رتبه متوسط اردبیل در شاخص پوسیدگی دندان


رتبه متوسط اردبیل در شاخص پوسیدگی دندان

رکنا:کارشناس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: طبق شاخص ارزیابی پوسیدگی دندان، وضعیت دندان شهروندان در استان اردبیل در بین سایر استان‌ها متوسط است.

به گزارش رکنا از اردبیل، کارشناس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ضمن بیان اینکه از نظر فلوراید، آب آشامیدنی اردبیل نسبت به استان‌های جنوبی در حد نامطلوبی قرار دارد و نیاز به فعالیت بیشتری برای کنترل پوسیدگی در استان می‌باشد، گفت: طبق شاخص ارزیابی پوسیدگی دندان، وضعیت دندان شهروندان در استان اردبیل در بین سایر استان‌ها متوسط است.

دکتر شادی کفاشچیان افزود: شاخص ارزیابی پوسیدگی دندان که بر حسب تعداد دندان‌های پوسیده، کشیده شده و پر شده می‌باشد، استان اردبیل ۲/۲۴ درصد است که نسبت به ۵ سال اخیر بهتر شده است.

دکتر کفاشچیان افزود: شاخص پوسیدگی دندان در استان اردبیل در طبقه پایین یعنی بین ۲/۶ الی ۱/۲ قرار دارد و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با طراحی و اجرای برنامه‌های جدید با همکاری دانشکده دندانپزشکی گام‌های مؤثری برای رسیدن به پوسیدگی خیلی کم یعنی زیر ۱/۲ برداشته است.

کارشناس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اظهار کرد: در راستای برنامه‌های معاونت بهداشت طبق تفاهمنامه بین دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و آموزش و پرورش استان مراقبت‌های سلامت و ویزیت دندانپزشکی در مدارس انجام و در صورت نیاز دانش آموزان برای ترمیم دندان به مراکز جامع سلامت معرفی می‌شوند.

دکتر کفاشچیان با اشاره به اینکه اقدامات گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در دو سطح انجام می‌شود، گفت: در سطح یک معاینه دندان و دهان و ثبت در پرونده خانوار و توزیع مسواک انگشتی و فلورایدتراپی برای کودکان زیر ۱۴ سال و مادران باردار در خانه‌های بهداشت روستایی و پایگاه‌های بهداشت شهری توسط بهورز و مراقب سلامت انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: در سطح دو در مراکز خدمات جامع سلامت هم آموزش بهداشت دهان و دندان و فلورایدتراپی و ترمیم دندان و جرم گیری و بروساژ کشیدن دندان صورت می‌گیرد.

کارشناس گروه سلامت دهان و دندان دانشگاه علوم پزشکی ضمن بیان اینکه در سطح استان ۶۱ مرکز دارای واحد دندانپزشکی فعال است، اضافه کرد: این خدمات در روستا‌های و شهر‌های زیر ۲۰ هزار جمعیت برای زنان باردار و کودکان زیر ۱۴ سال بصورت رایگان است.


رتبه متوسط اردبیل در شاخص پوسیدگی دندان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت دهان و دندان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی