واقعه غدیر مرکز ثقل و محوریت دنیای اسلام است


واقعه غدیر مرکز ثقل و محوریت دنیای اسلام است

حجت الاسلام باباگل زاده گفت: واقعه غدیر مرکز ثقل و محوریت دنیای اسلام است که با احیا و ترویج آن، با تمسک به قرآن و اهل بیت (ع) با اتحاد و همدلی زمینه حکومت جهانی امام مهدی (عج) فراهم می شود.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ غدیر و معرفی جانشین به امر الهی توسط نبی مکرم اسلام، موثرترین و مهمترین اقدام پیامبر (ص) در راستای بقای اسلام ناب و دوام مکتب الهی در قالب امامت و ولایت است.این واقعه مهمترین دلیل بر جدا نبودن دین از سیاست است و نقش اهمیت حکومت داری در اسلام و سایه دین الهی را تبیین می کند. یکی از عمده ترین اهداف و پیام غدیر احیای عدالت و اجرای آن در جامعه است تا بشر حول محور ولایت و حکومت اسلامی به معنویت و اخلاق نزدیک تر شود. در حقیقت واقعه غدیر مرکز ثقل و محوریت دنیای اسلام است که با احیا و ترویج آن، با تمسک به قرآن و اهل بیت (ع) با اتحاد و همدلی زمینه ساز حکومت جهانی امام مهدی (عج) را فراهم می کند. لذا در این خصوص باحجت الاسلام والمسلمین دکتر «عباسعلی باباگل زاده» کارشناس مذهبی، گفتگویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

در خصوص واقعه غدیر در منابع اسلامی، ضرورت و اهمیت زنده نگه داشتن واقعه غدیر توضیح دهید؟

آخرین حج پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) در سال دهم هجرت بوده است که بسیاری از مسلمین که در برخی از نقل های تاریخی ۱۲۰ تا ۱۲۴ هزار نفر ذکر کرده اند، بعد از انجام مناسک حج در حال بازگشت بسوی مدینه، همراه نبی مکرم اسلام این جمعیت عظیم حضور داشتند، تا هنگامی که به غدیر خم رسیدند، یعنی جایی از جحفه که راه مردم مدینه و مصری ها و عراقی ها را از هم جدا می کرد، در آنجا پیامبر اعظم حضرت محمد صلی الله علیه و آله دستور توقف دادند، مورخان در منابع متعدد و کهن نوشتند آن روز پنجشنبه هجدهم ذی الحجه بود، در حقیقت جبرئیل امین بر نبی مکرم اسلام حاضر شدند و از جانب خداوند متعال آیه ۶۷ سوره مائده را نازل نمودند: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ» ای پیامبر ابلاغ کن آنچه را از سوی پروردگارت بر تو نازل گردید. بدین وسیله آن حضرت مامور الهی است تا دستور خداوند را به مردم ابلاغ کند.

پس از نزول آیه شریفه پیامبر (ص) دستور داد تا کسانی را که جلو رفته بودند بازگردانند و کسانی را که دنبال بودند در آن جایگاه نگه دارند، همه را نگه داشتند تا وقتی که هنگام ظهر شد و اذان را گفتند رسول خدا زیر آن درختان رفت و نماز ظهر را با مردم خواندند و آن روز، روز بسیار گرمی بود و حاضران برای آنکه حرارت آفتاب آنها را آزار ندهد قسمتی از ردای خود را بر سرافکنده و قسمتی را زیر پای خود می‌گذاردند، رسول خدا حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم پس از پایان نماز در جایگاه بلندی که آماده کرده بودند ایستاد، به گونه‌ای که صدایشان به گوش دیگران برسد، آن حضرت پس از حمد و ثنای الهی و تبیین یگانگی پروردگار متعال، حدیث ثقلین را مورد تبیین قرار دادند و فرمودند: «ثقل اکبر» کتاب خداست که یک طرف آن به دست قدرت خدای عزوجل و طرف دیگر آن در دست شماست،‌ پس بدان تمسک جویید تا گمراه نشوید و« ثقل اصغر» عترت و اهل بیت من است‌، آن حضرت در ادامه فرمودند: همان خدای مهربان به من خبر داده که این دو از یکدیگر جدا نشوند تا در کنار حوض کوثر بر من وارد شوند و من از خدای خود، آن را درخواست کرده‌ام، پس برآن دو پیشی نگیرید که هلاک خواهید شد و درباره آن دو کوتاهی روا مدارید که نابود خواهید شد، در این هنگام دست علی بن ابیطالب امیرالمومنین علیه السلام را گرفته و آن را چنان بلند کرد که سفیدی زیر بغل هر دوی آنها پدیدار شد و همه مردم آن را دیدند.

آنگاه پیامبر اکرم (ص) فرمود: ای مردم چه کسی به مردم از مومنان،‌ به خود آنها سزاوارتر است؟ مردم پاسخ دادند: خدا و رسول او داناترند. حضرت فرمودند: به راستی که خدا مولای من می‌باشد و من نیز مولای مومنان هستم و من از خود مومنان به آنها سزاوارترم در این هنگام که دست علی علیه السلام در دستان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بود، فرمودند: «مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَهَذَا عَلِیٌّ مَوْلَاهُ اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَ عَادِ مَنْ عَادَاهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ» هر که من مولا و فرمانروای اویم علی مولای او است، خدایا دوست بدار آن کس که او را دوست دارد، و دشمن دار آن کس که او را دشمن دارد. سپس ادامه داد: هان! پس هر کس که در اینجا حاضر است و باید به کسانی که حضور ندارند این پیام را برساند، هنوز مردم پراکنده نشده بودند امین وحی فرود آمد و آیه «‌ الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا» را بر پیامبر اسلام نازل کرد.

و بعد از نزول آیه و معرفی امام علی (ع) به عنوان ولی و جانشین توسط پیامبر(ص) مسلمین به سوی امیر المومنین علیه السلام روی آوردند، برای نصب ولایت و جانشینی، به آن حضرت تبریک و تهنیت عرض کردند. اینکه حضرت علی علیه السلام با دستور خداوند متعال به عنوان ولی، جانشین و وصی پیامبر اکرم(ص) معرفی شده است شکی در آن نیست، برخی از روی تعصب به دنبال پوشاندن حقیقت هستند، تا مولا(ولایت) را به معنی اعلام دوستی و رفاقت تفسیر نمایند، این دیدگاه عقلی و منطقی نمی باشد، چون ارتباط، صمیمت و دوستی بین پیامبر و علی علیهما السلام بر کسی مخفی و پوشیده نبود که پیامبر عظیم الشان بخواهد در آن هوای گرم مردم را نگه دارد و بگویید علی بن ابیطالب دوست من است.

واقعه غدیر مرکز ثقل و محوریت دنیای اسلام است

واقعه غدیر زمینه ساز حکومت جهانی امام مهدی (عج) است

غدیر و معرفی جانشین به امر الهی توسط نبی مکرم اسلام، موثرترین و مهمترین اقدام پیامبر (ص) در راستای بقای اسلام ناب و دوام مکتب الهی در قالب امامت و ولایت است. این واقعه مهمترین دلیل بر جدا نبودن دین از سیاست است و نقش اهمیت حکومت داری در اسلام و سایه دین الهی را تبیین می کند. یکی از عمده ترین اهداف و پیام غدیر احیای عدالت و اجرای آن در جامعه است تا بشر حول محور ولایت و حکومت اسلامی به معنویت و اخلاق نزدیک تر شود. در حقیقت واقعه غدیر مرکز ثقل و محوریت دنیای اسلام است که با احیا و ترویج آن، با تمسک به قرآن و اهل بیت (ع) با اتحاد و همدلی زمینه حکومت جهانی امام مهدی (عج) فراهم می شود.

لزوم زنده نگه داشتن سنت های غدیر/ سنت های غدیر کمرنگ شدند

به هر حال آنچه مهم است زنده نگه داشتن واقعه غدیر توسط شیعیان است، متاسفانه به علت بیماری کرونا و رعایت فاصله اجتماعی چند سالی ایست که مراسمات غدیر و جشن ها و دید و بازدید کم رنگ شده بود و در سال گذشته با اینکه فاصله های اجتماعی برداشته شد و زندگی مردم به روال عادی برگشت، اما دید و باز دیدها و برپایی جشن ها و چراغانی ها همچنان مقداری کم رنگ بوده است، با توجه به اهمیت غدیر در بین شیعیان باید رسانه ها و کارشناسان و مدیران پایگاه های فرهنگی و مساجد، ائمه محترم جماعات، به ویژه صدا و سیما و دیگر نهادهای فرهنگی اجتماعی تلاش کنند تا سنت های گذشته از قبیل جشن ها، دید و بازدیدها، دیدار از سادات و پخش غذا، در عید غدیر بیشتر مورد توجه و اهتمام قرار گیرد.

اهمیت و پاسداشت واقعه غدیر در میان ائمه معصومین (ع)

در جلد دوم کتاب «مصباح المتهجد و سلاح المتعبد»، صفحه 758، شیخ طوسی معروف به شیخ الطائفه از مشهورترین محدثان و فقیهان شیعه، در خصوص اقامه جشن در عید سعید غدیر روایت شده است در سالگرد روز غدیرخم حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام غذایی تدارک دیدند که امیرالمومنین علی (ع) به همراه شیعیان اعم از فقیر و غنی در آن جشن شرکت داشتند.

رفتار برخی مسولان جاه طلب با آموزه های دینی و اصل غدیر فرسنگ ها فاصله دارد

اهمیت ویژه و بسیار مهم زنده نگه داشتن واقعه غدیر از آن جهت است که در حقیقت اهداف اصلی اهل بیت علیهم السلام دنبال شود و انسان‌ها در پرتو عمل به دستورات آنها و رعایت عدالت و تقوای الهی و شناخت هستی همراه با معرفت، مسیر رشد و کمال را پیدا کنند، تا به سعادت حقیقی برسند. خصوصا مسئولان و دست اندرکاران بیش از دیگران باید به خودسازی بپردازند و به دستورات قرآن و اهل بیت توجه داشته و آن را سرلوح کار خود سازند، در حقیقت از وظایف اولیه و مهم دولت های اسلامی این است که با زبان و عمل، با صداقت و خلوص تمام برای رضای خداوند متعال، در خدمت مردم جامعه اسلامی باشند.

ضعف های برخی افراد موجب آسیب رساندن به دین شده است

در حکومت علوی امام علی (ع) برای کار شخصی شمع بیت المال را خاموش می کند، اینکه عده ای به علت ضعف های برخی از افراد، دین را ضعیف و ناکارآمد جلوه می دهند و یا دم از جدایی دین از سیاست می زنند، بدانند این ضعف و بی برنامه بودن از دین نیست، بلکه ضعف و ناتوانی از افراد است که در خدمت به جامعه کوتاهی می نمایند و به دین که برای تمام امور زندگی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برنامه دارد لطمه و صدمه وارد می کنند.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!