از برگزاری نمایشگاه سلام یا مهدی در کربلا تا به تصویر کشیدن زندگی حضرت فاطمه (س) با تابلوهای نقاشی


از برگزاری نمایشگاه سلام یا مهدی در کربلا تا به تصویر کشیدن زندگی حضرت فاطمه (س) با تابلوهای نقاشی

شفیق با اشاره به اثر گذاری هنر به عنوان رکن اساسی در تبیین معارف دینی و مهدوی گفت: برگزاری نمایشگاه سلام یا مهدی در کربلا و به تصویر کشیدن زندگی حضرت فاطمه (س)در قالب ۳۵ تابلوی نقاشی بزرگ از فعالیت های مجتمع بین المللی مهدیون است.

«محمود شفیق»، مدیر مجتمع بین المللی مهدیون در گفت و گو با خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفت: «مجتمع بین المللی مهدیون» سال ها در امور مذهبی، فرهنگی، هنری، زندگی نامه اهل بیت (ع)، امام زمان شناسی و مهدویت به صورت هنری و تجسمی فعالیت داشته و اقدامات مهمی را تاکنون انجام داده است. این مجتمع از سال 82 فعالیت های خود را آغاز کرده است. مکان این مجتمع حدود 1800 متر است. در حال حاضر متاسفانه از لحاظ مادی و پشتیبانی مورد توجه و عنایت مسئولان قرار نگرفتیم. با توجه به اینکه ما یک کار برون مرزی و خاص انجام می دهیم ولی دست اندرکاران، همکاری های لازم را با ما ندارند.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر این پروژه مهم فرهنگی در حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی سازه داشته و از جهت تولید محتوا و خلق آثار هنری از قبیل ساخت ماکت ها و تابلوهای نقاشی حدودا 80 درصد ساخته و اجرا گردیده که برای تکمیل و بهره برداری نهایی از این پروژه بزرگ و بی نظیر که یک طرح ملی و بین المللی است، طبق برآوردهای مالی نیاز مبرم به کمک و مساعدت همه عزیزان می باشد.

شفیق تصریح کرد: زندگی حضرت فاطمه (س) را به وسیله هنر نقاشی در قالب 35 تابلوی بزرگ در حدود 70 متر مربع با استناد و اقتباس از کتب و منابع معتبر معرفت شناسی خاندان عصمت و طهارت که مورد تایید اساتید و حضرات و علما قرار گرفته، تصویرسازی کرده ایم؛ همچنین اولین ماکت سه بعدی بسیار زیبای حرمین امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) را ساخته ایم.

مدیر مجتمع بین المللی مهدیون با اشاره به برگزاری نمایشگاه تجسمی _ معرفتی در کربلای معلی افزود: این نمایشگاه برای ششمین دوره در قالب های مختلف با موضوعات مختلف در کربلای معلی و در صحن حضرت سیدالشهدا (ع) و بین الحرمین برگزار شد. اما اصل موضوع آن بر پایه «مهدویت و امام زمان شناسی» بود.

وی همچنین از برگزاری نمایشگاه «سلام یا مهدی» در کربلا خبر داد و افزود: در حال حاضر نیز درصدد هستیم ضمن اینکه این نمایشگاه را در کربلا برگزار کردیم به صورت دایم و ثابت هم در کرج برگزار کنیم، زیرساخت ها فراهم شده و اکنون نیز در حال انجام اقدامات عمرانی آن هستیم.

از برگزاری نمایشگاه سلام یا مهدی در کربلا تا به تصویر کشیدن زندگی حضرت فاطمه (س) با تابلوهای نقاشی

شفیق در ادامه تصریح کرد: در خصوص معارف اهل بیت (ع)، عاشورا شناسی، زندگی نامه حضرت زهرا (س) و بحث مهدویت یک نمایشگاه دایم و ثابتی نداریم که بتوان به صورت هنری و تجسمی معارف اسلامی را به جوانان ارایه کنیم. این یکی از نقاط ضعف تشکل های فرهنگی و دینی ماست که متاسفانه در کل کشور یک نمایشگاه جامع و کامل نداریم تا بتوانیم معارف دینی و بحث مهدویت و زندگی نامه اهل بیت (ع) را در قالب هنری و تجسمی به جوانان امروز ارایه دهیم لذا در نظر داریم هرچه سریع تر این اقدام را عملی کنیم.

مدیر مجتمع بین المللی مهدیون بیان کرد: تمام کتب، تابلوها و آثار هنری منحصر به فرد این مجموعه به چهار زبان فارسی، عربی، انگلیسی و اردو تولید و ارایه گردیده و نمایشگاه های متعددی از ماکت ها و گالری های نقاشی، زندگی نامه حضرات معصومین (ع) و معارف دینی خصوصا مهدویت برگزار شده که مورد استقبال و بازدید ده ها هزار نفر از دانش آموزان، دانشجویان، علما، عموم مردم و مسئولان فرهنگی و مذهبی استان البرز و کشور و نیز زائران کشورها در بین الحرمین کربلا قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: مجتمع بین المللی مهدیون با توجه به نیاز مبرم کشور به نمایشگاه های تخصصی معرفت افزایی در خصوص خاندان عصمت و طهارت خصوصا در راستای شناساندن امام زمان (عج) و آگاهی بخشی از فعالیت ها، اهداف جریان ها و فرقه های انحرافی که جامعه ما بسیار در معرض هجمه های آن می باشد، از سوی دیگر، نصب العین قرار دادن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و زمینه سازی برای تحقق تمدن نوین اسلامی و ظهور حضرت مهدی (عج) در سال 1399 احداث سالنی حدود هزار متر مربع برای ایجاد نمایشگاه دایم را آغاز نموده که با فضای موجود از سابق در حدود 1800 متر می شود.

شفیق تصریح کرد: از برگزاری بی نظیر نمایشگاه فرهنگی و هنری (سلام یا مهدی) در کربلای معلی که با وحدت و همکاری موسسات عراقی و ایرانی به ویژه مجتمع بین المللی مهدیون کرج در ایام نیمه شعبان برگزار شد، بسیار مورد توجه و استقبال گسترده دانش آموزان قرار گرفت.

مدیر مجتمع بین المللی مهدیون از برگزاری نمایشگاه تجسمی و معرفتی مهدویت در حرم مطهر امام حسین (ع) خبر داد و افزود: زائران کربلا از این نمایشگاه استقبال بسیار پرشوری داشتند. تاکنون به هیچ مجموعه ای در تاریخ کربلا اجازه برگزاری چنین نمایشگاه تخصصی داده نشده است، آن هم 25 روز مسیر بین الحرمین را مسدود کنند؛ این توفیق برای کسی حاصل نشده، حال که چنین توفیق و موقعیتی برای یک مجموعه در گوشه ای از کشور فراهم شده، چرا نباید از آن حمایت و پشتیبانی شود؛ حداقل انتظار داریم با حمایت های مسئولان بتوانیم نمایشگاه های این چنینی در کربلا برپا کنیم.

وی گفت:با توجه به برگزاری شش دوره نمایشگاه در کربلا، هیچ کدام از نهادهای فرهنگی مربوطه حمایت و پشتیبانی از مجتمع بین المللی مهدیون نکردند. همه این کارها را به صورت خودجوش و مردمی انجام دادیم، بچه ها به صورت جهادی کار کردند. حتی یک تقدیر کوچک هم از مجموعه ما صورت نگرفته است. با توجه به اینکه مقام معظم رهبری هم بر روی مباحث و مسایل فرهنگی و خودجوش بودن برنامه ها تاکید وافری دارند ولی متاسفانه از جانب مسئولان فرهنگی هیچ حمایتی از ما صورت نگرفته است.

وی با اشاره به نقش هنر در تقویت آیین های دینی تصریح کرد: در حال حاضر هنر به عنوان یک رکن اساسی در معارف دینی و مهدوی بسیار اثرگذار است. ما در قالب هنر می توانیم بسیاری از مطالب و موضوعات را به مخاطبان به ویژه قشر جوان و نوجوان جامعه انتقال دهیم. نسل امروز فقط با کتاب، مقاله و سخنرانی اقناع نمی شود، اکنون باید با زبان هنر با آنها صحبت کرد.

از برگزاری نمایشگاه سلام یا مهدی در کربلا تا به تصویر کشیدن زندگی حضرت فاطمه (س) با تابلوهای نقاشی

شفیق تصریح کرد: تولیت حرم حضرت ابوالفضل العباس (ع) و امام حسین (ع) عنایت ویژه ای به برگزاری نمایشگاه های معرفتی دارند. همه معتقدند که تاثیرگذاری برگزاری این نمایشگاه ها، ده ها و صدها برابر بیشتر از منبر است و توانسته تاثیرات خوبی بر مخاطبان و بازدیدکنندگان خود داشته باشد.

وی با بیان اینکه نمایشگاه های ما بیشتر جنبه معرفت افزایی دارد. گفت: متاسفانه ما در بحث معرفتی کاستی های زیادی داریم. در ایام اربعین اقدامات خوبی در حوزه خدمات رسانی و تغذیه مردم صورت می گیرد اما در مباحث فرهنگی و معرفتی هنوز اقدام در خوری صورت نگرفته است. مجتمع بین المللی مهدیون در خصوص واقعه عاشورا به صورت مستقل در قالب نقاشی کارهای زیادی انجام داده است. بهتر است، موکب های ایام اربعین در کنار خدمات رسانی خود، نمایشگاه وقایع عاشورا هم راه اندازی کنند تا زایران در کنار ارتزاق مادی، ارتزاق معنوی هم داشته باشند. ما همه اینها را به صورت بنر و پوستر آماده کرده ایم، می توانیم با قیمت پایین در اختیار موکب داران قرار دهیم تا این نمایشگاه ها را برگزار کنند.

شفیق بیان کرد: متاسفانه بسیاری از مردم و از جمله بچه مذهبی های ما در خصوص معجزات و کرامات وقایع عاشورا چیزی نمی دانند و دلیل آن هم عدم آگاهی و اطلاع رسانی است.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ساخت کاردستی ورزشی برای کودکان با روش های ساده و راحت