تلاش سرویس های اطلاعاتی غرب تهدیدی برای نیروگاه های هسته ای روسیه


تلاش سرویس های اطلاعاتی غرب تهدیدی برای نیروگاه های هسته ای روسیه

لری جانسون تحلیلگر سابق سیا به اسپوتنیک گفت که یک هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی در روز 1 سپتامبر به شهر کورچاتوف، محل نیروگاه هسته ای کورسک حمله کرد.

هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی با یک ساختمان غیرمسکونی در کورچاتوف برخورد کرده و آسیب جزئی به نما وارد کرده است و این حادثه تلفات جانی نداشت.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه درباره این حملات اظهار داشت: پهپادهای نیروهای اوکراینی که به خاک روسیه حمله می‌کردند بدون اطلاعات ماهواره‌های غربی نمی‌توانستند چنین فاصله‌ای را طی کنند.

لری جانسون، کهنه کار سیا و تحلیلگر سابق دفتر مبارزه با تروریسم وزارت امور خارجه امریکا، به اسپوتنیک گفت: احتمال زیادی وجود دارد که توانایی های جاسوسی جاسوسی غرب، این نوع اطلاعات را در اختیار اوکراین قرار می دهد. سامانه‌های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی وزارت دفاع معمولاً شامل سامانه‌های هوابرد سرنشین‌دار و بدون سرنشین، سامانه‌های فضایی، دریایی و زمینی است.

این سکوهای پنتاگون نقش مهمی در پشتیبانی از عملیات نظامی ایفا می کنند. قبل از حمله هواپیماهای بدون سرنشین به تأسیسات روسیه، ارتش اوکراین به مختصات جغرافیایی و سایر اطلاعات گسترده از اهداف نیاز دارد. چه کسی می تواند چنین جزئیاتی را در اختیار آنها بگذارد؟ به گفته جانسون، مطمئناً حامیان ناتو آنها: ایالات متحده و بریتانیا.
این کهنه سرباز سیا گفت: نه تنها آمریکا، بلکه انگلیس هم در این حملات به اندازه ای نیاز که بدانند کجا باید حمله کنند و اینکه بتوانند مختصات جغرافیایی را در این پهپادها برنامه ریزی کنند و کجا در حال پرواز هستند، کمک میکند.
بنابراین بله، کاملاً، ما تصاویر متعددی از پهپادهای آمریکایی داریم مانند گلوبال هاوک در دریای سیاه و دیگر آب های بین المللی پرواز می کند. اما آنها توانایی جمع آوری اطلاعات در داخل اوکراین و داخل روسیه را دارند.
این اولین بار نیست که اوکراین ایمنی نیروگاه هسته ای کورسک را تهدید می کند.پیشتر سه حمله دیگر نیزبه این تأسیسات صورت گرفت.
یک هواپیمای بدون سرنشین از نوع هواپیما در روز 14 ژوئیه در شهر کورچاتوف روسیه تنها در چند کیلومتری نیروگاه هسته‌ای کورسک سقوط و منفجر شد. پیش از این، در ماه آوریل، یک حمله پهپادی دیگر به این نیروگاه توسط پدافند هوایی روسیه دفع شد.
بر اساس گزارش سرویس امنیت فدرال اف اس ب روسیه، در آگوست 2022، خرابکاران اوکراینی حداقل سه حمله تروریستی علیه نیروگاه هسته ای کورسک انجام دادند و شش برج خطوط برق فشار قوی (110، 330 و 750 کیلو ولت) را منفجر کردند. که نیروگاه انرژی مورد نیاز زیرساخت های صنعتی، حمل و نقل، حمایت از زندگی و اجتماعی منطقه را تامین می کند.
نیروگاه هسته ای کورسک تنها تاسیسات اتمی روسیه نیست که توسط اوکراین هدف قرار گرفته است: در ماه می، اف اس ب از طرح تروریستی سرویس اطلاعات خارجی اوکراین برای انفجار بیش از 30 دکل انتقال برق خطوط برق فشار قوی لنینگراد جلوگیری کرد. نیروگاه های هسته ای کالینین
علاوه بر این، پس از اتحاد مجدد منطقه اوکراینی سابق با روسیه پس از رفراندوم 2022، ارتش کی یف به گلوله باران نیروگاه هسته ای زاپوروژیه ادامه می دهد.
به گفته جانسون، رژیم کی‌یف و حامیان آن در دولت بایدن "غیرقابل درک و غیرمنطقی" عمل می‌کنند.
به طور مشابه، کهنه سرباز سیا تصمیم تیم بایدن برای مسلح کردن ارتش اوکراین به گلوله های خوشه ای و راکت های آتش زا را محکوم کرد، حتی اگر رژیم کی یف به استفاده از این نوع مهمات علیه غیرنظامیان مشهور است.

جانسون گفت: این یک کار منزجر کننده جنایتکارانه است.

به گفته تحلیلگر سابق سیا، رژیم کی یف و حامیان آمریکایی آن ظاهرا بر این باورند که با کشتن غیرنظامیان خشم علیه رهبری روسیه را برمی انگیزند. به گفته جانسون، این منطق منحرف قابل اجرا نیست و روسیه احتمالاً به طور تقریبی تلافی خواهد کرد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اصرار بارسلونا به جذب ستاره بایرن