کاربرد هوش مصنوعی در صنعت هواپیما چیست؟


کاربرد هوش مصنوعی در صنعت هواپیما چیست؟

بشر از ابتدای خلقت و پس از آن که از عهده نیازهای اولیه خود برآمد و فرصتی برای رویاپردازی پیدا کرد، خیال پرواز را در ذهن می پروراند. از اوایل قرن ۲۰، پرنده هایی ساخته دست انسان در آسمان به پرواز درآمدند و این آرزوی دیرینه را به حقیقت پیوند زدند.

حال پس از گذشت یک قرن از این ماجرا، تغییرات عمده ای در صنعت هوانوردی رخ داده است و پیوندهای متعددی میان این صنعت و علوم دیگر ایجاد شده است.

یکی از علوم جدید و جالب توجهی که در چند سال اخیر به آن پرداخته می شود، هوش مصنوعی است. این علم رفته رفته به تمام شاخه های دیگر نفوذ کرده و تغییرات عمده ای را در آن ها ایجاد می کند. به نظر شما چطور می توان موارد ساده ای مثل رزرو بلیط هواپیما کرمانشاه را به روشی نوین انجام داد؟

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت هواپیما چیست؟

تعریف هوش مصنوعی و کاربرد آن

پیش از آن که کاربرد هوش مصنوعی در صنعت هوانوردی را بررسی کنیم، شاید بد نباشد تعریف دقیقی از هوش مصنوعی داشته باشیم. از آن جا که این شاخه از علم به تازگی فراگیر شده است، بسیاری از افراد دیدگاه درستی نسبت به آن ندارند.

شاید شما هم با شنیدن عبارت هوش مصنوعی، تصویری از ربات ها در ذهنتان نقش ببندد، اما درواقع خلاف واقعیت است. هوش مصنوعی در حقیقت سیستمی است که قصد دارد از هوش انسانی تقلید کند. همان طور که انسان توانایی فکر کردن، استدلال، تفکر منطقی و ... را دارد، هوش مصنوعی نیز تلاش می کند چیزی شبیه به این را برای ماشین ها ایجاد کند. در حقیقت براساس برنامه ها و الگوریتم هایی که برای یک ماشین در نظر گرفته می شود، قدرت استدلال و تصمیم گیری پیدا می کند.

نکته جالب این است که هوش مصنوعی چندان عجیب و غریب نیست که برایتان ملموس نباشد. عملکرد گوگل به عنوان یک موتور جستجوی عظیم، کاملا مبتنی بر هوش مصنوعی است. AI یا همان هوش مصنوعی، ممکن است در بسیاری از مواقع با برنامه نویسی اشتباه گرفته شود، در حالی که تفاوت هایی میان آن ها وجود دارد. در برنامه نویسی به ازای هر ورودی مشخص، یک خروجی در نظر گرفته می شود، اما در هوش مصنوعی به دلیل تعدد ورودی ها، از سازوکار دیگری استفاده می شود.

هوش مصنوعی در چه حوزه هایی قابل استفاده است؟

از هوش مصنوعی می توان در حوزه های مختلف استفاده کرد و آن ها را ارتقا داد. در حقیقت پیوند میان هوش مصنوعی و انواع علوم و صنایع، سبب پیشرفت آن ها خواهد شد. متخصصان بسته به علایق و توانایی های خود، رشته های مختلف را به هم پیوند می دهند. هیچ حدومرزی برای پیوند AI با سایر علوم وجود ندارد و همه چیز به خلاقیت و پیشرفت تکنولوژی وابسته است.

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت هواپیما چیست؟

آیا هوش مصنوعی در هوانوردی نیز کارایی دارد؟

یکی از حوزه هایی که هوش مصنوعی به آن ورود کرده است و قصد دارد تحولاتی را در آن ایجاد کند، صنعت هوانوردی است. ابعاد و جنبه های مختلفی از این حوزه می توانند تحت تأثیر هوش مصنوعی ارتقا یابند. چند مورد از اصلی ترین نقش ها و تأثیرات هوش مصنوعی بر صنعت هواپیما را در ادامه بررسی کرده ایم:

  • یکی از کاربردهای هوش مصنوعی، کمک به مشتریان برای تسهیل روندهای پیش از ورود به هواپیماست. به عنوان مثال می توان بازرسی در فرودگاه و شناسایی مسافران را با این فناوری انجام داد. استفاده از اسکنرهای امنیتی و شناسایی بیومتریک این فرایند را در حد قابل توجهی تسریع خواهد کرد.

  • از هوش مصنوعی می توان برای غربالگری چمدان ها نیز استفاده کرد.

  • هوش مصنوعی به تسهیل کار مخاطب برای دسترسی به هواپیما کمک می کند. به عنوان مثال برای رزرو بلیط هواپیما می توانید با کمک هوش مصنوعی گوگل، به مرتبط ترین نتایج دست پیدا کنید. با جست و جوی عبارت رزرو بلیط هواپیما کرمانشاه، خواهید دید که صفحات مدنظر شما نمایش داده می شوند.

  • هوش مصنوعی می تواند با بررسی داده های موجود، تأخیرهای احتمالی را پیش بینی کرده و اطلاع رسانی کند.

  • جالب است بدانید از سیستم AI می توان برای پیش بینی و بررسی خطاها و اشکالات سیستم هواپیما نیز استفاده کرد.

  • با پیشرفت AI می توان انتظار داشت که رفته رفته مشاغلی چون مهندس پرواز و خلبان نیز با این سیستم جایگزین شوند. هرچند که تاکنون هم مهندسان پرواز تا حدود زیادی با سیستم های موتور کامپیوتری جایگزین شده اند.

  • کنترل ترافیک هوایی ازجمله مواردی است که باید به آن پرداخته شود و AI می تواند نقش مؤثری در این حوزه داشته باشد.

جالب است بدانید با پیشرفت این تکنولوژی می توان نقش خلبان ها را نیز تا حدود زیادی به هوش مصنوعی سپرد. با این حال تا مدت ها آن ها نقش نظارتی خود را حفظ خواهند کرد.

کاربرد هوش مصنوعی در صنعت هواپیما چیست؟

تهیه انواع بلیط هواپیما از فلای تودی

اگر قصد رزرو بلیط هواپیما را دارید، خوب است به یک مرجع معتبر و قابل اعتماد مراجعه کنید. وب سایت فلای تودی با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی های روز، بهترین خدمات را به مسافران خود ارائه می دهد.

خدمات گوناگونی در این مجموعه تعریف شده اند که ازجمله آن ها می توان به رزرو بلیط پرواز، رزرو هتل های داخلی و خارجی و همچنین بیمه سفر اشاره کرد. برای رزرو هر نوع بلیط پرواز خارجی و داخلی ازجمله بلیط هواپیما کرمانشاه، می توانید به فلای تودی مراجعه کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان