امکان تحقق 100 درصد درآمدهای مالیاتی بودجه 1402


امکان تحقق 100 درصد درآمدهای مالیاتی بودجه 1402

باتوجه به اینکه به طور معمول، بیش از ۶۰ درصد از درآمدهای مالیاتی در نیمه دوم سال به دست می آید، پیش بینی می شود کل درآمد مالیاتی قانون بودجه تا پایان سال محقق شود.

به گزارش مشرق، براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۲، دولت باید ۸۹۴ هزار و ۴۵۳ میلیارد تومان درآمد از محل مالیات و حقوق و عوارض گمرکی وصول کند. از این رقم ۱۴۵ هزار و ۴۹۳ میلیارد تومان درآمد از محل حقوق و عوارض گمرکی و ۷۴۸ هزار و ۹۶۰ میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی است.

در قانون بودجه سال ۱۴۰۲، میزان رشد درآمدهای مالیاتی نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد ۶۵ درصدی داشته است که این میزان رشد در در قوانین بودجه سالیانه تقریبا بی سابقه است.

در ۵ ماهه اول سال ۱۴۰۲ میزان وصولی درآمدهای مالیاتی به میزان ۲۸۲ هزار و ۲۷۸ میلیارد تومان بوده که رشد ۵۲ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل را نشان می دهد. باتوجه به پیش بینی درآمدهای مالیاتی در بودجه سال جاری، به‌طور متوسط در هر ماه باید ۶۲ هزار و ۴۱۳ میلیارد تومان درآمد مالیاتی به خزانه داری کل کشور واریز شود.

در ۵ ماهه امسال به طور متوسط هر ماه ۵۶ هزار و ۴۵۵ میلیارد تومان درآمد مالیاتی به حساب خزانه واریز شده است که علت این عقب ماندگی، عدم امکان وصول درآمدهای مالیاتی در اولین ماه سال است زیرا هر سال به‌دلیل تعطیلات ابتدای سال، در دو ماه اول سال میزان وصول درآمدهای مالیاتی نسبت به متوسط سال بسیار کمتر است.

در سال ۱۴۰۲ هم میزان وصول درآمدهای مالیاتی در فروردین ماه فقط ۴۳ هزار و ۷۰۴ میلیارد تومان و در اردیبهشت ماه ۴۴ هزار و ۹۷۵ میلیارد تومان بوده است. اما میزان وصول درآمدهای مالیاتی در ماه‌های بعد روند صعودی به‌خود گرفته است به‌طوری که در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد میزان وصول درآمدهای مالیاتی به ترتیب معادل ۴۸ هزار و ۵۲۷ میلیارد تومان، ۷۹ هزار و ۱۱۱ میلیارد تومان و ۶۵ هزار و ۹۷۹ میلیارد تومان بوده است. بنابراین در سه ماه ابتدایی سال میزان وصولی ماهانه درآمدهای مالیاتی از متوسط ماهانه درآمدهای مصوب بودجه ۱۴۰۲ کمتر و در دو ماه تیر و مرداد بیشتر بوده است.

عنوان فروردین اردیبهشت خرداد تیر مرداد
مالیات اشخاص حقوقی ۱۰،۹۹۵ ۲۷،۰۳۱ ۴۵،۶۴۲ ۸۱،۵۵۸ ۱۱۱،۱۹۸
مالیات بر درآمد (اشخاص حقیقی) ۶،۶۹۱ ۱۴،۶۸۵ ۲۷،۱۹۳ ۴۱،۵۴۳ ۵۷،۲۱۹
مالیات بر ثروت ۱،۷۰۶ ۴،۸۵۵ ۷،۷۹۰ ۱۰،۰۳۶ ۱۲،۲۳۰
مالیات بر کالا و خدمات ۲۴،۳۱۱ ۴۲،۰۸۹ ۵۶،۵۶۲ ۸۳،۱۶۱ ۱۰۱،۶۲۹
جمع ۴۳،۷۰۴ ۸۸،۶۶۱ ۱۳۷،۱۸۸ ۲۱۶،۲۹۹ ۲۸۲،۲۷۸
میزان تغییر نسبت به ماه قبل _ ۴۴،۹۵۷ ۴۸،۵۲۷ ۷۹،۱۱۱ ۶۵،۹۷۹
*امکان تحقق ۱۰۰ درصد درآمدهای مالیاتی بودجه سال ۱۴۰۲

در سال ۱۴۰۱ دولت رقمی بالغ بر ۴۷۳ هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده که این رقم معادل ۱۰۴ درصد پیش بینی بودجه سال گذشته بوده است. درواقع در سال گذشته ۴ درصد بیش از پیش بینی ها درآمد محقق شده است. اما در ۵ ماهه اول سال ۱۴۰۱ میزان وصولی درآمدهای مالیاتی معادل ۳۹.۱ درصد از کل وصولی های سال بوده است.

در سال جاری هم میزان وصولی درآمدهای مالیاتی معادل ۳۷.۷ درصد از کل پیش بینی بوده برای کل سال ۱۴۰۲ است. اگر روند تحقق درآمدهای مالیاتی در سال ۱۴۰۲ مطابق با الگوی سال های گذشته و سال ۱۴۰۱ باشد، به نظر می رسد تا پایان سال ۱۴۰۲ حدود ۱۰۰ درصد پیش بینی بودجه در زمینه وصول درآمدهای مالیاتی محقق خواهد شد.

اگر بخواهیم معیار را میزان وصولی در مرداد ماه قرار دهیم، در صورتی که در صورتی که در سال در ۷ ماه باقی مانده از سال ۱۴۰۲ متوسط وصولی ماهانه درآمدهای مالیاتی معادل وصولی مرداد ماه باشد، درآمدهای مالیاتی تا پایان سال جاری به رقم ۷۴۴ هزار و ۱۳۱ میلیارد تومان خواهد رسید و این یعنی تحقق ۹۹.۵ درصدی درآمدهای مالیاتی پیش‌بینی شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۲

بررسی ها نشان می دهد وصولی درآمدهای مالیاتی در نیمه دوم سال معمولا بیشتر از نیمه اول سال است به طوری که معمولا بیش از ۶۰ درصد درآمدهای مالیاتی در نیمه دوم سال وصول شده است.

*جهش ۸۸ درصدی تعداد مودیان مالیاتی در ۲ سال اخیر

درآمدهای مالیاتی در سال های اخیر رشد بسیار قابل توجهی داشته است به طوری که از رقم ۱۹۲ هزار و ۹۴۴ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۹ به ۴۷۳ هزار و ۳۱۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۱ و در صورت تحقق رقم مصوب بودجه سال جاری به ۷۴۹ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ خواهد رسید. به عبارت دیگر درآمدهای مالیاتی در طول سه سال رشد ۲۸۸ درصدی را تجربه کرده است.

اما نکته بسیار حائز اهمیت در این میان، نحوه وصول درآمدهای مالیاتی است. درآمدهای مالیاتی در سه سال اخیر صرفا از محل افزایش رقم مالیاتی پرداختی نبوده است ضمن اینکه در این مدت نرخ مالیات تولیدکنندگان از ۲۵ درصد به ۱۸ درصد کاهش یافته است و با هدف کمک به اصناف و مودیان مالیاتی خرد، نزدیک به ۲ میلیون مودی مالیاتی مشمول مالیات صفر شدند.

آنچه که موجب افزایش قابل توجه درآمدهای مالیاتی در سه سال اخیر شده است، رشد قابل توجه مودیان مالیاتی است به طوری که تعداد مودیان مالیات از ۲ میلیون و ۹۱۵ هزار نفر در سال ۱۴۰۰ به ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در سال ۱۴۰۲ رسیده است. درواقع در طول دو سال اخیر تعداد مودیان مالیاتی ۸۸.۶ درصد (۲ میلیون و ۵۸۵ هزار نفر) افزایش یافته است در حالی که در ۱۱ سال منتهی به سال ۱۴۰۰ رشد تعداد مودیان فقط ۳۶۳ هزار نفر و متوسط سالانه، حدود ۳۶ هزار نفر بوده است.

منبع: فارس

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد+عکس