگه دارید.

سخن پایانی

ماشین شما برای حمل‌ونقل است، نه انبارکردن وسایل. گاهی احساس می‌کنیم که گذاشتن وسایل مختلف داخل ماشین موجب می‌شود که کارمان راحت‌تر شود، ولی محیط بسته و بدون تهویه داخل خودرو می‌تواند منجر به آشفتگی و شلختگی یا حتی ایجاد خطراتی برای سلامتی ما شود.

آیا شما هم با نکاتی که گفتیم موافقید؟ به‌نظر شما برای مرتب‌کردن صندوق عقب و فضای داخل خودرو و جلوگیری از شلوغی آنها چه راه‌های دیگری وجود دارد؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانه‌داری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی