10 ویژگی بهترین روانپزشک نوجوان!


چکیده : ما در این مقاله هر آن چیزی که لازم است شما درباره مراجعه به روانپزشک بدانید را به طور کامل شرح دادیم.طی چند سال اخیر، مهم ترین اقداماتی که پدران و مادران دغدغه مند انجام می دهند این است که نسبت به حالات روانی و رفتارهای غیرعادی و گاها آزار...

چکیده : ما در این مقاله هر آن چیزی که لازم است شما درباره مراجعه به روانپزشک بدانید را به طور کامل شرح دادیم.

10 ویژگی بهترین روانپزشک نوجوان!

طی چند سال اخیر، مهم ترین اقداماتی که پدران و مادران دغدغه مند انجام می دهند این است که نسبت به حالات روانی و رفتارهای غیرعادی و گاها آزار دهنده نوجوانان خود واکنش نشان داده و در این زمینه با درایت و آگاهی کامل از بهترین روانپزشکان نوجوان کمک می گیرند. در واقع والدین برخلاف گذشته به این نتیجه رسیدند که مقابله و درگیری در سنین حساس بلوغ و نوجوانی کاری از پیش نبرده و می توانند با کمک گرفتن از بهترین روانپزشک نوجوان در تهران به درمان بسیاری از مشکلات روانی و اختلالات رفتاری نوجوان خود بپردازند. ما در این مقاله هر آن چیزی که لازم است شما درباره مراجعه به روانپزشک بدانید را به طور کامل شرح دادیم. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه احتیاج داشتید می توانید از سایت روانشناستو (ravanshenaseto.com) کمک بگیرید.

روانپزشک نوجوان کیست و چه کاری انجام می دهد؟

روانپزشک نوجوان پزشکی است که به تشخیص و درمان اختلالات فکری، هیجانات و رفتارهای نوجوانان می پردازد. این متخصص، به یاری خانواده‌های این نوجوانان می‌آیند تا در درمان مشکلات فرزندشان، موثرتر عمل کنند. روانپزشک نوجوان، به سوالات و نگرانی‌های مختلف والدین درباره فرزندانشان به خوبی پاسخ می‌دهد. این پزشکان قبل از هرچیزی، مهارت‌ها و آموزش‌های تخصصی لازم برای درمان‌های دارویی و روان درمانی را فراگرفته‌اند و با همین تخصص، مشکلات نوجوانان را به درستی تشخیص می‌دهند.

روانپزشک نوجوان، در ارزیابی اولیه مراجعه‌کننده خود، مشکل او را تشخیص داده و با توجه به نوع اختلال فرد، یکی از دو راه درمان با دارو یا روان درمانی را در نظر می گیرد. به طور کلی، فوق تخصص روانپزشکی نوجوان، در تشخیص، درمان و پیشگیری مشکلات بیمارش نقش مهمی دارد. این مشکلات نیز شامل توان‌بخشی اختلالات روانپزشکی، اختلالات رشدی و اختلالات رفتاری، در دروان نوجوانی می‌شود. دلیل در نظر گرفتن رشته روانپزشکی جداگانه برای اختلالات نوجوانان، حساسیت سن و وجود اختلالاتی است که فقط در سنین نوجوانی به وجود می‌آیند و در آینده نوجوان تاثیر زیادی دارند. روانپزشکان نوجوانان و جوانان کمک می‌کنند که افراد با بلوغ جنسی، کسب هویت، استقلال از والدین و.. با کمترین آسیب و بیشترین بهره‌وری کنار بیایند و این دوران حساس را بگذرانند تا با روانی سالم وارد دنیای بزرگسالی شوند.

۱۰ ویژگی بهترین روانپزشک نوجوان

یکی از مهم‌ترین ویژگی های روانپزشکی موثر و خوب، علاقه‌مند بودن پزشک به کار و حرفه‌اش است. رواپزشک در درجه اول باید بتواند با نوجوانان ارتباط خوبی برقرار کند و از این ارتباط هم لذت ببرد. این کار باعث می‌شود که او بتواند مشکلات و اختلالات بیمار را به طور کامل متوجه شده و پس از آن برای درمان او راهی مناسب را انتخاب کند. اما این تنها ویژگی روانپزشک خوب نیست و باید مشخصات زیر را هم داشته باشد:

  • داشتن درک خوب و روحیه همدلی
  • داشتن مهارت تشخیص و حل مسئله
  • داشتن دانش و علم کافی در مهارت‌های بالینی
  • داشتن مهارت در یادداشت‌ برداری و ثبت سوابق
  • مهارت‌های شنیداری و ارتباطی عال داشته باشد.
  • تجویز کم‌عارضه‌ترین دارو با حداقل دوز برای درمان اختلالات او
  • داشتن مهارت کار تیمی و ظرفیت رهبری تیم‌های چندرشته‌ای
  • تمرکز روی روابط اجتماعی کودک و کمک به بهبود زندگی اجتماعی او
  • انعطاف‌پذیری عاطفی، خلق و خوی آرام و توانایی انجام کار در هنگام فشار کاری
  • آگاه‌سازی و آموزش به خانواده نوجوان برای داشتن رفتارهایی کمک‌کننده و موثر در درمان او
  • ارتباط مداوم با خانواده و کسب اطلاعات کامل در مورد رفتارهای کودک در قبل و بعد از درمان
  • به اندازه کافی برای گرفتن شرح حال دقیق از نوجوان و تشخیص ریشه مشکلات و اختلالات او وقت بگذارد.

10 ویژگی بهترین روانپزشک نوجوان!

روانپزشکان چه اختلالاتی را درمان می کنند؟

  • درمان اختلالات خواب از جمله بی‌خوابی، کابوس، و خواب گردی
  • درمان اختلالات رفتار مخرب از جمله اختلال سلوک و اختلال نافرمانی مقابله ای
  • درمان اعتیاد شامل الکل، مواد مخدر، رابطه جنسی، قمار، اعتیاد به بازی و اینترنت
  • درمان اختلالات غذا خوردن از جمله بی اشتهایی، پرخوری عصبی و اختلالات پرخوری
  • درمان سوء استفاده هایی نظیر آزار جسمی، عاطفی و جنسی یا بی‌توجهی به نوجوان
  • درمان مشکلات هویتی و عزت نفس از جمله اختلالات تصویر بدن و مسائل مربوط به هویت جنسیتی
  • درمان اختلالات رشدی و یادگیری از جمله اختلال نقص توجه و بیش فعالی ، ناتوانی ذهنی، اختلالات طیف اوتیسم، نارساخوانی و اختلالات ارتباطی
  • درمان اختلالات روانی از جمله افسردگی، اضطراب، فوبیا، اختلال وسواس فکری اجباری ، اختلال استرس پس از سانحه، اختلال دوقطبی، و اسکیزوفرنی

روانپزشکان از چه درمان هایی استفاده می کنند؟

روانپزشکان بسته به نیاز بیمار از انواع روش های درمان شامل انواع مختلف روان درمانی، دارو، مداخلات روانی اجتماعی و موارد دیگر (مانند شوک درمانی) استفاده می کنند. روان درمانی، که به آن تراپی هم می گویند، روشی است که شامل ارتباط کلامی بین تراپیست و بیمار می شود. از این روش می توان برای درمان بسیاری از اختلالات روانی و مشکلات عاطفی استفاده کرد. هدف از روان درمانی از بین بردن یا کنترل علائم فلج کننده یا دردسرساز است تا بیمار بتواند عملکرد بهتری از خود نشان دهد. در مورد دوره درمان هم باید گفت، بسته به شدت اختلال، فقط چند جلسه و حدود یک یا دو هفته طول بکشد یا جلسات متعدد طی چند سال را دربربگیرد. روان درمانی را می توان به صورت فردی، همراه با زوج، خانواده یا گروه انجام داد. در مورد مصرف دارو هم می توان گفت آن دسته از بیمارانی که به صورت بلندمدت از دارو استفاده می کنند باید به صورت دوره ای به روانپزشک مراجعه کرده تا تاثیر دارو و هرگونه اثر جانبی احتمالی تحت کنترل پزشک قرار بگیرد. به طور کلی دسته بندی دارو های روانپزشکی شامل موارد زیر می شود:

  • داروی خواب آور: برای حفظ و القای خواب
  • دارو های محرک: برای درمان اختلالات کم توجهی
  • داروهای تعدیل کننده ی روحیه: برای درمان اختلال دوقطبی
  • دارو های آرام بخش و ضد اضطراب: که برای درمان اضطراب و بی خوابی استفاده می شوند.
  • داروهای ضد روان پریشی: برای درمان علائم جنون یا توهم، شیزوفرنی، اختلال دوقطبی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • دارو های ضد افسردگی: از این دسته برای درمان افسردگی، اختلال عصبی، اختلال اضطراب پس از سانحه، اضطراب، وسواس فکری عملی، اختلال شخصیت مرزی و اختلال در خوردن استفاده می شود.

10 ویژگی بهترین روانپزشک نوجوان!

کلام آخر

در طول تاریخ نگاه مردم به بیماری­ های روانی و درمان آن ها دستخوش ناروایی­‌ها و ناآگاهی­‌های بسیار بوده است. اما خوشبختانه با بالا رفتن سطح سواد و فرهنگ اجتماعی مردم، شاهد استقبال چشمگیر متقاضیان از این این حوزه درمانی هستیم. در حقیقت والدین جامعه امروز ترجیح می دهند به جای درگیری و مقابله مستقیم و ناآگاهانه با نوجوانان خود، آن را به متخصصان این حوزه بسپارند. ما در این مقاله تمامی باید ها و نباید های انتخاب و مراجعه به یک روانپزشک خوب را شرح دادیم. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید می توانید از سایت روانشناستو کمک بگیرید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا