از تشکیل هیئت جوانان تا تدارک برای اربعین حسینی توسط مسجدی‌ها


از تشکیل هیئت جوانان تا تدارک برای اربعین حسینی توسط مسجدی‌ها

روستای انزاب‌علیا در شهرستان اردبیل به همت امام جوان و فعال خود در ماه‌های محرم و صفر میزبان مجالس پرشور و شعور حسینی است؛ حضور هیئت جوانان روستا در پیاده‌روی اربعین و اجرای شبیه‌خوانی از فعالیت‌های اربعینی اهالی است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «عبدالله میری»، طلبه جوان اردبیلی و متولد سال ۱۳۶۹ به عنوان امام در روستای انزاب‌علیا مستقر و مشغول به فعالیت است.

اگرچه عزاداری های حسینی در انزاب‌علیا هموار با شور و شعور خاص برپا شده و با ساهپوشی و برپایی مراسم های سوگواری و اطعام همراه بوده است اما با حضور حاج‌آقا میری این عزاداری ها و مجالس ابعاد و گسترده متنوع تری هم به خود گرفته است. چنان که این امام روستا در ایام عزاداری اباعبدالله(ع) برنامه‌های مختلفی را برای اهالی اجرا می‌کند و یکی از اقدامات اثرگذار او در روستا ایجاد یک هیئت متشکل از جوانان روستایی است که در این باره می گوید: انزاب علیا یک هیئت بزرگ دارد، اما لازم بود برای جوانان هم یک هیئت جداگانه ایجاد شود.

حالا قرار است جمعی از اعضای هیئت جوانان روستا پیش از آمدن اربعین به همراه حاج آقا میری برای پیاده روی اربعین راهی کربلا شوند ولی دو روز مانده به اربعین به روستا باز گردند؛ چراکه حجت الاسلام میری معتقد است نباید کار فرهنگی روستا روی زمین بماند.

وی می گوید: امسال در روز اربعین دو هزار نفر را اطعام می کنیم و علاوه بر اطعام، دسته عزاداری جوانان نیز در امامزاده روستا حاضر می‌شود و به عزاداری می‌پردازد. حاج آقا میری البته بنا دارد تا هفت روز بعد از اربعین نیز با استفاده از بهترین تعزیه خوان‌ها مراسم شبیه خوانی را در روستا برگزار کند.

از تشکیل هیئت جوانان تا تدارک برای اربعین حسینی توسط مسجدی‌ها

این طلبه جوان به برنامه‌های خود برای دهه اول محرم نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: در دهه اول محرم امسال در مسجد جامع روستا بعد از نماز مغرب و عشاء و سخنرانی و عزاداری برپا بود و دسته سینه‌زنی و زنجیرزنی جوانان هم تا پاسی از شب در مسجد و امامزاده روستا به سوگواری می‌پرداختند و هر شب در مسجد سخنرانی و سینه زنی هیئت جوانان انجام می‌شد و روز عاشورا نیز دو هزار پرس غذا بین اهالی روستا انزاب علیا توزیع و حدود 150 میلیون تومان برای آن هزینه شد. با رایزنی‌های انجام شده توسط حاج آقا میری مراسم عزاداری این روستا هر شب از صداو سیمای استان پخش می‌شد.

بر پایی سه ایستگاه صلواتی از دیگر برنامه های دهه اول محرم روستا بود که قرار است در اربعین هم بر پاشود. بر اساس این تلاش ها، محرم حسینی در روستای انزاب علیا تماشایی و پرشور است، به‌خصوص وقتی از زبان حجت الاسلام میری می شنوی که تمام هزینه اطعام روز عاشورا و دیگر روزها را خود مردم انزاب علیا پرداخت کرده‌اند و این نشان از ارادت بی حد و حصر آنان به حضرت اباعبدالله الحسین(ع) دارد.

این امام روستا به خوبی توانسته جوانان روستا را به سمت و سویی هدایت کند که خود را در زمینه سازی برای ظهور امام مهدی(عج) موثر بدانند و در شب های محرم با سخنرانی و تدارک مراسم‌های مختلف در تلاش بوده تا آنان به این بصیرت برسند که واقعه کربلا برای باری دیگر تکرار نشود. حجت الاسلام میری در این باره می گوید: باید فرهنگ بیدارکننده عاشورا پابرجا بماند و لازم است برای زنده نگه داشتن دین اسلام جوانان را پای کار آورد.

طلبه جوان روستا که ۱۸ سال است به انجام کارهای فرهنگی اشتغال دارد خوب می داند که رهاورد مجالس حسینی و عزاداری های محرم باید تربیت جوانان برای کربلاهای پیش‌رو باشد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ضرب المثل های ایرانی از نگاه هوش مصنوعی + عکس