اپلیکیشن های آموزش زبان انگلیسی تلفن همراه چه مزایایی دارند؟


اپلیکیشن های آموزش زبان انگلیسی تلفن همراه چه مزایایی دارند؟

با توجه به لزوم و اهمیت یادگیری زبان انگلیسی برای گروه های سنی مختلف و در سطوح نیاز گوناگون برای هر گروه، و هم چنین نقش حائز اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات و تاثیر آن بر عرصه آموزش و به تبع آن، بر حوزه آموزش زبان انگلیسی، ظهور اپلیکیشن های آموزش زبان انگلیسی در سطح بین المللی، از مسائل قابل توجه روز دنیا می باشد.

با توجه به لزوم و اهمیت یادگیری زبان انگلیسی برای گروه های سنی مختلف و در سطوح نیاز گوناگون برای هر گروه، و هم چنین نقش حائز اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات و تاثیر آن بر عرصه آموزش و به تبع آن، بر حوزه آموزش زبان انگلیسی، ظهور اپلیکیشن های آموزش زبان انگلیسی در سطح بین المللی، از مسائل قابل توجه روز دنیا می باشد. با این حال، بسیاری از مردم در مورد اینکه آیا اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی در یادگیری زبان موثر بوده و یا اینکه چگونه در یادگیری زبان به آن ها کمک خواهد کرد، تردید دارند. از این رو در ادامه به این موضوع خواهیم پرداخت.

اپلیکیشن های آموزش زبان انگلیسی تلفن همراه چه مزایایی دارند؟

چرا اپلیکیشن های یادگیری زبان انگلیسی مفید هستند ؟

در نگاه نخست، با توجه به سهولت استفاده از اپلیکیشن های آموزش زبان در فرآیند یادگیری، هم از نظر عدم محدودیت زمانی و مکانی و هم از نظر صرفه جویی در وقت و هزینه های زبان آموزان، به نظر می رسد که استفاده از این برنامه ها، سودمند خواهد بود. هم چنین، قابلیت های متنوع و کاربردی این برنامه ها برای کاربران، از جمله اینکه، گروه های سنی مختلف را پوشش می دهند، و دیگر اینکه، شامل بخش های مختلف آموزشی از جمله: listening, speaking, reading, writing, grammar, vocabulary, …. می باشند؛ اپلیکیشن های آموزش زبان را به ابزاری قدرتمند و در عین حال آسان و هم چنین سودمند در یادگیری زبان بدل کرده است. برخی از این برنامه ها به طور تخصصی یکی از شاخه های آموزش زبان را دنبال کرده و برخی دیگر به طور جامع تنظیم شده اند. مضاف بر این که بخش مهمی از برنامه های آموزش زبان، به محتواهای مکمل و کاربردی از جمله پادکست، فیلم، موسیقی، کتاب و ... اختصاص داده شده است، که این بخش به نهادینه کردن آموخته های زبان آموزان در ذهن بلند مدت آن ها کمک کرده و هم چنین موجب لذت بردن آن ها از فرآیند یادگیری خواهد شد.

از مسائل قابل توجه در اهمیت استفاده از اپلیکیشن های تلفن همراه در یادگیری زبان، ماهیت شخصی سازی شده این برنامه ها در فرآیند یادگیری می باشد. این به این معناست که سرعت و شکل یادگیری در هر زبان آموز با دیگری متفاوت بوده و به تفاوت های فردی آن ها برمی گردد. این برنامه ها متناسب با سطح نیاز و سرعت هر زبان آموز، به صورت شخصی برای هر فرد عمل می کنند، از این رو زبان آموز می تواند فضای شخصی خود را متناسب با نیاز و توانایی خود در فرآیند یادگیری پیدا کند و در یک فضای شخصی سازی شده و منعطف آموزش ببیند.

اکنون با آگاهی به مزایای استفاده از اپلیکیشن های آموزش زبان در فرآیند یادگیری زبان انگلیسی، این پرسش مطرح می شود که: با توجه به تنوع و تعدد این برنامه ها، استانداردهای انتخاب یک اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی شامل چه مواردی می باشد؟

اپلیکیشن های آموزش زبان انگلیسی تلفن همراه چه مزایایی دارند؟

استانداردهای یک اپلیکیشن آموزشی برای یادگیری زبان انگلیسی:

در گام اول، ذکر این نکته حائز اهمیت می باشد که برخی از این برنامه ها به صورت تخصصی در یادگیری یک لاین آموزشی مثلا گرامر یا واژگان و یا ... طراحی شده اند، و برخی دیگر جامعیت محتوایی آموزشی دارند. اما دسته دیگری که بر دو مورد قبلی ارجحیت دارند برنامه هایی می باشند که در حین جامعیت محتوایی شامل گروه های سنی مختلفی شده و پکیج های اختصاصی برای هر گروه سنی ارائه می کنند. یک زبان آموز در وهله اول نسبت به نیاز آموزشی خویش باید دست به انتخاب برنامه مطلوب خود بزند.

