راهکارهای تشکیل خانواده‌ای بزرگ محله اربعینی/ اخلاص و خدمت اربعین را به محلات بیاوریم


راهکارهای تشکیل خانواده‌ای بزرگ محله اربعینی/ اخلاص و خدمت اربعین را به محلات بیاوریم

آیین افتتاحیه رزمایش«محله اربعینی» برگزار و در آن بر خُرد شدن این حماسه در سطح محلات تأکید شد. انجام وظایف هم از جانب زائران و هم جاماندگان و تلاش برای فضاسازی محلی در ایام اربعین از دیگر محورهای مورد بحث در این آیین بود.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، آیین افتتاحیه رزمایش«محله اربعینی» با حضور مجازی مدیران کل، معاونین فرهنگی و کارشناسان ستاد استانی و‌ مدیران ادارات و کارشناسان شهرستانی سازمان تبلیغات اسلامی در سراسر کشور صبح امروز (دوشنبه، ۲۳ مردادماه) برگزار شد.

اربعین؛ رشحه‌ای از عصر ظهور

بنابر این گزارش، حجت الاسلام «سیدناصر میرمحمدیان» در این افتتاحیه که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار کرد: شرکت در مسیر معجزه آسای اربعین از جلوه های تمدن نوین اسلامی است و امام زمان(عج) با عنایت به جامعه اسلامی رشحه ای از آنچه را که در ظهور رخ می دهد، به ما نشان می دهند تا با حضور در این حماسه هم تربیت شویم هم رشد یابیم و هم نگاه‌مان را نسبت به آن اتفاق موعود توسعه دهیم.

راهکارهای تشکیل خانواده‌ای بزرگ محله اربعینی/ اخلاص و خدمت اربعین را به محلات بیاوریم

مدیرعامل بنیاد هدایت ادامه داد: اگر اربعین نبود اتفاقات مبارکی همچون مهمونی ده‌کیلومتری غدیر و بسیاری از این مواکب به این صورت نبود؛ پیاده روی اربعین ما را برزگ کرد و رشد داد. این فناوری باید در سطح محلات خرد و نهادینه شود.

وی تصریح کرد: ما در بنیاد هدایت محله ولایی، اسلامی و مقاوم را در تعبیر محله همدل تعبیه کردیم اکنون هم محله‌ای اربعینی می شود که فضا و اهالی آن وظیفه خود را نسبت به این حماسه بدانند و به آن عمل کنند. از این رو، باید برنامه ها و فرآیندهایی طراحی شود که هم نگاه ها عمق و هم مشارکت ها افزایش بیابد و به اهداف مدنظر برسیم.

حجت الاسلام میرمحمدیان اضافه کرد: از گزاره های جدی در محله اربعینی امسال برداشت روایی مرحوم آیت الله العظمی بهجت از مفهوم «عند قبر الحسین(ع) ...» است؛ این همجواری تا جایی که زائر هست گسترش می یابد! این نگاهی است که جلوه ای دیگر از اربعین را به ما می چشاند گویی حرم حسینی را در سراسر جهان اسلام گسترش می دهیم.

در اربعین به سمت امام(ع) حرکت کنیم

مدیرعامل بنیاد هدایت افزود: وظیفه ما در دهه نخست محرم احیای امر و شعائر بود اما در اربعین وظیفه همه ما حرکت به سمت امام حسین(ع) به قدر وسع و توان است شاید عده ای در مسجد جمع شوند و به زائران خدمت رسانی داشته باشند. حتی می توان به آنها که شرایط حضور در پیاده روی را ندارند خدمت کرد این رویکرد به گسترش حرکت تمدنی اربعین کمک می کند.

وی با بیان اینکه در اربعین یا زائر هستیم یا جامانده، گفت: آنها که می روند وظایفی دارند و باید منشأ اثر هم در محله هم در مسیر پیاده روی باشند آنها هم که جامانده اند وظایفی دارند مثل تعظیم شعائر یا بدرقه و استقبال از زائران اربعین، این بسیار موثر است و می تواند در فضاسازی محلی کمک کند و محله اربعینی را رقم بزند.

مدیرعامل بنیاد هدایت در تشریح اینکه چطور می توان به تحقق محله اربعینی کمک کرد، افزود: می توان به اعزام علاقمندانی که وُسع مالی لازم را ندارند کمک کرد، علاوه بر این، حضور مبلغان و طلاب و روحانیون در کاروان های اربعین هم در این باره کمک کننده است. رزمایش محله اربعینی می تواند فرصت حضور اقشار مختلف مردم از محلات سراسر کشور در حماسه اربعین به عنوان زائر یا جامانده را فراهم و این فضا را بر همه جا غالب کند.

در ادامه این آیین ایده‌های تحقق محله اربعینی توسط کارشناسان مطرح شد که در در ذیل مرور می شود.

کاری کنیم امام(ع) سراغ ما بیایند

حجت الاسلام «حسین جوشقانیان»، مسئول مؤسسه روایت سیره شهدا در این باره بیان کرد: نقل است که وقتی بعضاً اصحاب ائمه(ع) چندر روزی غیبت داشتند حضرات معصومان(ع) خود جویای حال آنها شده و به آنها سرکشی می کردند همچون زمانی که ابوحمزه ثمالی بیمار شد و امام صادق(ع) به عیادت وی رفتند؛ این یعنی می توان کاری کرد که ائمه(ع) جویای حال ما شوند و این در اربعین حسینی هم شدنی است.

راهکارهای تشکیل خانواده‌ای بزرگ محله اربعینی/ اخلاص و خدمت اربعین را به محلات بیاوریم

وی ادامه داد: آنها که شرایط زیارت اربعین را ندارند، می توانند آنچه را از احسان و انفاق در اربعین رخ می دهد در محلات پیاده کنند، برای مثال با خواندن دسته جمعی زیارت اربعین در مساجد و هیئت ها و زدن سربند و فضاسازی محلی، رنگ و بوی اربعین را بر محلات حاکم کنیم.

حجت الاسلام جوشقانیان تأکید کرد: برای آنکه شمیم اربعین در همه محلات بپیچد و محله اربعینی محقق شود خود، همسایگان و دوستان و آشنایان را به بزرگداشت اربعین در محله دعوت کنیم.

حجت الاسلام «سیدمحمد صادقی»، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی و هنری سبوح نیز در این آیین تأکید کرد: در طراحی و اجرای برنامه های اربعین به ظرفیت های محلی و بومی توجه داشته باشیم که اثر و مانایی بیشتری دارد.

راهکارهای تشکیل خانواده‌ای بزرگ محله اربعینی/ اخلاص و خدمت اربعین را به محلات بیاوریم

علاوه بر این، حجت الاسلام قنبریان، استاد حوزه علمیه نیز در آیین افتتاحیه رزمایش محله اربعینی ابراز کرد: جوشش خون امام حسین(ع) در طول تاریخ همه خیزش های معنوی و اخلاقی را جهت داده اگر جامعه انسانی اسلامی به این قلب تپنده رابطه مویرگی بیابد انتفاع بیشتری از سفینه النجاه حسینی می بریم.

راهکارهای تشکیل خانواده‌ای بزرگ محله اربعینی/ اخلاص و خدمت اربعین را به محلات بیاوریم

وی ادامه داد: یعنی در هر خانه و هر محله همان طور که جلسات و روضه های خانگی و هیئت های محلی شکل گرفته از هر خانه و فامیل هم اقدامات اربعینی انجام شود که برکات آن را شامل حال همه می کند.

حجت الاسلام تکیه ای، نماینده آستان قدس رضوی در استان قم نیز با بیان اینکه از زیباترین جلوه های اربعین خدمت بدون منت است، گفت: مواکب و پذیرایی و اطعام و اسکان به وفور در پیاده روی اربعین به چشم می خورد؛ اگر بتوانیم فضایی مشابه را در محله خودمان به نام و برای امام حسین(ع) ایجاد کنیم محله را به سمت حسینی و اربعینی شدن می بریم.

راهکارهای تشکیل خانواده‌ای بزرگ محله اربعینی/ اخلاص و خدمت اربعین را به محلات بیاوریم

وی ابراز کرد: باید اخلاصی که در مواکب اربعین و خدمت خادمان آن وجود دارد، در برنامه های اربعینی محلات ما هم تکرار شود. اساساً موضوع زیارت می تواند جزئی از محله اربعینی باشد که به محله و اهالی اش برای رفتن به سمت امام حسین(ع) کمک کند. این تقویت کننده فضای ایمانی در محله است.

حجت الاسلام تکیه ای تأکید کرد: از نیروی انسانی یعنی عوامل اربعین چه زائران چه خادمان و مبلغان و پیرغلامان در محله اربعینی بهره بگیریم چون اینها عطر و بوی سیب حرم حسینی و اربعین را چشیده اند و می توانند با انتقال و کاربست تجربیات خود، معنویت و نورانیت را به محله منتقل کنند. رویکرد محله اربعینی ساخت یک خانواده بزرگ محلی با محوریت امام حسین(ع) است که پای کار آرمان های حسینی می ایستد.

در پایان حجت الاسلام «مجید باباخانی»، رئیس سازمان هیئت ها و تشکل های دینی کشور نیز گفت: اربعین فرصت بی نظیری است که انبوه زائران راهی پیاده روی و زیارت آن می شوند امید است این فرصت به حماسه ظهور ملحق شود.

راهکارهای تشکیل خانواده‌ای بزرگ محله اربعینی/ اخلاص و خدمت اربعین را به محلات بیاوریم

وی ادامه داد: اگر در محلات فضاسازی کرده و در مساجد و هیئت ها تبلیغ و کاروان های کوچک محلی راه اندازی شوند، آنها که تا کنون به کاروان اربعین نپیوسته اند هم همراه می شوند. می توان بسته های حمایتی همراه با تأمین هزینه ها یا بخشی از آن را به دلدادگان این مسیر اختصاص داد. باید به مسئله جاماندگان هم توجه داشت تا آنها هم که توفیق تشرف نداشته اند به یاد و عشق امام حسین(ع) قدم هایی بردارند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا