سومین جشنواره «آواز ققنوس» توجه ویژه‌ای به بازآفرینی دارد


سومین جشنواره «آواز ققنوس» توجه ویژه‌ای به بازآفرینی دارد

دبیر اجرایی جشنواره «آواز ققنوس» گفت: سومین دوره این رویداد ادبی، توجه ویژه و خاصی به بازآفرینی دارد.

سومین جشنواره «آواز ققنوس» توجه ویژه‌ای به بازآفرینی دارد
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مجتبی حاذق با بیان این مطلب افزود: کودکان عاشق قصه‌ها و افسانه‌ها هستند و از شنیدن و خوانش آنها لذت می‌برند و از محتوا و مضمون آنها درک و دریافت مناسب سن خود را دارند. به علت همین اهمیت و نیز برای حفظ میراث ارزشمند شفاهی ایران پهناور، در فراخوان سوم جشنواره «آواز ققنوس» بازآفرینی افسانه‌های بومی را محور خلق آثار قرار دادیم. در دو سال گذشته ما به بازنویسی هم توجه داشتیم؛ اما در این دوره ما نگاه خاص و ویژه‌تری به بازآفرینی داریم زیرا مقوله بازآفرینی نسبت به بازنویسی، هنری‌تر است و نویسندگان و شاعران را به چالش بیشتری برای خلق آثار می‌کشاند.

دبیر اجرایی جشنواره «آواز ققنوس» با بیان اینکه آثار خلق‌شده در این جشنواره باید در حیطه گروه سنی کودک و نوجوان باشد، ادامه داد: هدف عمده و مهم ما از برگزاری این جشنواره حفظ و نگهداری میراث کهن شفاهی برای کودکان و نوجوانان است؛ به همین دلیل از شرکت‌کنندگان خواسته شده تا آثار خلق‌شده مناسب اندیشه، درک و توان ادبی کودکان و نوجوانان باشد. امیدواریم شاهد خلق آثاری فاخر برای این گروه سنی باشیم.

وی همچنین گفت: با توجه به برگزاری جشنواره قصه‌گویی، محتوای بازنویسی و بازآفرینی‌ها از افسانه‌های کهن ایران که خروجی این جشنواره خواهد بود می‌تواند به عنوان دستمایه محتوایی برای قصه‌گویان و شرکت‌کنندگان در بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی هم قرار گیرد.

به گفته حاذق یکی از نکته‌های قابل بیان در این دوره گسترش دایره شرکت کنندگان است. سال گذشته فقط همکاران کانون مخاطب این جشنواره بودند. امسال این محدودیت برداشته شد و ما شرکت‌کنندگان بخش آزاد را نیز در دایره شرکت‌کنندگان قرار دادیم. ان‌شاالله بتوان از ظرفیت ادبی و توان نوشتاری این عزیزان نیز در خلق آثار درخور برای کودکان و نوجوانان بهره برد.

سرپرست آفرینش‌های ادبی و هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان یادآور شد: قالب آثار در این دوره نیز تغییرهایی داشته است. ایجاد تنوع در بخش‌های مختلف و افزودن جنبه‌های گوناگون هم برای شرکت‌کنندگان و هم کسانی که دست‌اندرکار جشنواره هستند، لازم و مفید است. در سال‌های گذشته آثار جشنواره فقط در داستان ارائه و خلق می‌شد. در سال ۱۴۰۲ به شاعران گرامی نیز فرصت خلق اثر درباره افسانه‌های بومی و محلی داده شد.

دبیر اجرایی جشنواره «آواز ققنوس» در پایان عنوان کرد: به‌طور کلی هدف ما خلق آثاری مناسب کودکان و نوجوانان درباره افسانه‌های بومی و محلی است. امیدواریم با مشارکت خوب همکاران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و نویسندگان و شاعران سراسر کشور آثاری فاخر و درخور به دبیرخانه جشنواره ارسال شود.

یادآوری می‌شود نتایج این دوره از جشنواره روز ۸ مهر ۱۴۰۲ مصادف با روز گرامی‌داشت مولوی اعلام خواهد شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم حمله تند ریما رامین فر به نقی قبل از ساخت پایتخت 7 ! / همای پایتخت از بازی انصرا...