اما ویژگی های یک برنامه مطلوب و موثر آموزش زبان، موارد متعددی را در برمی گیرد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

  1. در ابتدای شروع فرآیند آموزش، از زبان آموز تعیین سطح زبان به عمل آورده و بر اساس سطح نیاز او، محتوای آموزشی را ارائه کند.
  2. محیط برنامه، با گروه سنی مخاطبانش، متناسب و سازگار باشد. طبیعتا هر گروه سنی با نیاز ها و سلایق خاص خود با فرآیند آموزش برخورد خواهد کرد، از این رو، سازگاری محیط برنامه با گروه سنی مخاطبانش، از جمله موارد مهم می باشد.
  3. یک اپلیکیشن مطلوب و هدفمند باید از گرافیک مناسبی برخوردار بوده و رابط کاربری ساده و در عین حال جذابی داشته باشد.
  4. با توجه به اهمیت خودارزیابی و سنجش پیشرفت یادگیری، برنامه های آموزش زبان باید، شامل آزمون های دوره ای در پایان هر مبحث باشند و قابلیت ارائه ادامه محتوای آموزشی را با توجه به نیاز و توانایی کاربر داشته باشند.
  5. در روند آموزش، مرورهای دوره ای ارائه کند. مثلا در پایان هر مبحث یا هر فصل.
  6. بخشی از برنامه به کاربردهای موضوعات ارائه شده اختصاص داده شده باشد. مثلا در بخش کتاب های آموزش لغات در پایان هر درس، به کاربرد و نحوه استفاده از هر لغت در جمله پرداخته شود. و یا مثلا در بخش آموزش گرامر، در پایان هر مبحث جملات و متون اختصاصی آن مبحث ارائه گردد.
  7. باتوجه به نقش ارتباط و تعامل در بهبود یادگیری زبان انگلیسی، برنامه های آموزش زبان باید به صورت تعاملی طراحی شوند تا نیاز زبان آموز به برقراری ارتباط را در محیط غیر حضوری تامین نماید. یکی از قابلیت های ویژه این نرم افزارها می تواند امکان برقراری ارتباط آنلاین کاربر با مدرس باشد.
  8. اهمیت وجود محتواهای مکمل و کاربردی در آموزش زبان انگلیسی، لزوم استفاده از این دست محتوا را در اپلیکیشن های آموزش زبان دو چندان می کند. وجود بخش هایی از قبیل پادکست، فیلم، موسیقی و داستان در این برنامه ها، هدف دو گانه ای را دنبال می کند. در درجه اول آموخته های زبان آموزان را به کار گرفته و به تثبیت آن کمک می کند و در مرحله بعدی موجب ایجاد تنوع در فرآیند آموزش و لذت بردن کاربران از آن می شود.
  9. در اپلیکیشن های مناسب گروه سنی کودکان، از بازی های هدفمند در جریان یادگیری و یا انیمیشن ها و قصه ها استفاده شده باشد.

اپلیکیشن های آموزش زبان انگلیسی تلفن همراه چه مزایایی دارند؟

جمع بندی:

با توجه به اهمیت یادگیری زبان انگلیسی و هم چنین بررسی مزایای استفاده از اپلیکیشن های تلفن همراه در یادگیری زبان در این مقاله، مبنی بر سهولت استفاده و انعطاف زمانی و مکانی آن برای زبان آموزان و هم چنین فضای شخصی سازی شده برای هر زبان آموز در این برنامه ها با توجه به نیاز و سطح توانایی فردی آن ها و هم چنین استفاده از محتواهای مکمل آموزشی در جهت ایجاد تنوع در محیط برنامه و تثبیت آموخته های زبان آموزان و مهم تر از همه تنوع این برنامه ها با توجه به گروه سنی مختلف مخاطبان و موارد حائز اهمیت دیگر، بدون شک یکی از بهترین راه ها برای یادگیری زبان خارجی، می تواند استفاده از اپلیکیشن های آموزشی باشد. نکته مهم در استفاده از این برنامه ها، توجه به استانداردهای لازم در انتخاب آن ها می باشد که فرآیند آموزش را برای زبان آموزان هموار نماید و نتایج مطلوب تری را حاصل کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه موبایل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک روز معلم مبارک به برادرم 1401 + عکس نوشته تبریک روز معلم به برادر