لزوم استخراج نظامات اطلاع رسانی از قرآن/ الگوی عملکرد مطلوب اسلامی و قرآنی ما در حوزه اطلاع‌رسانی چیست؟


لزوم استخراج نظامات اطلاع رسانی از قرآن/ الگوی عملکرد مطلوب اسلامی و قرآنی ما در حوزه اطلاع‌رسانی چیست؟

دکتر جهرمی بر استخراج نظامات اطلاع رسانی از قرآن تاکید کرد و گفت: آیا واقعا ما در رسانه های عمومی و خصوصی کشور قرآنی عمل می کنیم اگر قرآنی عمل می کنیم مدل رسانه های ما با مدل رسانه های غربی چه تفاوتی دارد.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، دکتر علی بهادری جهرمی، سخنگو و دبیر هیئت دولت امروز سه شنبه ۲۷ تیر در دومین نشست حکمرانی قرآنی گفت: ما اساسا در حوزه ساختار سازی اسلامی و طراحی نظامات مبتنی بر حکمرانی اسلامی کاری انجام ندادیم. آخرین اقدام صورت گرفته مربوط به تئوری ولایت فقیه امام راحل است.

وی با بیان اینکه ما انقلاب سیاسی کردیم اظهار کرد: در واقع ما حکومت غیر مشروع طاغوت را برچیدیم و حاکمیت اسلامی را جایگزین آن نمودیم لذا کل طراحی و نظام سازی صورت گرفته در کشور ما مربوط به مجلس خبرگان اوایل انقلاب بود که با حضور امام راحل و مشارکت مجتهدین و نخبگان انجام شد. بنابراین ما نظام سازی اسلامی در حوزه های مختلف مبتنی بر تفکر دینی و اسلامی نکردیم که حوزه اطلاع رسانی هم از جمله آنهاست.

جهرمی در ادامه افزود: انجام این مهم بر عهده فعالان قرآنی، حوزه های علمیه و دانشگاه ها است که با جدیت ورود کنند و نظام سازی اطلاع رسانی را انجام دهند. سخنگوی دولت با اشاره به دو گانه سرعت و دقت در رسانه ها اظهار کرد: در حال حاضر پیش فرض همه رسانه ها سرعت و دقت است ضمن اینکه در بسیاری از جاها دقت یا اتقان در تعارض هم قرار می گیرند. سوال اینجاست آیا واقعا ما در رسانه های عمومی و خصوصی کشور قرآنی عمل می کنیم اگر قرآنی عمل می کنیم مدل رسانه های ما با مدل رسانه های غربی چه تفاوتی دارد. باید بالاخره بدانیم الگوی عملکرد مطلوب اسلامی و قرآنی ما در حوزه اطلاع‌رسانی و ارتباط با مردم چیست.

وی گفت: بسیاری از مفاهیم و موضوعات وجود دارد که اساسا یک مقام حاکمیتی نمی تواند به راحتی و سهولت آن را بیان کند چه بسا بدتر هم نماید بنابراین در اینجا یک نقش بر عهده مقامات حاکمیتی است که باید ایفاء کنند و یک نقشی هم بر عهده مقامات غیر رسمی است، مانند نهادهای مدنی و جامعه نخبگان که باید ایفای نقش نمایند که اینها الزاما بر هم منطبق نیستند و در بسیاری مواقع هم متفاوت از هم می باشند ضمن اینکه بخش های زیادی از مسیر اطلاع رسانی و گفتگوی حاکمیت و مردم از بستر غیر رسمی و غیر حاکمیتی می گذرد و بازیگران و نقش آفرینان غیر حکومتی و غیر مردمی دارند.

جهرمی با بیان اینکه روش ها و مسیرهای بسیاری از موضوعات در قرآن روشن است تصریح کرد: فقط درست استخراج نشدند. باید بدانیم اطلاع‌رسانی را برای چه می‌خواهیم. وقتی مردم از دلایل تصمیم‌گیری ما مطلع نشوند یا از واقعیات با خبر نباشند به طور طبیعی همراهی نمی‌کنند و در قرآن آمده است که حتی موسی (ع) به دلیل همین عدم اطلاع نتوانست با خضر نبی همراهی کند.

سخنگوی دولت با اشاره به اعتراضات اخیر گفت: در این مساله اختلاف نظرها زیاد بود که می بایست با مشورت و گفتگو به یک جمع بندی می رسیدیم در حالی که اگر نظام داشتیم هم راحت تر به اجماع می‌رسیدیم و هم اختلاف ها کمتر می شد. چون قرآن محور ما قرار گرفته بود. سخنگوی دولت اظهار کرد: از نگاه قرآنی زمانی نباید خیلی از چیزها را مطرح کرد یا حداقل با یک روش متفاوت بیان کرد و بعضی مواقع هم خیلی از چیزها را باید به مردم گفت و لازمه آن این است که نظامات اطلاع‌رسانی از منظر قرآن استخراج شود تا پاسخگویی آسان‌تر و اجماع راحت‌تر انجام گیرد.

دومین نشست حکمرانی قرآنی امروز سه شنبه ۲۷ تیرماه ۱۴۰۲ با حضور دکتر علی بهادری جهرمی، سخنگو و دبیر هیئت دولت؛‌ حجت الاسلام استاد قاسمیان، رییس کتابخانه مجلس شواری اسلامی و دذکتر علیرضا معاف معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی