راه‌اندازی ایستگاه شارژ در تهران؛ آیا تغییر واقعی آغاز شده است؟


راه‌اندازی ایستگاه شارژ در تهران؛ آیا تغییر واقعی آغاز شده است؟

72 ایستگاه شارژ در تهران طی هفته دولت به بهره‌برداری خواهند رسید.

خودروهای برقی به یک حقیقت پذیرفته شده در اکثر نقاط جهان تبدیل شده‌اند. بااین‌حال در کشور ما به دلیل شرایط خاصی که بر صنعت و بازار خودرو حاکم است، چنین تغییری مشاهده نمی‌شود. وزارت صمت دولت سیزدهم و شهرداری تهران اکنون در تلاش هستند تا این رویه را عوض کنند. در نخستین گام، 72 ایستگاه شارژ در تهران طی هفته دولت راه‌اندازی می‌شود. این شارژرها برای استفاده خودروهای الکتریکی ازجمله اتوبوس‌های برقی مورد استفاده خواهند بود.

بنابر اعلام وزیر صمت، به شرکت‌های خودروساز اعلام شده است تا به سمت تولید خودروهای برقی داخلی پیش بروند. به گفته وزیر صمت مشکلی در تأمین برق مورد نیاز خودروهای برقی وجود ندارد، چرا که می‌توان از برق تک‌فاز شهری و روستایی برای شارژ باتری خودروها استفاده کرد.

روند کند توسعه خودروهای پاک و ایستگاه شارژ در کشور

با وجود اظهارات وزیر صمت، از ابتدای سال 1402 تاکنون تنها دو خودرو با پیشرانه هیبریدی معرفی شده‌اند. نخستین خودرو فونیکس تیگو 8 پرو e‌ پلاس است که از پیشرانه پلاگین هیبریدی بهره می‌برد. دومین خودرو نیز سوبا M4 هیبریدی است که پیشرانه هیبریدی سنتی دارد و به ایستگاه شارژ نیاز نخواهد داشت. این دو خودرو فعلا در مرحله معرفی هستند و هنوز به دست مشتریان نهایی نرسیده‌اند. دیگر خودروهای هیبریدی که در شرف ورود به بازار بودند نیز همچنان در سکوت خبری هستند. هایما 6P ایران خودرو و لاماری ایما هیبرید آرین موتور از جمله این خودروها هستند.

مورد دیگر به نحوه شارژ خودروهای هیبریدی و الکتریکی مربوط می‌شود. شارژ باتری خودروهای پلاگین هیبریدی و الکتریکی خالص با برق تک‌فاز شهری امکان‌پذیر است اما این مساله تا یک سوم روز یا حتی بیشتر به طول می‌انجامد. به همین دلیل است که کشورهای مختلف سرمایه عظیمی برای احداث ایستگاه شارژ در مناطق گوناگون اختصاص می‌دهند. باتری خودروهای برقی در بهترین حالت حدود 400 کیلومتر برد دارد و اگر خودرو از نوع پلاگین هیبرید باشد، برد آن به 700 کیلومتر خواهد رسید. بنابراین برای آن‌که عموم مردم بتوانند از خودروهای مجهز به فناوری‌های جدید همچون اتومبیل‌های الکتریکی یا پلاگین هیبریدی استفاده کنند، نیاز است شبکه‌ای از ایستگاه شارژ در سراسر کشور گسترش یابد.

منبع: دیجیاتو


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا