معرفی کتاب طنز “مظفرالدین شاه بی بخار” از ایرج بقایی کرمانی


معرفی کتاب طنز “مظفرالدین شاه بی بخار” از ایرج بقایی کرمانی

کتاب مظفرالدین شاه بی بخار ! اثری است از ایرج بقایی کرمانی، به چاپ انتشارات آفرینش. ایرج بقایی (نویسنده، طنزنویس و شاعر پرآوازۀ ایرانی) در کتاب حاضر با زبان طنز خود به روایت زندگی و شرح حال مظفرالدین شاه، پنجمین پادشاه...

کتاب مظفرالدین شاه بی بخار ! اثری است از ایرج بقایی کرمانی، به چاپ انتشارات آفرینش. ایرج بقایی (نویسنده، طنزنویس و شاعر پرآوازۀ ایرانی) در کتاب حاضر با زبان طنز خود به روایت زندگی و شرح حال مظفرالدین شاه، پنجمین پادشاه سلسله قاجار، می پردازد و در این میان مخاطب را با بخشی از زندگی ناصرالدین شاه، پدر او، و دو برادرش آشنا می سازد.

معرفی نویسنده

ایرج بقایی کرمانی (۲۸ دی ۱۳۱۶ – ۱۹ فروردین ۱۳۹۱) متخلص به وفا شاعر و نویسنده اهل ایران است. او تحصیلات ابتدایی را کرمان و تحصیلات متوسطه را در تهران گذراند و پس از آن در وزارت کار و اداره کل آمار مشغول به کار شد. وی همزمان با کار به نویسندگی در رادیو و تلویزیون پرداخت.ایرج بقایی اولین نویسنده و پایه‌گذار مجموعه تلویزیونی آئینه بوده است.علاوه بر آن، چند سریال دیگر از جمله: کوچه عمودی، در انتهای شب، سرزمین خوشبختی را نویسندگی کرده است.او میان پرده‌های زیادی نیز برای جنگ هفته نوشته است.

معرفی کتاب طنز “مظفرالدین شاه بی بخار” از ایرج بقایی کرمانی

بخشی از کتاب مظفرالدین شاه بی بخار

ناصرالدین شاه و دو پسر از شمر بدترش کامران میرزا و ظل السلطان و شخصی به نام آقابالاخان که مفعول کامران میرزا بوده، فکر کرده بودند که دستگاه عدل خداوندگاری، چیزی است مانند دربار پادشاهان قاجار که در آن تظاهر و تقلب و چاپلوسی راه دارد! به همین دلیل ضمن قتل و جنایات فراوان، ضمن بی ناموسی و انجام عمل غیر انسانی لواط، ضمن چپاول و غارت اموال مردم بی پناه، در هر دهه عاشورا این افراد مجالس باشکوه عزاداری برپا می کردند!

چرا؟ به دو علت. یکی عوام فریبی و دیگر این که اطمینان داشتند که در روز قیامت حضرت امام حسین (ع) به علت برگزاری آن مجالس عزاداری می آید و از آنان شفاعت می فرماید! دیگر نمی دانستند که نگاه آن حضرت به امثال آن اشخاص مانند نگاه کردن به شمر و خولی و ابن سعد و … است! دیگر نمی دانستند که روح بلند و ملکوتی آن جناب، از دیدن آنان عذاب می کشد! آن حضرت در واقعه کربلا جان شریف خود و فرزندان و برادران و شریف ترین یارانش را از دست نداد تا بعد از یک هزار و اندی سال بعد امثال چنان اشخاص قاتل و بدعمل دزدی برایش مجلس عزاداری برپا کنند!

اشخاصی مانند ناصرالدین شاه که همدست و پشتیبان بی وجدان ترین و خون آشام ترین و دزدترین افراد بود و یا مظفرالدین شاه ابله که در جوانی با مادیان جماع می کند و در زمان پادشاهی از حال و روز ملت خود ناآگاه است، یا ظل السلطان که جنایت کار تر از او مادر دهر به خود ندیده بود، یا کامران میرزا که در جنایت و چپاول گری دست کمی از برادرش ظل السلطان نداشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سرگرمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال ابجد امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403/ گمشده ای را پیدا میکنی!