حمایت عاطفی چیست و روشهای آن کدامست ؟


حمایت عاطفی چیست و روشهای آن کدامست ؟

حمایت عاطفی در واقع نشان دادن مراقبت و شفقت نسبت به دیگری است که می‌تواند کلامی یا غیرکلامی باشد حمایت عاطفی مهم‌ترین نوع حمایت برای کسانی است که روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند حمایت عاطفی روشی کلامی و...

حمایت عاطفی چیست و روشهای آن کدامست ؟
حمایت عاطفی در واقع نشان دادن مراقبت و شفقت نسبت به دیگری است که می‌تواند کلامی یا غیرکلامی باشد حمایت عاطفی مهم‌ترین نوع حمایت برای کسانی است که روزهای سختی را پشت سر می‌گذارند حمایت عاطفی روشی کلامی و غیرکلامی برای نشان دادن مراقبت و محبت به فردی دیگر است. با ارائه حمایت عاطفی به دیگران، به آنها اطمینان خاطر می‌دهید، احساس پذیرش می‌دهید، تشویق می‌کنید، احساس ارزشمندی و با اهمیت بودن می دهید.
وقتی مستقیماً ابراز محبت و نگرانی می کنید یا وقتی به کسی اطمینان می دهید که دوست داشتنی و مهم است، ممکن است به او کمک کنید تا با احساسات ناراحت کننده یا موقعیت های چالش برانگیز کنار بیاید.
افراد زیادی هستند که ممکن است به ما حمایت عاطفی ارائه کنند و همچنین از ما حمایت عاطفی دریافت کنند. مانند خانواده، افراد مهم، دوستان، همکاران، گروه‌های حمایتی و… .
وقتی خوشحال هستید، می توانید شادی های خود را با دیگران تقسیم کنید. وقتی غمگین هستید، می توانید شانه ای برای گریه کردن داشته باشید. دریافت حمایت عاطفی به ما کمک می کند تا با مشکلات روزمره، استرس، ناامیدی و درد کنار بیاییم و باعث می شود احساس شادی بیشتری داشته باشیم و توانایی بیشتری برای مقابله با مشکلات زندگی داشته باشیم.
آیا حمایت عاطفی مانند حمایت اجتماعی است؟
حمایت اجتماعی (یکی از ویژگی های کلیدی روابط اجتماعی) اصطلاحی کلی است که شامل چهار نوع حمایت مختلف از جمله حمایت عاطفی می‌باشد:
حمایت عاطفی. حمایت عاطفی بیانگر همدلی، عشق و مراقبت است. برای مثال، زمانی که یکی از اعضای خانواده پس از یک روز بد در محل کار به صحبت‌های شما گوش می‌دهد یا زمانی که شریک زندگی‌تان پس از یک دوره چالش‌برانگیز، امید را به زندگی شما القا می‌کند.
پشتیبانی ابزاری. پشتیبانی ابزاری خدمات واقعی یا کمک ملموسی است که توسط شخصی ارائه می شود. به عنوان مثال، شریک زندگی شما ممکن است چند روز در هفته برای مراقبت از بچه ها در حالی که شما سر کار می روید، از خانه دور کاری کند.
پشتیبانی اطلاعاتی. پشتیبانی اطلاعاتی شامل مشاوره یا اطلاعاتی است که دریافت می کنید و می تواند برای حل مشکل مفید باشد. به عنوان مثال، وقتی مادرتان تجربه خود را به عنوان یک زن شاغل به شما می گوید و به شما در مورد نحوه برخورد با رئیس فعلی خود توصیه هایی می کند.
ارزیابی. در حمایت اجتماعی، ارزیابی به اطلاعاتی اشاره دارد که برای خود ارزیابی و تشویق مفید است. شنیدن تعریف و تمجید سرپرستتان از مهارت های گوش دادن بدون قضاوت و صبر برای حل مسئله، نمونه ای از حمایت ارزیابی است که می تواند برای شما مفید باشد تا اطمینان حاصل کنید که مسیر شغلی درستی را انتخاب کرده اید.
همه انواع حمایت ها برای رفاه ما مهم هستند. با این حال، آنها نقش های متفاوتی در زندگی ما دارند. گاهی اوقات لازم است با دوست صمیمی خود در مورد احساسی که اخیراً داشته اید گفتگوی محبت آمیز داشته باشید، در حالی که گاهی باید با یک درمانگر مشکل را حل کنید تا راهبردهایی را که ممکن است به شما احساس بهتری بدهد بررسی کنید.

