سیگار الکترونیک موجب کوچک‌ شدن بیضه‌ها و کاهش تعداد اسپرم می‌شود


مردان با مصرف سیگارهای الکترونیک بیش از آنچه تصور می‌کنند، به خودشان ضرر می‌رسانند.

سیگار الکترونیک موجب کوچک‌ شدن بیضه‌ها و کاهش تعداد اسپرم می‌شود

شفا آنلاین>سلامت جنسی>تحقیقات جدید روی موش‌های نر نشان می‌دهد دود ناشی از سیگارهای الکترونیک اندازه بیضه‌ها را کوچک و میل جنسی را مختل می‌کند و همچنین عامل کاهش تعداد اسپرم‌ها است.

به گزارش شفا آنلاین:گروهی از دانشمندان در ترکیه اندازه بیضه موش‌ها و نیز نشانگرهای زیستی استرس در خون و اندام تناسلی آن‌ها را قبل و بعد از قرار دادن این حیوانات در معرض دود سیگار و همچنین دود ناشی از سیگار الکترونیکی بررسی کردند.

این محققان تایید کردند که تاثیر دود سیگار معمولی بر اندام‌های مردانه، همان‌طور که پژوهش‌های قبلی نشان می‌داد، نسبت به دود سیگار الکترونیکی بدتر است.

تعداد اسپرم موش‌هایی که در معرض دود سیگار الکترونیکی قرار گرفتند، ۹۵.۱ میلیون اسپرم در هر میلی‌لیتر بود، در حالی که در گروهی که در معرض هیچ ماده نیکوتینی قرار نداشتند، این میزان ۹۸.۵ میلیون اسپرم در هر میلی‌لیتر بود.

با این حال، گروهی از موش‌هایی که در معرض دود سیگار قرار گرفتند، با ۸۹ میلیون اسپرم در میلی‌لیتر، کمترین میزان اسپرم در میان هر سه دسته را داشتند. بیضه‌های آن‌ها هم کوچک‌تر از سایر گروه‌‌ها شده بود. وزن بیضه‌‌های آنان نیز نسبت به موش‌های در معرض دود سیگار الکترونیکی و گروه کنترل، کاهش یافته بود.

پژوهشگران در گزارششان که این ماه در مجله اسپانیایی رویستا اینترنشنال د اندرواوجیا منتشر شد، نوشتند: «باید در نظر گرفت که اگرچه مایع سیگار الکترونیکی در تحقیقات مربوط به ترک سیگار بی‌ضرر معرفی شده است، می‌تواند استرس اکسیداتیو را افزایش دهد و باعث تغییرات ریخت‌شناسی (مورفولوژیکی) در بیضه‌ها شود.»

در سال ۲۰۲۰، محققان دانمارکی دریافتند تعداد کل اسپرم‌های مردانی که هر روز از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند، به طور قابل‌توجهی کمتر از افرادی است که در معرض این دود نیستند. اما نویسندگان پژوهش اخیر می‌گویند برای حمایت از این یافته‌ها به داده‌های انسانی بیشتری نیاز است. چرا که استفاده از این دستگاه‌‌های الکترونیکی به عنوان روشی ایمن در ترک سیگار تبلیغ می‌شود.

محققان نتیجه گرفتند: «برای اینکه سیگار الکترونیک گزینه ایمن در ترک سیگار باشد، باید تاثیر آن بر مردم روشن شود.»

با توجه به تخمین‌ها، ۱۲ میلیون بزرگسال سیگار الکترونیکی می‌کشند. این در حالی است که میلیون‌ها کودک و نوجوان به‌رغم محدودیت‌های سنی، به گروه مصرف‌کنندگان این سیگارهای اضافه شده‌اند.»

بر اساس گزارش مجله لایف، علاوه بر آسیب به ریه‌ و سلامت روان، ناباروری هم از جمله خطرات مصرف سیگار الکترونیکی است که محققان پیش‌تر درباره آن هشدار داده بودند.

توصیه متخصصان به افرادی که با مشکل ناباروری دست‌وپنجه نرم می‌کنند، این است که مصرف کنندگان ابتدا باید مصرف نیکوتین را کنار بگذارند. با این همه تحقیقات گسترده نشان می‌دهد سیگارهای الکترونیکی برای افرادی که مشکل ناباروری دارند، جایگزین مناسبی نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت جنسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس/ وقتی فرامرز قریبیان و زن جوانش مهمانی به خونه گوگوش رفتند!