اهمیت سفر شویگو به کره شمالی بر روابط مسکو و پیونگ یانگ + ویدئو


اهمیت سفر شویگو به کره شمالی بر روابط مسکو و پیونگ یانگ + ویدئو

هیئت روسی به ریاست سرگی شویگو، وزیر دفاع روسیه از کره شمالی بازدید کرد. این هیئت را الکسی کریوروچکو، معاون وزیر دفاع فدراسیون روسیه، و آندری رودنکو، معاون وزیر امور خارجه روسیه همراهی کردند.

به گزارش اسپوتنیک، در فرودگاه بین المللی سونان در حومه پیونگ یانگ، مراسم ملاقات رسمی هیئت روسی با شرکت گارد افتخاری ارتش خلق کره برگزار شد. این هیئت با ژنرال ارتش کانگ سون نام، وزیر دفاع کره شمالی ملاقات کرد.
سفر هیئت روسی همزمان با هفتادمین سالگرد امضای آتش بس در جنگ کره 1950-1953 بود که در کره شمالی به عنوان "روز پیروزی" در جنگ بزرگ آزادی میهنی جشن گرفته می شود.
در طول جنگ سه ساله در شبه جزیره کره، کره شمالی توسط چین و اتحاد جماهیر شوروی، کره جنوبی توسط ایالات متحده و کشورهای هم پیمان حمایت می شد. بر اساس این آتش بس، یک منطقه غیرنظامی بین شمال و جنوب سازماندهی شد، اما پیمان صلح پیونگ یانگ و سئول هرگز امضا نشد.
بازدید مهم و "گام به جلو"
به گفته الکساندر ژبین، محقق برجسته مرکز مطالعات کره شمالی در موسسه چین و آسیای معاصر، سفر وزیر دفاع روسیه به کره شمالی برای روابط دوجانبه مسکو و پیونگ یانگ مهم است.
ژبین به اسپوتنیک گفت: البته به نظر من سفر وزیر دفاع روسیه به هر کشوری مهم است. علاوه بر این، به کشور همسایه ای که با آن پیمان دوستی، حسن همجواری و همکاری داریم، به کشوری که مانند روسیه تحت شدیدترین تحریم های اقتصادی ایالات متحده و متحدانش و همچنین تحریم های امنیت سازمان ملل قرار دارد.
وی خاطرنشان کرد که کره شمالی در شرایط فعلی یکی از معدود کشورهایی است که ادعا می کند در چارچوب عملیات ویژه نظامی در اوکراین "در یک سنگر با روسیه" قرار دارد.
بنابراین، از منظر سیاسی این هم تاییدی بر سطح بالای روابط سیاسی است و هم در عین حال گامی رو به جلو است. من فکر می‌کنم وزیر دفاع نه تنها برای شرکت در رژه و دیگر مراسم‌های باشکوه، بلکه برای گفت‌وگو درباره موضوعات خاص و تعامل ما، شاید در عرصه بین‌المللی و همکاری‌های نظامی - سیاسی به کره شمالی رفته است.
اهمیت نمادین و امید برای فعال سازی روابط
اولگ داویدوف، محقق ارشد گروه معضلات عمومی منطقه آسیا-اقیانوسیه موسسه ملی تحقیقات اقتصاد جهانی و روابط بین الملل به نام پریماکوف تحت نظر آکادمی علوم روسیه، رایزن و فرستاده سابق سفارت روسیه در کره شمالی (2002-2006) و سفارت روسیه در جمهوری کره جنوبی (2011- 2016)، به اسپوتنیک گفت که سفر هیئت روسی به رهبری وزیر دفاع سرگی شویگو اولین سفر یک هیئت بلندپایه به کره شمالی در سه سال و نیم گذشته بود. وی یادآور شد که از ژانویه 2020، کره شمالی به طور کامل از جهان خارج منزوی شده است و اقدامات اضطراری را برای جلوگیری از نفوذ کووید -19 ارائه می کند.
به گفته وی، شرایط جدید فرصت مناسبی برای احیای روابط دوجانبه و ارتباطات ضعیف شده در دوره کووید است. این کارشناس توجهات را به این واقعیت جلب کرد که هیئت روسی در بالاترین سطح ملاقات کرد و رهبر کره شمالی، کیم جونگ اون، توجه شخصی زیادی به شویگو داشت.
به گفته داویدوف، سفر هیئت روسی برای پیونگ یانگ و مسکو معنایی نمادین داشت.
برای هر دو کشور، این دیدار قبل از هر چیز اهمیت نمادین زیادی داشت: کره شمالی یکی از معدود کشورهایی است که آشکارا از عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، از جمله در چارچوب سازمان ملل، حمایت می‌کند. داویدوف گفت که از سوی دیگر، مسکو با موضع پیونگ یانگ در مورد مسائل مربوط به حل و فصل مسالمت آمیز و کاهش تنش در شبه جزیره کره موافق است.
به گفته این کارشناس، اگرچه مسکو و پیونگ یانگ علاقه مند به برقراری روابط در زمینه نظامی هستند، اما همچنان محدودیت های رسمی مشخصی وجود دارد که با این واقعیت همراه است که کره شمالی مشمول تحریم های بین المللی بسیار سخت و البته مشروعی است که قبلاً توسط شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با توسعه برنامه موشکی هسته ای پیونگ یانگ تصویب شده بود.
به گفته داویدوف، روسیه همچنین علاقه زیادی به برقراری گفتگوی راهبردی صریح با کره شمالی از طریق ادارات سیاست خارجی دارد.
اینها فقط مسائل جهانی نیستند، بلکه وضعیت شبه جزیره کره نیز هستند که به دلایلی اخیراً بدتر شده است. روسیه به عنوان یک کشور همسایه، منافع حیاتی در تنش زدایی، از سرگیری روند گفتگو به منظور حل مسالمت آمیز موضوع هسته ای و تشویق همه طرف ها به مذاکره دارد و مایل است در این مورد با کره شمالی و سایر کشورهای درگیر صحبت کند.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دستگیری عضو شورای شهر ماهشهر