آینده حوزه قصه‌گویی و انیمیشن کودک و نوجوان ایران چه خواهد بود؟


آینده حوزه قصه‌گویی و انیمیشن کودک و نوجوان ایران چه خواهد بود؟

منتخب اخبار هفته سوم شهریورماه سرویس کودک و نوجوان ایبنا را در این مطلب بخوانید.

آینده حوزه قصه‌گویی و انیمیشن کودک و نوجوان ایران چه خواهد بود؟
سرویس کودک و نوجوان خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هفته سوم شهریورماه با روز ملی سینما گره خورد و بهترین فرصت بود تا گریزی به مسئله انیمیشن کودک و نوجوان ایران بزنیم. انیمیشن در جهان یک صنعت است و ساختار خود را دارد که یکی از سازوکارهای آن، استفاده از ادبیات، کتاب و داستان‌هایی است که قبلا نوشته شده‌اند. به این صورت است که انیمیشن‌های اقتباسی دنیا تولید شده‌اند؛ اما وضعیت انیمیشن‌های اقتباسی در ایران چگونه است؟ در این هفته با گفت‌وگو با چند پژوهشگر این مسئله را به طور اجمالی بررسی کردیم و بررسی‌هایمان ادامه خواهد داشت و این گفت‌وگوها را در ادامه خواهید خواند؛ ولی در این هفته رویداد مهم دیگری نیز در حوزه کودک و نوجوان داشتیم که همان رونمایی از پوستر بیست‌وپنجمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی بود که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان انجام شد. در این آیین، خبرهای مهمی اعلام شد که یکی قدم‌های کانون برای ثبت جهانی قصه‌گویی به نام ایران بود و دیگری معرفی یک شهر دائمی به عنوان پایتخت قصه‌گویی.

گزارش این نشست و گزیده‌ای از اخبار، گفت‌وگوها و کتاب‌هایی را که در این هفته معرفی کردیم در ادامه آمده است؛

از سوی نشر ادامه منتشر شد؛ «جهان به سفر می‌رود»‌؛ روایتی که از تصویرگری شروع شد
از سوی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان؛ جشنواره ادبی «آواز ققنوس» تمدید شد
نشر آموت منتشر کرد؛ «باغ مخفی» با ترجمه مریم مفتاحی برای نوجوانان منتشر شد
از سوی انتشارات فندق؛ «پسر اقیانوس» از ایران در فهرست نهایی مسابقه تصویرگری فرفره طلایی چین
در آیین رونمایی از پوستر جشنواره بیست‌وپنجم قصه‌گویی مطرح شد؛ فرهاد فلاح: یک شهر پایتخت دائمی قصه‌گویی خواهد شد/ مجید قناد: تلویزیون کمک کند قصه‌ها را به دل خانه‌ها ببریم
انتشارات شهر قلم منتشر کرد؛ «شایا خرگوشه» در کتابفروشی‌ها
از سوی انتشارات کتاب جمکران منتشر شد؛ «طوقی و پرنده آهنی» برشی از زندگی مرحوم ابوترابی‌فرد در کتابفروشی‌ها

گفت‌وگوها:
پژوهشگر انیمیشن در گفت‌وگو با ایبنا بیان کرد؛ کمیک می‌تواند حلقه اتصال کتاب و انیمیشن کودک و نوجوان باشد
امیرمحمد بهامیر، پژوهشگر انیمیشن گفت: ما می‌توانیم از کمیک به عنوان حلقه اتصالی که حوزه کتاب‌های کودک و نوجوان را به انیمیشن وصل کند، استفاده کنیم؛ چون کمیک هم خصوصیت کتاب را درون خودش دارد و هم خصوصیت انیمیشن را. اگر داستان‌های کودک و نوجوان را در قالب کمیک داشته باشیم، قطعا صنعت انیمیشن در ایران هم رونق می‌گیرد.

مطبوعات کودک و نوجوان-۱۰/ روزنامه‌نگاری حرفه‌ای حوزه کودک و نوجوان در کشور ما جا نیفتاده است
علی‌الله سلیمی ضمن گلایه از رسمیت‌نیافتن حرفه روزنامه‌نگاری کودک و نوجوان در کشور، از تأثیر کار در این مطبوعات بر قلم داستانی یک نویسنده گفت: به واسطه کار در این حوزه، می‌شود با روند در حال تغییر نیاز و سلیقه آنها همسو بود و همگام با کودکان و نوجوانان پیش رفت.

نویسنده و پژوهشگر انیمیشن در گفت‌وگو با ایبنا بیان کرد؛ انیمیشن‌های موفق ریشه‌های فرهنگی و قصه‌های فولکلور دارند/ با ژست آمریکایی نمی‌شود قصه ایرانی نوشت
احسان حجتی، نویسنده و پژوهشگر انیمیشن گفت: هویت و اصالت قصه خیلی مهم است. انیمیشن‌هایی امروز موفق هستند که رگه‌هایی از فرهنگ‌های مختلف را روایت می‌کنند.

معلم بازنشسته آموزش کودکان استثنایی در گفت‌وگو با ایبنا گفت: در تولید کتاب‌های کودکان استثنایی توجه به محتوا و تصویر بسیار مهم است
مهدیه مهدویان، معلم بازنشسته آموزش کودکان استثنایی گفت: محتوای کتاب‌های کودکان استثنایی باید با توجه به ویژگی‌های آنها باشد؛ چرا که درک مفاهیم انتزاعی آنها حتی نسبت به هم‌سن‌وسالان‌شان ضعیف‌تر است، گنجینه لغات کمتری دارند، درک دیداری کمتری دارند یا حتی اصلا درک دیداری از مفاهیم و یادگیری ندارند.

پژوهشگر مطالعات انیمیشن در گفت‌وگو با ایبنا عنوان کرد؛ مهارت داستان‌گویی بصری در هنرمندان انیمیشن‌ساز ما کم است/ ادبیات و کتاب ماده خامِ صنعت انیمیشن!
حامد میرزائی، دانش‌آموخته و پژوهشگر مطالعات انیمیشن گفت: یکی از مهم‌ترین کمبودهای ما در انیمیشن کشور، نبود مهارت‌های پایه است که مهم‌ترین آنها، مهارت داستان‌گویی بصری یا visual story telling است؛ چرا که می‌بینیم فیلمنامه‌نویس و کارگردان انیمیشن لکنت و ابهام دارند در روایت آنچه که می‌خواهند روایت کنند.

معرفی کتاب:
ادبیات کودک و نوجوان جهان-۶/ «نیکی و گرگ‌‌های بدِ گنده»؛ روایتی از ترس‌های زمان خواب کودکان
همراهی نویسنده با مخاطب خود تا انتهای داستان؛ جستاری درباره «لنگه کفش قرمز» اثری از تانگ سولان
ایرانی بخوانیم-۱۰/ زودباور نباشیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه رسانه کودک

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رقص هماهنگ مهران مدیری و محمدرضا شریفی‌نیا در یک فیلم