مسئولان در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب کوتاهی کردند/ مسئله عفاف و حجاب با مشارکت و نظارت مردم حل می شود


مسئولان در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب کوتاهی کردند/ مسئله عفاف و حجاب با مشارکت و نظارت مردم حل می شود

الهیان با ابراز تاسف از کوتاهی مسئولان درفرهنگ سازی عفاف و حجاب گفت: مساله عفاف و حجاب همانند همه موضوعات کشور موضوعی نیست که فقط دستگاه های دولتی و حاکمیتی بخواهند آن را حل کنند بلکه برای حل این چالش نیازمند مشارکت مردم و سازمان های مردم نهاد هستیم.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، برای بررسی لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب جلساتی را با حضور مسئولانی از قوه‌قضائیه، نیروی انتظامی، وزارت کشور و دادگستری، صدا و سیما و برخی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار کرد که در نهایت، بررسی این لایحه پایان یافت.گزارش نهایی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس درباره لایحه عفاف و حجاب تهیه و تدوین شده که پس از تقدیم به هیأت‌رئیسه مجلس، جهت بررسی و تصویب نهایی، در دستور کار نمایندگان مجلس قرار خواهد گرفت. لذا متن لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب مصوب کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی منتشر شد. در این لایحه 70 ماده‌ای وظایف دستگاهای مختلف برای ترویج عفاف وحجاب مشخص شده است. لذا در این خصوص با بازدیدی که دکتر «زهره الهیان»، عضو کمیسیون امنیت مجلس شورای اسلامی از خبرگزاری شبستان داشت گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

مسئولان در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب کوتاهی کردند/ مسئله عفاف و حجاب با مشارکت و نظارت مردم حل می شود

لایحه عفاف و حجاب مجلس در چه مرحله ای قرار دارد؟

بعد از اغتشاشات سال گذشته کشور با یک جنگ ترکیبی مواجه شد با تعدادی از کشورها که سرویس های اطلاعاتی آنها از مدت ها قبل به صحنه آمدند و بودجه های کلانی را برای استحاله فرهنگی و تغییر انگاره های زن مسلمان ایرانی صرف نمودند که نماد آن را در شعار «زن زندگی آزادی» می دیدیم ولی آنچه که در پشت صحنه رخ می داد، این بود که بتوانند با تغییر انگاره ها و ذهنیت زنانمان آنها را در مقابل نظام قرار دهند و زنان ابزاری برای فروپاشی نظام باشند که خوشبختانه زنان پر افتخار ایران دست نظام سلطه را خواندند و راه خود را از آنها جدا نمودند. امروز مواجه هستیم با یک هجمه فرهنگی که البته از دیرباز مقام معظم رهبری نسبت به آن هشدارهای لازم را داده اند.

کوتاهی مسئولان در فرهنگ سازی عفاف و حجاب

متاسفانه کوتاهی های جدی در حوزه ترویج و فرهنگ سازی عفاف و حجاب در بین مسئولان در دولت های مختلف وجود داشته و میراث شوم آن امروز به کشور رسیده لذا انتظار می رود با توجه به شرایط فعلی جامعه، مسئولان با دقت نظر، با نگاه کلان و توجه ویژه به تکالیف قانونی در این حوزه به این تکالیف عمل کنند لذا مجلس پیگیر جدی از دستگاه های مختلف برای ارایه گزارش در حوزه عفاف و حجاب است و جلسات متعددی را ما در این حوزه برگزار کردیم. آنچه که در شرایط حاضر به نظر می رسد علاوه بر خلاهای قانونی که می بایست احصا شود و ما قانون جامعی در این حوزه داشته باشیم، اجرای قوانین موجود موضوعی است که مطالبه مردم، نخبگان و نمایندگان مردم از مسئولان است.

معطل ماندن جامعه برای تصویب قانون جدید یک خطای جدی است

اینکه جامعه را برای تصویب قانون جدید معطل کنیم یک خطای جدی است. وقتی قانونی وضع می شود، این قانون برای 80 میلیون ایرانی تصویب می شود که ممکن است تا بیش از 80 سال در کشور پا بر جا باشد. بنابراین باید دقت لازم در تدوین قانون و مفاد آن صورت بگیرد. دستگاه های دولتی، گروه های مردمی و نگاه نخبگانی در آن لحاظ شود ضمن اینکه پروسه تصویب قانون ، ابلاغ و تدوین دستورالعمل ها برای اجرایی شدن آن یک پروسه زمان بر است که در این فاصله و تا زمانی که قانون ابلاغ شود، نباید فرصت را از دست داد و مسئولان می باید به طور جدی پای کار باشند و یکی از اولویت هایشان اجرای قوانین مرتبط با حجاب و عفاف است، چرا که برنامه ریزی برای این است که سلامت اجتماعی، سلامت خانواده و سلامت معنوی جامعه مورد هجمه قرار نگیرد و اگر غفلتی هم صورت بگیرد و تاخیری در این حوزه داشته باشیم، حتما آثار زیان باری برای برای سلامت کشور و جامعه خواهد داشت. بدین لحاظ ما پی گیر جدی اجرای قوانین موجود در مجلس هستیم.

