رقابت با روسیه در مقیاس جهانی - تکرار اشتباهات جنگ سرد


رقابت با روسیه در مقیاس جهانی - تکرار اشتباهات جنگ سرد

هیچ منطقی در ادامه دامن زدن به بی ثباتی در ساحل یا سوریه به منظور آسیب رساندن به مسکو وجود ندارد.

اسپوتنیک مقاله ای به قلم دانیل لاریسون، ستون نویس نشریه آمریکایی "ریسپانسیبل استیت کرافت" را مورد توجه قرار می دهد: در طول یک سال و نیم اخیر، "شاهین ها" به طور خستگی ناپذیر برای تشدید درگیری در اطراف اوکراین مبارزه کرده اند. آنها معتقدند که بایدن کمک بسیار کمی به کی یف می کند. خوشبختانه برای ایالات متحده و اروپا، بایدن در اجرای خواسته های آنها کند است و به سادگی تهاجمی ترین آنها را نادیده می گیرد.
و حالا پیشنهاد نوبتی ارائه شد.
والتر راسل مید، ستون ‌نویس "وال استریت ژورنال" می‌گوید: "ما در محیطی غنی از هدف فعالیت می‌کنیم" و لازم است که "کرملین هزینه درگیری را احساس کند".
او معتقد است که برای از پا درآوردن روسیه، باید به منافع مسکو در سراسر جهان حمله کرد. فرض کنیم ایالات متحده در چنین حملاتی موفق شود، آنگاه این امر تنها به انتقال منابع آزاد شده و پرسنل روسیه به جبهه اوکراین منجر می شود. اما مید معتقد است که ایالات متحده و متحدانش توانایی های نامحدودی برای وارد کردن آسیب جدی به روسیه دارند.
بیایید سعی و کوشش کنیم برخی از "اهداف" ذکر شده را فهرست کنیم.
کاملاً مشخص نیست که چرا مید معتقد است که ایالات متحده و متحدانش می توانند نفوذ روسیه را در ساحل از بین ببرند. نفوذ فرانسه در حال تضعیف است، در نتیجه کودتاهای نظامی، شرکای واشنگتن در حال از دست دادن قدرت هستند و به اصطلاح "متحدان" در خلیج فارس همیشه از ایالات متحده در زمان بحران در آفریقا حمایت نمی کنند. مشکل جدی این است که ایالات متحده و متحدانش، به طور فعال کشورهای آفریقایی را نظامی می کردند و این امر علیه خود آنها از آب درآمده است. ما فقط می‌توانیم برای مقامات آمریکایی آرزوی موفقیت کنیم که باید توضیح دهند که چرا نیروهای آمریکایی بیشتر و بیشتر در معرض خطر جدی در غرب آفریقا به خاطر تلاش بسیار مشکوک برای از بین بردن روسیه هستند.
مید توضیح نمی دهد که چرا ترکیه و کشورهای همسایه ناشناس باید به ائتلاف ضد روسیه در سوریه بپیوندند. وی همچنین اشاره ای نمی کند که این امر منجر به مشکلات جدیدی برای ارتش آمریکا در سوریه و خاورمیانه خواهد شد. حملات علیه مزدوران در مالی و سربازان در سوریه به اوکراین کمک نخواهد کرد تا شکاف جدی منابع انسانی خود را جبران کند و از خطوط دفاعی روسیه عبور کند. اگر هدف غرب کمک به اوکراین است، توصیه های مید کاملا بی معنی است.
با این حال، غیرواقعی ترین پیشنهاد مید در مورد آمریکای لاتین است. تحریم ها علیه کشورهایی در این منطقه که روابط خود را با مسکو حفظ می کنند هم اینک اعمال شده و موجب شد که آنها به کرملین حتی نزدیکتر شوند. شاید منظور مید تغییر رژیم در آن کشورها باشد. اما چه چیزی می تواند به اعتبار ایالات متحده در آمریکای لاتین آسیب بیشتری برساند، مگر طرح های بازگشت به حمایت از کودتاها به قصد کشاندن همسایگان به خط واشنگتن.
اگر ایالات متحده با این وجود تصمیم بگیرد به "اخراج روسیه از نیمکره غربی" دست بزند، این امر می تواند حتی کشورهای بی طرف را وادار کند به مسکو نزدیک تر شوند. تلاش های تجاوزکارانه واشنگتن برای ارعاب کشورهای آمریکای لاتین، سخنان آن که هر کشوری می تواند شرکا و متحدان خود را انتخاب کند، مسخره خواهد شد. این کار باعث تضعیف نفوذ مسکو نمی شود، بلکه منجر به پیروزی تبلیغاتی روسیه می شود.
با تشدید رقابت با روسیه در مناطق مختلف، واشنگتن دشمنان جدیدی ایجاد کرده و شرکای بالقوه را از خود دور خواهد کرد. علاوه بر این، این امر خطرات بیشتری را برای پرسنل نظامی آمریکایی در پی خواهد داشت و رقابت با روسیه را بالاتر از جان و منافع مردم در کشورها قرار می دهد. و هیچ کدام از اینها به هیچ وجه به اوکراین کمک نمی کند.
به جای تلاش برای گسترش درگیری به سایر نقاط جهان، ایالات متحده باید بر یافتن راهی برای توقف جنگ در اوکراین از طریق آتش بس متمرکز شود که می تواند به عنوان مبنایی برای صلح پایدارتر عمل کند.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس حسرت برانگیز افسانه پاکرو در 41 سالگی ! / خانم بازیگر انگار 20 سالشه !