واکنش روسیه به ارسال موشک‌های دوربُرد به اوکراین


واکنش روسیه به ارسال موشک‌های دوربُرد به اوکراین

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که اقدام احتمالی واشنگتن برای ارسال موشک‌های دوربُرد به اوکراین تنها باعث تشدید تنش و افزایش تلفات می‌شود.

واکنش روسیه به ارسال موشک‌های دوربُرد به اوکراین

به گزارش راهبرد معاصر. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز سه‌شنبه گفت که اقدام احتمالی آمریکا برای ارسال موشک‌های دوربُرد با مهمات خوشه‌ای به اوکراین تنها باعث تشدید تنش و افزایش تلفات خواهد شد.

وی که این سخنان را در جریان مصاحبه با یک نشریه مطرح می‌کرد، در پاسخ به سوالی درباره ارزیابی مسکو در خصوص ارسال تسلیحات جدید به اوکراین گفت: «اگر ارسال تسلیحات ادامه یابد،‌ این اقدامات باعث تشدید تنش شده و این به افزایش تلفات منجر خواهد شد».

زاخارووا گفت: «ارسال تسلیحات نه تنها باعث بی ثباتی می‌شود بلکه عاملی برای تشدید درگیری می‌شود و اقدام اتحادیه اروپا در ارسال تسلیحات به اوکراین با تعداد زیادی از تعهداتی که پیشتر داده بودند در تضاد است».

سانه‌های غربی گزارش کردند که ایالات متحده برای تأیید ارسال موشک‌های دوربرد مجهز به مهمات خوشه‌ای برای اوکراین آماده می‌شوند.

خبرگزاری رویترز گزارش کرد که واشنگتن برای مدت‌ها از پذیرش درخواست‌های کی‌یف برای ارسال چنین تسلیحاتی امتناع ورزیده است زیرا نگران است که این تسلیحات برای حملاتی درون خاک روسیه مورد استفاده قرار گیرد.

چهار مقام ارشد آمریکایی روز گذشته (دوشنبه) در حالی که خواستند نام آن‌ها فاش نشود به رویترز گفتند که کاخ سفید به صدور مجوز انتقال سامانه‌های موشکی تاکتیکی ارتش (ATACMS) یا سامانه‌های موشک پرتاب چندگانه هدایت‌شونده (GMLRS) یا هر دو سامانه به اوکراین نزدیک شده است.

هنوز مشخص نیست که چه زمانی تصمیم نهایی در این زمینه اتخاذ شود اما این منابع گفته‌اند که موشک‌ها احتمالاً در محموله‌ تسلیحات بعدی به اوکراین که قرار است این هفته ارسال شود، قرار خواهد گرفت.

ATACMS بردی معادل ۳۰۶ کیلومتر دارد که دوربردترین سامانه موشکی محسوب می‌شود که ایالات متحده تاکنون در اختیار کی‌یف قرار می‌دهد و این در حالی است که GMLRS قادر است به اهدافی در فاصله ۷۲ کیلومتری حمله کند. هر دو این سامانه‌ها قابلیت مجهز شدن به بمب‌های خوشه‌ای را دارا هستند که پیش از این واشنگتن در بسته‌های تسلیحاتی در اختیار کی‌یف قرار داده است./ فارس


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تتلو در دادگاه : اشتباه کردم بد هم اشتباه کردم / علت دعوت از دختران 15 تا 20 سال چه بود...