ضمن اینکه نشستی با حضور فرماندار تهران و فعالان حوزه حجاب و عفاف داشتیم. بنده به عنوان رییس فراکسیون سازمان های مردم نهاد در مجلس معتقدم مساله عفاف و حجاب همانند همه موضوعات کشور موضوعی نیست که فقط دستگاه های دولتی و حاکمیتی بخواهند آن را حل کنند بلکه برای حل این چالش نیاز است که گروه های مردمی و سازمان های مردم نهاد به صحنه بیایند، چرا که مقوله ای مانند حجاب و عفاف که غلبه موضوع آن موضوع فرهنگی است حتما می بایست یک نگاه فرهنگی و آن هم با مشارکت مردم وجود داشته باشد تا بتوانیم چالشی مانند چالش عفاف و حجاب را هرچه سریع تر حل کنیم.

مسئولان در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب کوتاهی کردند/ مسئله عفاف و حجاب با مشارکت و نظارت مردم حل می شود

مردم نقش مهمی در فرهنگ سازی عفاف و حجاب دارند

حضور مردم باعث می شود که گفت و گوی بین مردم با مردم و برنامه ریزی ها در جهت فرهنگ سازی در درازمدت اثربخش باشد، ضمن اینکه حمایت مسئولان را هم می طلبد که به همین جهت فرماندار محترم تهران را که یک نگاه مردمی نسبت به این حوزه داشتند، دعوت کردیم و بنا شد حمایت از گروه های مردمی در دستور کار قرار بگیرد، ضمن اینکه صرفا نقش مردم را در فرهنگ سازی نمی بینیم بلکه در بعد نظارت هم گروه های مردمی می توانند کمک کنند. وضعیت حجاب و عفاف در اماکن، اصناف، مراکز خرید و دستگاه های مختلف با نظارت خود مردم می تواند به سامان برسد. در واقع این راهبرد و برنامه ریزی در جهت حضور فعال و مشارکت گروه های مردمی که به صورت تخصصی در این حوزه فعالیت می کنند، می تواند نجات بخش کشور باشد.

لطفا در خصوص خلاهای قانونی لایحه عفاف و حجاب توضیح دهید و در قانون جدید چه مواردی لحاظ شده است؟

ما قوانین متعددی در حوزه حجاب و عفاف داشتیم اما با توجه به هجمه های جدی که در این حوزه داریم و بعضا هم سازمان دهی شده است، نیاز است که خلاهای قانونی احصا شود و از این جهت بود که مجلس از دولت درخواست لایحه برای مسئله عفاف و حجاب کرد، چون ما طرح هایی را با کمک دستگاه های مربوطه از همان ابتدا آماده کرده بودیم اما چون قرار است دولت قانون را اجرایی کند و بهتر است که پیشنهاد از سوی دولت باشد و مقام معظم رهبری هم در نشستی که با نمایندگان داشتند، فرمودند: بهتر است قوانین به صورت لایحه از سوی دولت به مجلس بیاید لذا مجلس از دولت درخواست کرد که لایحه ای تنظیم نماید، این لایحه به مجلس آمد اما خلاء های این لایحه جنجال برانگیز شد، ناکارآمدی هایی بود که می بایست اصلاح می شد لذا در کمیسیون مشترک قضایی و فرهنگی مجلس خلاهای لایحه عفاف و حجاب برطرف شد.

ضمن اینکه ما به لحاظ قانونی نسبت به برخورد با جرایم سازمان یافته در حوزه حجاب و عفاف برخورد با سلبریتی های هنجار شکن، بحث اماکن و اصناف خلاء قانونی داریم که باید تدابیری برای آنها اندیشیده شود. در اصلاحیه لایحه حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب به ابعادی بسیار ریز و دقیق اشاره شده است که در صورت نهایی شدن ، متن آن رسانه ای خواهد شد.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه