روضه های خانگی و هیئت های محلی سرمایه های اجتماعی ملت ایران هستند


روضه های خانگی و هیئت های محلی سرمایه های اجتماعی ملت ایران هستند

حجت الاسلام مرادی نقش هنر در ترویج فرهنگ عاشورا را بسیار مهم برشمرد و گفت: گاهی با یک نقاشی و پرده خوانی و گاهی با یک تعزیه می توانیم فرهنگ عاشورا را ترویج دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین «شهاب مرادی»، کارشناس مذهبی در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان با تاکید بر لزوم مداحی همراه با معرفت افزایی گفت: معرفت افزایی کار محتوا است، سبک و شیوه هم در رسیدن به محتوای خوب کمک می کند و محتوا هم کار شعرا است. افرادی که محتوای خوبی در مداحی های خود ارایه می دهند، ماه ها با یکدیگر می نشینند، جلسه تشکیل می دهند و همفکری می کنند که چه مفهوم و واژه ای در نوحه یا شعر به کار ببرند که مورد توجه مخاطبان قرار گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که وعاظ و سخنرانان از چه روش و شیوه ای باید در جذب جوانان امروز استفاده کنند، تصریح کرد: در ابتدا باید موضوعاتی که دغدغه مخاطبان است، شناسایی شود. با توجه به اینکه مخاطبان دارای ذائقه های مختلف می باشند لذا سخنرانان و وعاظ باید مطالب متنوع و متناسب با نیاز افراد جامعه ارایه دهند نه اینکه در همه وعده های سخنرانی فقط یک نوع مطلب ارایه دهند، بنابراین اقتضای حال جلسه و زمان جلسه مسئله مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در واقع وعاظ باید بدانند که مخاطب چه چیزی را می خواهد یا چه چیزی دغدغه مخاطب است در ثانی متناسب با همان نیاز، مطالب خود را ارایه دهند.

حجت الاسلام مرادی در ادامه افزود: لزوما نباید چون ماه محرم است، فقط فلسفه قیام سیدالشهدا را برای مخاطبان بازگو کنیم. جامعه ما در بسیاری از مسایل اخلاقی حتی ابتدایی ترین موضوعات همانند رعایت حقوق همسایگان، خوش رفتاری در خانه یا مهربانی با فرزندان خود دچار ضعف و کمبود است و نیاز است این مسایل در منبرها مورد بحث و بررسی قرار گیرد؛ ضمن اینکه موارد فوق نیازمند ترمیم، تذکر، راهنمایی و آموزش است؛ بنابراین صرفا نیابد بحث قیام سیدالشهدا مطرح شود، ضمن اینکه این موضوع هم در جای خود بسیار مهم است ولی مهم تر این است که هر سال مجالس عزاداری ابا عبدالله الحسین مخاطب جدیدی دارد لذا این مطالب تکراری قطعا مورد نیاز مخاطب امروز جامعه نیست و بیان موضوعات روز جامعه بسیار مهم تر و ضروری است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه اشاره به آرمان های شهدا در مجالس یکی از درخواست های خانواده های شهدا و ایثارگران است، اظهار کرد: خانواده های آنها انتظار دارند در خصوص آرمان های شهدا در این مجالس صحبت شود و بسیاری از آنها گله مند هستند که چرا در مورد فرزندان شهید ما و آرمان های آنها صحبتی به میان نمی آید؛ بنابراین این همان جهاد تبیین است؛ یک چنین مباحثی را باید برای مخاطبان جدید تبیین کرد بنابراین اگر موضوعات را ساده و خالی از اصطلاحات، خالی از پیچیدگی ها و اغماض بیان کنیم، هم افراد بهتر متوجه می شوند و هم راحت تر آن را می پذیرند.

وی بیان کرد: وظیفه ما در منبر سخنرانی است، ولی وعاظ حتما باید گوشی برای شنیدن داشته باشند، حتما باید با مخاطبان در ارتباط باشند یا جلساتی را فقط برای شنیدن با مخاطبان تشکیل دهد. در دانشگاه ها طراحی جلسات به گونه ای است که بیشتر می شنوند تا حرف بزنند لذا اگر ما نشنویم و یا نظر مخاطب را ندانیم شاید چیزی بگوییم و مخاطب چیز دیگری را متوجه شود و دریافت نماید یا شاید چیزی بگوییم که اگر هم شنید نتواند دریافتش کند.

حجت الاسلام مرادی با اشاره به آسیب شناسی مجالس عزاداری گفت: آسیب شناسی مجالس عزاداری در ماه محرم و صفر بد سلیقگی و از لحاظ رسانه ای دور از خردمندی است؛ به عنوان مثال وقتی در روز عید غدیر جشنی با آن شکوه برگزار می شود و جمعیت قابل ملاحظه ای از این فضا لذت می برند چرا باید عده ای دهان به انتقاد بگشایند، درست این است که هر نقدی که دارید بگذارید برای بعد در موردش بحث و گفت و گو کنید و دو ماه محرم و صفر اصلا موضوع آسیب شناسی مناسک، آداب و رسوم درست نیست و با توجه به اینکه هر استان و هر قومی با آداب و رسوم خاص خود عزاداری می کنند، درست نیست که ما بیاییم با متر و معیار یا سلیقه خودمان آن را مورد بررسی قرار دهیم که چرا فلان شخص یا گروه چنین عزاداری یا مراسمی برگزار می کند، این اهانت به مردم و عزاداری سیدالشهدا است؛ بنابراین می توان مورد بحث و بررسی قرار داد ولی نه در هنگامه عزاداری.

این کارشناس دینی با بیان اینکه دهه اول محرم خصوصا دو ماهه محرم و صفر برای آسیب شناسی زمان درستی نیست اظهار کرد: باید از تمامی ظرفیت های رسانه ای برای ترویج مجالس امام حسین (ع) استفاده کنیم به ویژه مجالس کوچک، روضه های خانگی و هیئت های محلی. چون این روضه ها و هیئات بسیار مهم هستند؛ اینها سرمایه های اجتماعی ما را تشکیل می دهند. همه ایثارها و شهادت ها در این خانه ها و مکان ها شکل می گیرند، به عنوان مثال شهیدی به خاطر دفاع از ناموس کشورش جان خود را فدا می کند. این جوان کجا تربیت شده، کجا آموزش دیده است، بسیاری از این افراد در این روضه های خانگی و مجالس اهل بیت (ع) تربیت شدند.

وی نقش هنر در ترویج فرهنگ عاشورا را بسیار مهم برشمرد و افزود:گاهی با یک نقاشی و پرده خوانی و گاهی با یک تعزیه می توانیم فرهنگ عاشورا را ترویج دهیم.

وی با اشاره به وقایع کربلا اظهار کرد: ما ملت امام حسین(ع) و در مکتب امام حسین(ع) هستیم؛در مکتب امام حسین(ع) بودن، شجاعت را به آدم یاد می دهد. پسر علی(ع) اهل خفت پذیرفتن نیست. زینب کبری(ع) گفت لشکر دارد حمله می کند و امام حسین(ع) فارغ از آنچه که شنیده، با یک دنیا شعف گفت که الآن خواب جدّم رسول خدا(ص) را دیدم و به من گفت خیلی زود پیش ما می آیی و خبر شهادتم را به من داد.

حجت الاسلام مرادی تصریح کرد: امام و شهدا دعا را دوست داشتند و اهل ذکر بودند. روحانی، امام جماعت و آخوند باید همان مدل امام باشد. امام در عین حال که در حد اعلی سیاسی بودند، معنوی هم بودند؛ خیلی مستحبات در زندگی اش وجود دارد. جوانان، قرآن در زندگی شما باشد؛ با قرآن، دعا، زیارت جامعه و زیارت عاشورا انس بگیرید. اینها هویت ساز هستند.

گفت و گو از شهلا رکینی

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهنوش بختیاری طلاق خود را تکذیب کرد+عکس