نوجوان آمریکایی که پس از خوردن چیپس جان خود را از دست داد


نوجوان آمریکایی که پس از خوردن چیپس جان خود را از دست داد

یک پسر 14 ساله اهل ماساچوست در ایالات متحده، جمعه گذشته پس از خوردن یک چیپس تورتیلا که گرد آن با ادویه ای ساخته شده از دوتا از تندترین فلفل های جهان، کارولینا ریپر و ناگا وایپر تهیه شده بود، به طرز غم انگیزی جان باخت.

این چیپس که به عنوان «چالش یک چیپس» به بازار عرضه می شود، در جعبه ای به شکل تابوت که با جمجمه ای قرمز تزئین شده است، همراه با لیستی از هشدارها ارائه می شود که به کسانی که باردار هستند یا دارای شرایط پزشکی هستند، از خوردن محتویات آن هشدار می دهد.

بنابر گزارش ها، هریس ولوبا، یک نوجوان سالم و بدون هیچ محدودیت و شرایط پزشکی بود. با این حال اندکی پس از خوردن تورتیلا، نوجوان با شکایت از درد معده، نزد پرستار مدرسه خود رفت. در عرض چند ساعت پس از رفتن به خانه، ولوبا از حال رفت و دیگر نفس نکشید. مدتی بعد با وجود تلاش امدادگران و متخصصان بیمارستان، مرگ وی اعلام شد.

نوجوان آمریکایی که پس از خوردن چیپس جان خود را از دست داد

درحالیکه نتایجکالبد شکافی هنوز دلیل مرگ را تایید نکرده است، مادر هریس خواستار خروج محصول از فروش شده است.

لوئیس ولوبا به ربکا کاربالو و رمی تومین در نیویورک تایمز گفت: «من فقط می‌خواهم برای والدین آگاهی ایجاد شود که بدانند این کار بی‌خطر نیست.»

چالش Paqui One Chip که توسط Amplify Snack Brands، یکی از شرکت‌های تابعه Hershey فروخته می‌شود، ورزش شدیدتری نسبت به میان‌وعده اشتهاآور است، و مصرف‌کنندگان تشویق می‌شوند تا حد امکان از تسکین سوختگی اجتناب‌ناپذیر ناشی از خوردن چیپس خودداری کنند.

هرساله این شرکت فرمول به روز شده ای را برای چالش منتشر می کند که شامل مواد تشکیل دهنده از انواع فلفل هایی است که برای داشتن محتوای حرارتی فوق العاده بالا رشد می کنند.

در سال 2022 فلفل چیلی کارولینا ریپر و ترینیداد اسکورپیون باعث سوختگی شد. امسال اسکورپیون با نگا ویپر تعویض شد، فلفلی که در سال 2011 به طور خلاصه، تندترین فلفل جهان اعلام شد.

گرمای شدید یک فلفل نتیجه یک شیطنت شیمیایی است، زیرا مولکول های ترکیبی به نام کپسایسین اعصاب، تشخیص گرما را برای ارسال پیام به سیستم عصبی تحریک می کنند. هرچه فلفل، کپسایسین بیشتری داشته باشد، اعصاب گرمای ما بیشتر آتش و گرما را احساس می کنند.

عصاره ای که از فلفل معمولی jalapeño ساخته شده است در حدود 10000 واحد حرارتی Scoville (SHU) قرار دارد-یک معیار استاندارد برای غلظت کپسایسین. فلفل هالاپینو دهان ما را با 2000 تا 8000 SHU نسبتاً ملایم گرم می کند. Naga Viper نزدیک به 1,400,000 SHU قرار دارد. کارولینا ریپرز رکورد جهانی کنونی را با بیش از 2,000,000 SHU در اختیار دارد.

فریب دادن دهان و دستگاه گوارش ما که به معنای واقعی کلمه آتش گرفته است، می تواند هیجانی را در قالب چند هورمون احساس خوب ایجاد کند. این روشی است که بدن به خود انگیزه می دهد تا فراتر از درد نگاه کند و از آتش خروشان فرار کند.

در همین حال بدن در حال آماده شدن برای دنیای آسیب هایی است که فکر می کند باید آن را بر طرف کند، پاسخ های التهابی را برای شروع بهبودی کاهش می دهد، رگ های خونی را برای کمک به خنک کردن اندام های حیاتی باز می کند و دستگاه گوارش را مجبور می کند تا محتویات خود را آزاد کند. در موارد شدید، تأثیر می تواند خشن باشد.

عوارض جدی ناشی از تشدید پاسخ‌ها، مانند تنگ شدن خطرناک شریان‌های مغزی یا آسیب به مری با چروک‌های مکرر، خوشبختانه غیرمعمول است.

Pacqui بیانیه‌ای صادر کرده است که در آن ابراز همدردی کرده و از اظهارنظر بیشتر خودداری کرده است، اما طبق گزارش‌ها، این محصول از قفسه‌های فروشگاه در ایالات متحده پس از این حادثه خارج می‌شود.

منبع: ScienceAlert

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه سه شنبه 11 اردیبهشت 1403