چگونه از کسی حمایت عاطفی کنیم؟
حمایت عاطفی می تواند اشکال و اندازه های مختلفی داشته باشد. این مهم است که نه تنها نوع حمایت عاطفی را که می‌توانید ارائه دهید، بلکه همچنین بدانید که طرف مقابل چه نوع حمایت عاطفی را می‌خواهد یا باید دریافت کند. به عنوان مثال، شریک زندگی شما ممکن است با استرس از سر کار به خانه برگردد و بخواهد از استرس محل کار خود دوری کند. در حالی که او دوست دارد همه چیز را در مورد روز پر استرس خود به شما بگوید، شما دوست دارید به جای گوش دادن، حمایت عاطفی خود را با در آغوش گرفتن یا بوسیدن نشان دهید. چکاری باید انجام داد؟

آنچه را که نیاز دارند بخواهید.
بسیاری از محققان توصیه می کنند از شریک زندگی خود یا دوستان خود بپرسید که چه نوع حمایتی را می خواهند دریافت کنند. آیا آنها از شما می خواهند که همدلانه به مشکلات آنها گوش دهید؟ برای حل مشکل صحبت کنید و راهکار ارائه دهید؟ برای صحبت در مورد چیز دیگری و ایجاد حواس پرتی کمک کنید؟ به طور مشابه، شما هم می توانید به دیگران پیام دهید که دوست دارید آنها برای حمایت بهتر از شما چه کاری انجام دهند.
ارتباط برقرار کنید و گوش دهید.
اختصاص زمانی برای گوش دادن به یکدیگر و به اشتراک گذاشتن افکار ضروری است. با تمرین گوش دادن و به اشتراک گذاری فعالانه افکار خود، ما ارتباطات و اعتماد قوی تری ایجاد می کنیم و طرف مقابل احساس می کند در تلاش های خود بیشتر حمایت می شود.
سوال بپرسید.
در مورد آنچه آنها تجربه می کنند کنجکاو باشید و به روشی ملایم سؤال کنید تا طرف مقابل احساس نکند که در حال بازجویی است. پرسیدن از آنها در مورد آنچه که احساس می کنند نیز می تواند برای در نظر گرفتن همه چیز و هویت دادن به احساسات آنها مفید باشد.
تایید کنید.
وقتی شخصی را تأیید می کنید، نشان می دهید که ناراحتی او را می شناسید و دیدگاه او را درک می کنید. معمولاً دیدن درک و حمایت از آنها می تواند بسیار مثبت باشد و به بهبود سریعتر آنها کمک کند.
تعریف کنید.
گفتن حرف های خوب در مورد دوستان و خانواده شما می تواند بسیار یاری دهنده باشد.
تمرکز خود را حفظ کنید.
اگر حمایت عاطفی می کنید، سعی کنید تمرکز مکالمه روی شخص مقابل باشد، این باعث می شود طرف مقابل واقعاً احساس کند که به او اهمیت می دهید. شما می توانید یک حکایت یا مرجع ارائه دهید، اما مهم است که روی او تمرکز کنید.
بررسی کنید.
گاهی اوقات، شخص مقابل ممکن است نخواهند در موردش صحبتی شود، اما اگر به خوبی از آنها بپرسید که چه احساسی دارند، باز هم معنادار است. لازم نیست هر روز بخواهید نشان دهید که او برایتان مهم است.
اگرچه تحقیقات مزایای مختلف دریافت حمایت را نشان می دهد، اما اهمیت حمایت را نیز نشان می دهد. مطالعات نشان داده اند که ارائه حمایت، اثر ناتوانی را کاهش می دهد و تأثیر مثبتی بر فشار خون دارد.

جالب است بدانید کسانی که حمایت بیشتری می کنند، احساس بهتری از خود دارند. این ممکن است به این دلیل اتفاق بیفتد که افراد پس از کمک به دیگران احساس بهتری دارند، که به سلامت روانی آنها کمک می‌کند. یا ممکن است به این دلیل باشد که آنها در رابطی با کیفیت قرار می‌گیرند و می توانند رفتارها و احساسات مثبت را متقابلا دریافت کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق