مسجدی که پاتوق دهه نودی‌های شرق تهران است


مسجدی که پاتوق دهه نودی‌های شرق تهران است

مسجد امام سیدالساجدین(ع) از مساجد فعال در شرق تهران است که با برنامه‌ها و ابتکارات جالب پاتوقی موثر برای نوجوانان و جوانان است؛ گره‌گشایی از محرومان و تبیین و روشنگری از دیگر فعالیت‌های این خانه خدا در سایه همنامی با امام سجاد(ع) است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مسجد جامع ‌«امام سید‌الساجدین(ع)» در سال ۱۳۶۲ با یک هزار مترمربع مساحت در تهرانپارس، خیابان استخر، بوستان ششم غربی بنا شد. این مسجد یکی از مساجد فعال منطقه شرق تهران و تنها مسجد در محدوده خیابان استخر است که برنامه های متنوع آن در این محله جمعیت بسیاری را به مسجد جذب کرده است.

مسجدی که پاتوق دهه نودی‌های شرق تهران است

مسجد جامع ‌«امام سید‌الساجدین(ع)» از همان سال های اولیه پاتوق نوجوانان و جوانان محسوب می‌شد و امام جماعت این مسجد حجت‌الاسلام «مهدی معراجی» که بیش از ۳۰ سال سابقه امامت جماعت را دارد و چهار سالی می شود به مسجد امام سیدالساجدین(ع) آمده، توانسته مسجد را پایگاهی برای تربیت نوجوانان کند و به کادرسازی برای آینده کشور از این طریق اقدام کند.

حجت الاسلام «مهدی معراجی» در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردها و برنامه های مسجد امام سیدالساجدین(ع)، اظهار کرد: مسجد دارای پایگاه بسیج خواهران و برادران فعال است که به همت آنها کلاس های اعتقادی، معرفتی، آموزش قرآن کریم، اردوهای زیارتی و تفریحی برای نوجوانان و جوانان برگزار می شود. همچنین با تشکیل دو هیئت نوجوانان و جوانان برنامه های مناسبتی و مذهبی برگزار می شود.

مسجدی که پاتوق دهه نودی‌های شرق تهران است

یکی از برنامه های امام جماعت مسجد امام سیدالساجدین(ع) برای جذب نوجوانان و جوانان، ارتباط با مدارس اطراف مسجد است، حجت الاسلام معراجی در این زمینه ابراز کرد: با تعاملی که با مدارس پیرامون مسجد داشتیم و همچنین از طریق دانش آموزانی که در برنامه های مسجد مشارکت داشتند، توانستیم بسیاری از نوجوانان محله را جذب مسجد کنیم، در همین راستا یکی از برنامه های ما برگزاری اردوی «شبی در مسجد» است که در قالب این اردو نوجوانان از عصر پنج شنبه تا ظهر جمعه که در نماز جمعه حضور می یابند، از برنامه های متنوع فرهنگی، اعتقادی،سرگرمی و ورزشی مسجد بهره مند می شوند.

راهکار دیگر حجت الاسلام معراجی برای جذب نوجوانان به مسجد امام سیدالساجدین(ع)، دعوت از نوجوانانی است که در کوچه‌ مسجد فوتبال بازی می‌کردند. به این شکل که وی از نوجوانان محله دعوت کرد تا از فضای حیاط مسجد برای بازی فوتبال استفاده کنند و از این طریق به دیگر برنامه های مسجد همچون موذنی، مکبری و نماز جماعت هم جذب شدند و در حال حاضر همین نوجوانان پای ثابت برنامه های قرآنی و فرهنگی مسجد شده اند.

وی یکی دیگر از برنامه های شاخص مسجد برای جذب نوجوانان به مسجد را دادن مسئولیت به آنها دانست و تصریح کرد: در مناسبت ها و مراسم های مذهبی از صفر تا صد مدیریت برنامه ها همچون برپایی ایستگاه صلواتی، طبخ و توزیع اطعام توسط نوجوانان و جوانان انجام می شود، این عامل ضمن جذب حداکثری آنها می تواند موجب کادر سازی برای آینده شود.

یکی از ابتکارات مسجد، اجرای طرح «خادمان افتخاری»، است به این شکل که مسجد در محورهای مختلف سیاسی، قرآنی، اجتماعی، فرهنگی اقدام به جذب خادم افتخاری کرده است و برنامه ریزی و هماهنگی برنامه ها در محورهای مختلف توسط خادمان خاص آنها انجام می شود، به طور مثال خادم قرآنی هماهنگی برگزاری محافل قرآنی، تلاوت قرآن، تفسیر، آموزش، اجرای طرح تلاوت نور و نیز توزیع و جمع آوری قرآن را توسط اعضای زیر مجموعه خود انجام می دهد که همین مسئولیت سپردن به افراد، بسیاری از افراد را علاقه مند به مشارکت در برنامه های مسجد کرده است.

مسجدی که پاتوق دهه نودی‌های شرق تهران است

مسجدی که پاتوق دهه نودی‌های شرق تهران است

حجت الاسلام معراجی در ادامه گفت: در برنامه طرح تلاوت نور مسجد که با مشارکت نوجوانان اجرا می شود، صفحاتی میان نوجوانان تقسیم می شود و هر فرد مسئولیت قرائت بخشی از کلام الله مجید را برعهده دارد. این طرح که در ماه مبارک رمضان در مسجد به اجرا درآمد، فرصت حضور دوساعته نوجوانان در جلسه قرآنی مسجد را فراهم کرد و بستری برای تحقق مطالبه رهبر معظم انقلاب در موضوع هر مسجد یک پایگاه قرآنی است.

مسجدی که پاتوق دهه نودی‌های شرق تهران است

مسجدی که پاتوق دهه نودی‌های شرق تهران است

امام جماعت مسجد جامع امام سیدالساجدین(ع) تدارک مسابقات متنوع و تشویق کودکان و نوجوانان با اهدای هدایا به آنها را یکی دیگر از برنامه های مورد استقبال معرفی کرد.

مسجدی که پاتوق دهه نودی‌های شرق تهران است

مسجدی که پاتوق دهه نودی‌های شرق تهران است

وی یکی دیگر از برنامه های شاخص مسجد را بزرگداشت عید سعید غدیر خم در دهه ولایت و امامت دانست و اضافه کرد: این برنامه همه ساله با حضور سخنرانان و مداحان مشهور کشوری در این مسجد برگزار می شود و تدارک ایستگاه صلواتی و فرهنگی، آذین بندی و فضاسازی مسجد و محله استخر تهرانپارس و توزیع شربت و شیرینی درطول دهه به همت نوجوانان و جوانان مسجد انجام می شود.

با توجه به همنامی مسجد امام سیدالساجدین(ع) با امام سجاد(ع) مسجد در ترویج و گسترش سیره و سبک معارف این امام همام نیز فعالیت دارد، به گفته حجت الاسلام معراجی یکی از برنامه های مسجد که سالیان سال مورد توجه است، شرح دعاهای صحیفه سجادیه است. وی تصریح کرد: در ابتدای شیوع بیماری کرونا که مردم نگرانی و اظطراب داشتند، آنها را تشویق به قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه کردیم تا از این طریق روحیه آنها را در مقابله با این ویروس تقویت کنیم.

مسجدی که پاتوق دهه نودی‌های شرق تهران است

وی ادامه داد: گره‌گشایی از محرومان و نیازمندان با الهام از سیره و روش امام زین العابدین(ع) در مسجد مورد توجه است، به طوری که ۱۱۰ خانواده نیازمند تحت پوشش مسجد هستند و در مناسبت های مختلف سبدهای معیشتی به آنها اهدا می شود. همچنین، مسجد در زمینه ازدواج آسان و واسطه گری برای ازدواج هم فعالیت دارد و تهیه جهیزیه، ایجاد صندوق قرض الحسنه از برنامه های مسجد در حمایت از خانواده های کم برخوردار است.

حجت الاسلام معراجی خاطر نشان کرد: امروز هدف دشمنان انحراف و ناامید کردن نوجوانان و جوانان است، بنابراین نقش روشنگری در این برحه حساس بر عهده مساجد است، چراکه در شرایط فتنه، تشخیص حق و باطل بسیار دشوار می‌شود، بنابر این، بصیرت افزایی و روشن کردن راه حق و باطل بر عهده مساجد و ائمه جماعات است، به همین جهت مسجد امام سیدالساجدین(ع) به صورت هفتگی جلسات بصیرت افزایی و تحلیل مسائل روز را با حضور مسئولان کشوری و لشکری برگزار می کند که با استقبال گسترده روبرو بوده است.

پایان پیام/40

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم لو رفته از همسر مهدی عبدی گلزن پرسپولیس ! / الینا کیست؟!