رویترز: اجلاس جده تا 45 روز دیگر مجددا برگزار خواهد شد


رویترز: اجلاس جده تا 45 روز دیگر مجددا برگزار خواهد شد

خبرگزاری رویترز از برگزاری مجدد نشست جده درخصوص صلح اوکراین در عرض یک ماه و نیم آتی خبر داد.

رویترز: اجلاس جده تا 45 روز دیگر مجددا برگزار خواهد شد

به گزارش راهبرد معاصر؛ شرکت‌کنندگان در نشست جده درخصوص برگزاری نشست مشاوران سیاسی در عرض یک ماه و نیم آتی به توافق رسیده‌اند.

این مقام اوکراینی همچنین گفت: تمامی کشور‌های حاضر در مذاکرات (جده) از استقلال و تمامیت ارضی اوکراین حمایت کردند.

وی تاکید کرد که شرکت‌کنندگان در این نشست در حال طرح پیش‌نویس چارچوب سندی هستند تا در نشست آتی تصویب شود.

رئیس دفتر ریاست‌جمهوری اوکراین با اشاره به اینکه طرفین مذاکرات درخصوص برخی مسائل در رابطه با "فرمول صلح" اوکراین به توافق نرسیدند، تاکید کرد که مذاکرات ادامه دارد.

این مقام ارشد اوکراینی همچنین نشست جده را "ضربه‌ای بزرگ" به روسیه توصیف کرد و مدعی شد که روسیه تلاش‌هایی برای مختل کردن آن انجام داده است.

رایزنی‌های مشاوران امنیت ملی و نمایندگان ۴۰ کشور در شهر جده در خصوص طرح ۱۰ ماده‌ای صلح اوکراین برای پایان دادن به بحران این کشور با روسیه، یکشنبه‌شب به پایان رسید.

پس از پایان این نشست دو روزه، بیانیه نهایی صادر شد و طرف‌های شرکت‌کننده در این بیانیه پایانی بر لزوم ادامه گفتگو‌ها برای یافتن زمینه‌های مشترک که راه را بر صلح میان اوکراین و روسیه هموار می‌کند، تأکید کردند.

در اولین روز مذاکرات که با شرکت بیش از چهل کشور در جده برگزار شد، فرمول صلح ۱۰ ماده‌ای اوکراین برای پایان دادن به بحران این کشور با روسیه مورد بحث و گفت‌وگوی هیئت‌های شرکت کننده قرار گرفت.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین روز شنبه در حساب کاربری خود در «ایکس» (توییتر سابق) نوشت، هیئت کشورش با مشاوران رهبران برخی کشور‌ها در مذاکرات جده درباره فرمول پیشنهادی کی‌یف برای صلح کار می‌کند.

زلنسکی افزود، هیئت اوکراینی شرکت کننده در نشست سران کشور‌ها درباره صلح میان اوکراین و روسیه تلاش‌های فشرده‌ای را انجام می‌دهد.

روسیه به این کنفرانس که در جده برگزار شد، دعوت نشده بود. این کشور اعلام کرد، یک راه‌حل زمانی امکان‌پذیر است که کی‌یف حملات خصمانه و تروریستی خود را متوقف کرده و غرب از ارسال سلاح به اوکراین دست بردارد. خبرگزاری فرانسه نیز گزارش کرد، وزارت خارجه روسیه همچنین از اوکراین خواسته تا کنترل مناطق گرفته شده را به روسیه بسپارد.

در همین حال سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه گفت، در پی برگزاری مذاکرات صلح اوکراین که به میزبانی عربستان سعودی برگزار شد، مسکو قصد دارد با دیگر کشور‌های عضو بریکس رایزنی کند. در نشست جده، تمام کشور‌های عضو بریکس به غیر از روسیه دعوت داشتند. / رویترز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روسیه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) دره جنی، منطقه‌ای رمزآلود در شرق ایران