کتاب هایی که واقعه کربلا را روایت می کنند/ سفر به قلب کربلا


کتاب هایی که واقعه کربلا را روایت می کنند/ سفر به قلب کربلا

همزمان با ایام سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) و یارانش، مطالعه کتاب های مرتبط می تواند بر بینش و بصیرت ما بیفزاید.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، فرهنگ عاشورا برگرفته از قیام امام حسین (ع) و حرکت ایشان میباشد که اساس آن امربه معروف و نهی از منکر استوار است. این فرهنگ همانند گفته امام خمینی (ره) باید زنده نگه داشته شود.

به طور کلی باید بیان کرد که اهداف اصلی قیام امام حسین (ع) باعث ایجاد و شکل گیری فرهنگ عاشورایی در ملل مختلف شده است. قیام امام حسین (ع) به منظور انجام یک واجب دینی بوده است که کسی جز امام حسین (ع) نمیتوانست آن را انجام دهد. واجبی که در بنای کلی نظام فکری و ارزشی و عملی اسلام جای مهمی دارد(مقام معظم رهبری،۲۰۸:۱۳۸۷).

یکی از مهم ترین اهداف امام حسین (ع) قرار دادن جامعه اسلامی در خط صحیح و براساس ارزش ها و باورهای دینی بوده است که سرانجام آن به شهادت منتهی می شود.(همان، ۲۱۴)

شهادت امام حسین (علیه السلام) روح تازه ای در اسلام دمید و تن ها را از رخوت و سستی خارج کرد و چابک و چالاک نمود (شهید مطهری، ۲۷۰:۱۳۸۷).

فرهنگ عاشورایی به مردم میفهماند که ملت ها باید از زیر بار ظلم رفتن دوری کنند و باید خود را از این وضعیت نجات بدهد. با قیام امام حسین(علیه السلام) احکام اسلام و برنامه هاى عالى دینى و توحیدى پس از آنکه مدّت ها در حال فراموشى بود، دوباره محور زندگى مردم قرار گرفت.

مطالعه آثار و کتب عاشورایی می تواند نقش مهمی در ارتقا آگاهی و ترویج فرهنگ عاشورا داشته باشد. از این رو در ادامه تعدادی از کتاب های با موضوع عاشورا و قیام امام حسین (ع) را معرفی می کنیم.

کتاب هایی که واقعه کربلا را روایت می کنند/ سفر به قلب کربلا

همرزمان حسین (ع)

کتاب همرزمان حسین اثری تحلیلی و پژوهشی با تکیه بر آیات و روایت و احادیث در حوزه‌ مبارزات سیاسی امامان معصوم علیهم‌السّلام است. همرزمان حسین‌ مجموعه‌ ده سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در باب عنصر مبارزه در سیره‌ ائمّه‌ معصومین علیهم‌السّلام است که در محرم سال ۱۳۵۱ در هیئت انصارالحسین علیهم‌السلام تهران بیان شده است. نویسنده درباره‌ اهمیت شناخت صحیح امامان و توطئه‌ دشمنان برای تحریف چهره‌ مبارزاتی آنان، معنای جهاد و مقصود از مجاهدت ائمّه علیهم‌السّلام سخن گفته‌ و شخصیت معصومین علیهم‌السّلام را در مسئله‌ جهاد و سیاست یکی دانسته و با طرح «انسان ۲۵۰ ساله»، آن را مفصلاً توضیح داده‌ است. بر این اساس، همه‌ امامان معصوم از هیچ‌گونه اقدام عملی در مقابله با طاغوت فروگذار نبوده‌اند و همگی هم‌گامان و هم‌رزمان امام حسین علیهم‌السّلام به‌شمار می‌رفتند.

در کتاب همرزمان حسین (ع) ده گفتار از حضرت آیت الله‌العظمی سید علی خامنه ای (مدّظلّه‌العالی) در تحلیل مبارزات سیاسی امامان معصوم (ع) می‌خوانید. این کتاب را می‌توانید با فرمت epub از طاقچه دانلود کنید و روی اپلیکیشن موبایل یا سایت طاقچه آن را مطالعه کنید.

عالمان و اندیشمندان مسلمان و غیرمسلمان، تحقیقات گسترده‌ای را به منظور تحلیل دوران ۲۵۰ ساله‌ امامت ائمّه‌ معصوم (ع) انجام داده‌اند. برخی به‌کلی راهی غلط را پیموده‌اند و این بزرگواران را به مرتبه‌ عالمان و عابدان زمان خود تقلیل داده‌اند و هرگونه تأثیر اجتماعی و سیاسی را از ایشان سلب کرده‌اند.

ایشان از سوم محرم تا ۱۲ محرّم از ساعت هفت و نیم تا نه صبح در این هیئت بیانات خود را در موضوع سیره‌ امامان معصوم (ع) در قالب طرح انسان ۲۵۰ ساله مطرح می‌کنند. تمرکز اصلی این بیانات بر تحلیل زندگی امام سجاد (ع) تا امام کاظم (ع) است. چهار امام عزیزی که در اذهان متشرّعان آن زمان بیشتر به عنوان افرادی ساکت و منزوی معروف بوده‌اند.

جلسه‌ اول این بیانات به مباحث کلی مربوط به بحث امامت و گونه‌های مختلف تحقیق در این بحث و هم فهرست مباحثی که در روزهای بعد مطرح خواهند کرد اختصاص یافته است.

در جلسه‌ دوم درباره‌ اهمیت شناخت امامان و توطئه‌های دشمنان برای تحریف چهره‌ مبارزاتی و مجاهدانه‌ این بزرگواران بحث شده است. جلسه‌ سوم مربوط به مقامات و وظایف امامان است و در جلسه‌ چهارم طرح انسان دویست‌وپنجاه‌ساله تشریح می‌شود و معانی مختلف جهاد و منظور از مجاهد بودن ائمّه (ع) روشن می گردد.

جلسه‌ پنجم این بیانات به تقسیم دوران امامت به چهار دوره و توضیح مختصر هر کدام از دوره‌ها سپری شده است. معظّمٌ‌له در جلسه‌ ششم با اشاره به کار نشدن بر روی دوره‌ چهارم امامت که از زمان امام سجاد (ع) تا امام عسکری (ع) است، بحث از این دوره را آغاز کرده‌اند. در این جلسه به شرح تحلیلی تلاش های مجدانه‌ی امام سجاد و امام باقر (ع) پرداخته‌اند.

جلسه‌ هفتم که مصادف با روز نهم محرم است، شامل توضیح سیره‌ سیاسی و اجتماعی امام صادق (ع) و بررسی روایات تاریخی مربوط به ایشان است. در این جلسه بحث مختصری از حیات سیاسی امام کاظم (ع) و همچنین موضع‌گیری‌های ائمه (ع) نسبت به قیامهای امامزادگان انقلابی و نیز تعریف صحیح تقیه شده است.

روز عاشورا، جلسه به روز هشتم خود رسیده است. آیت‌الله خامنه‌ای در این جلسه به برخوردهای تند ائمّه‌ دوره‌ چهارم با خلفا و علمای درباری و همچنین بحث بهره‌گیری ایشان از شعرای مجاهد پرداخته‌اند. روز نهم جلسه اختصاص به بحث امامزادگان انقلابی دارد. البتّه این جلسه بیشتر به شرح موضع‌گیری امام صادق (ع) درباره‌ قیام زید اختصاص یافته است. شایان ذکر است که نام چندین نفر از امامزادگان در چندین جلسه از جلسات این سخنرانیها آمده و شرح کوتاهی درباره‌ آنها داده شده است. روز دوازدهم محرّم که با روز دهم این سلسله‌جلسات مصادف شده است به توضیح مختصری درباره‌ تقیه اختصاص یافته است و نکات نو و ارزنده‌ای در این موضوع به مخاطبان عرضه شده است.

این بیانات -همان‌طور که خود ایشان هم در برخی از جلسات اشاره کرده‌اند- بیش از آنکه یک سخنرانی باشد، یک بحث تحلیلی و علمی است. ایشان به ذکر کلّی نظرات خود اکتفا نکرده‌اند و برای هر موضوعی که مطرح می کنند، شواهد متعدد تاریخی و روایی را پیش روی مخاطب می‌گذارند.

کتاب همرزمان حسین (ع) آغازی است برای آشنایی صحیح با سیره‌ درس‌آموز اهل‌بیت (ع) و دانشمندان و دانشجویان تاریخ اسلام با بهره‌گیری از نکات و سرخط‌ های ارائه‌شده‌ در این کتاب، می‌توانند دین خود را نسبت به این بزرگواران و جامعه‌ اسلامی ادا کنند.

این کتاب در ۴۲۴ صفحه توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است و می توانید از اینجا تهیه کنید.

کتاب هایی که واقعه کربلا را روایت می کنند/ سفر به قلب کربلا

تحلیل واقعه عاشورا

کتاب تحلیل واقعه عاشورا، فصل چهارم کتاب حماسه حسینی (جلد 1) اثر استاد شهید مطهری است که به علت جذابیت مطالب آن و درخواست‌های مکرر علاقه‌مندان آثار استاد شهید، به صورت مستقل نیز چاپ شده است. این کتاب در سال ۱۳۹۱ توسط انتشارات صدرا در۱۲۰ صفحه منتشر شده شده است.

کتاب تحلیل واقعه عاشورا مشتمل بر چهار سخنرانى از استاد شهید آیت‌اللّه‌ مطهرى درباره حادثه کربلاست که در زمان‌ها و مکان‌هاى مختلف ایراد شده و قبلا در کتاب‌هاى حماسه حسینى و پانزده گفتار به چاپ رسیده ولى نظر به این که این دو کتاب حجم زیادى دارند و این گفتارها در آنجا به چشم نمى‌آیند و به دلیل درخواست برخى علاقه‌مندان آثار آن عالم ربانى، به صورت مجزا نیز به چاپ مى‌رسند؛ همچنان که بخش‌هاى دیگر کتاب حماسه حسینى نیز به صورت جداگانه منتشر مى‌شوند.

گفتار اول تحت عنوان «تحلیل واقعه عاشورا» در سال 1356 هجرى شمسى در یکى از جلساتى که به طور هفتگى در برخى منازل تهران برقرار و موسوم به «جلسه یزدیها» بود ایراد شده است. «نقش حادثه کربلا در تحول تاریخ اسلامى» عنوان گفتارهاى دوم و سوم است که در سال 1352 هجرى شمسى در شب عاشورا و شب یازدهم محرم در مسجد امیرالمؤمنین تهران ایراد گردیده است.

گفتار چهارم تحت عنوان «شعارهاى عاشورا» سخنرانى معروف استاد شهید درباره حادثه کربلاست که توأم با گریه شدید ایشان است. این سخنرانى در روز عاشورا و در حدود سال 1352 هجرى شمسى در مسجد جامع نارمک تهران ایراد شده است.

گفتارهاى اول تا سوم بیشتر تحلیل تاریخى واقعه عظیم کربلا و آثار آن است و گفتار چهارم در واقع به اهداف و شعارها و جنبه عاطفى و احساسى این حادثه پرداخته است.

این چهار گفتار مانند سایر آثار آن اسلام‌شناس عظیم‌الشأن و آن متفکر و فیلسوف و فقیه عالى‌مقام و حاصل عمر و پاره تن امام خمینى، پرنکته و بدیع و روانبخش است. امید است که در جهت شناخت درست حادثه کربلا و درس‌آموزى از آن و لاجرم تأثیرگذارى این حادثه در زندگى ما مفید واقع شود. از خداى متعال توفیق خدمت مسألت مى‌کنیم.

برای تهیه کتاب «تحلیل واقعه عاشورا» می توانید اینجا کلیک کنید.

کتاب هایی که واقعه کربلا را روایت می کنند/ سفر به قلب کربلا

کتاب صوتی هفت شهر عشق - دفتر ششم - طوفان سرخ

کتاب صوتی هفت شهر عشق - دفتر ششم - طوفان سرخ نوشته‌ی مهدی خدامیان آرانی، تلاش می‌کند تا با نگاهی جدید به بررسی حماسه‌ کربلا بپردازد و شما را با اتفاقات ظهر عاشورا آشنا کند.

کتاب صوتی هفت شهر عشق - دفتر ششم - طوفان سرخ نوشته مهدی خدامیان آرانی است که توسط انتشارات بهار دل ها در سال ۱۴۰۰ در قالب فرمت MP3 و به مدت یک ساعت و ۵۸ دقیقه منتشر شده است.

در بخشی از این کتاب می شنویم:«ظهر عاشوراست و امام حسین (ع) و یارانش می‌خواهند نماز بخوانند. امام برای خواندن نماز از یزیدیان فرصت می‌خواهد و یکی از فرماندهان سپاه کوفه که ابن تمیم نام دارد وقتی درخواست حسین ابن علی را می‌شنود به آن حضرت توهین می‌کند و ادعا می‌نماید که «نماز تو پذیرفته نیست!».

این موضوع یاران امام را خشمگین می‌سازد و حبیب ابن مظاهر وارد میدان جنگ می‌شود و به مقام بالای شهادت می‌رسد و... .

مهدی خدامیان آرانی پس از سال‌ها تحقیق و پژوهش در زمینه‌ واقعه‌ عاشورا تمام دانسته‌های خود را در مجموعه کتاب‌های صوتی هفت شهر عشق در اختیارتان قرار می‌دهد. کتاب حاضر دفتر ششم این مجموعه‌ی شنیدنی است که در ظهر عاشورا آغاز می‌شود.

امام به زهیر اجازه می‌دهد و زهیر به میدان می آید و چنین رجز می خواند: «من زهیرم که با شمشیر می‌زند و عده زیادی را به خاک زبونی می‌نشاند. عطش بیداد می‌کند و هیر نیز تشنه است، اما تشنه دیدار یار! با خود می گوید دلم می خواهد یک بار دیگر امام خود را ببینم. پس به سوی امام باز می گردد. همه ایمان و عشق و باور خویش را در یک نگاه خلاصه و تقدیم امام می کند. او به امام می گوید: «جانم به فدای تو! امروز جدت پیامبر را ملاقات خواهم کرد».

امام نگاهی به او می کند و می فرماید: «آری، ای زهیر. من نیز بعد از تو می آیم». زهیر به میدان برمی گردد. دشمن او را محاصره می‌کند و به سویش تیرها و نیزه ها پرتاب می‌کند.»

برای تهیه کتاب صوتی هفت شهر عشق اینجا کلیک کنید.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست های منشوری و نشستن ناجور شیرین بازیگر نون خ در مکان عمومی !