معرفی انواع ضماد در طب سنتی و کاربردهای آن ها


ضماد در طب سنتی دارای انواع متفاوتی می باد و در ادامه شما را با مهم ترین آن ها آشنا می کنیم تا بتوانید در خانه زخم های جزئی خود را درمان نمایید. برای دریافت اطلاعات بیش تر این مطلب را از دست ندهید.

ضماد در طب سنتی به همان دارویی گفته می شود که شما می توانید ان را برای روی زخم های خود مورد استفاده قرار داده و زخم هایتان را بهبود بخشید. در ادامه چند مدل از ضماد ها را در طب سنتی برایتان مورد بررسی قرار خواهیم اد.

معرفی انواع ضماد در طب سنتی و کاربردهای آن ها

آشنایی با ضماد در طب سنتی

ضماد اصطلاحا به دارویی اطلاق می شود که قوام دارد و غلیظ می باشد و نرم بوده و می توانید به راحتی ان را روی زخم هایتان بزنید. بعد از زدن ضماد روی زخم ها باید ان را ببندید تا اثر کرده و زخم شما بهبود یابد. معمولا افرادی که در طب سنتی کار می کنند برای این که بتوانند ضماد تهیه کنند چند قلم دارو را در هم ترکیب می کنند و این کار منجر به نرم تر دن دارو دست ساز خواهد شد.در ادامه شما را با انواع ضماد ها آشنا خواهیم کرد.

ضماد بزرک

برای تهیه ضماد در گذشته های نه چندان دور از مواد بسیار مختلفی همانند موم، خمیر نان، روغن، حنا، آمونیاک، آرد و انواع حبوبات استفاده می کردند ولی امروزه برای این که ضماد بهداشتی تهیه کنند معمولا از آرد بزرک استفاده خواهند کرد.

برای تهیه این مدل از ضماد ها باید این آرد را به نسبت یک به پنج با آب ترکیب کرده و حرارت دهید تا همانند چسب شده و قوام خوبی بیابد. از این ضماد به صورت لایه ای استفاده می کنند و روی محل التهاب دار می گذارند و با استفاده از باند تمیز آن را می بندند. در واقع از این دارو برای درمان درد های کلیوی، کبدی، رحمی و درد های مزمن مفاصل استفاده می شود و کاربرد های بسیار زیادی در بین افراد دارد.

ضماد خردل

این ضماد نیاز به آرد خردل و بزرک دارد. این دو آرد را باید به نسبت مساوی با یک دیگر ترکیب کنید و کمی حرارت دهید. این حرارت نباید بیش تر از ۴۵ درجه باشد. زمانی که از این مرهم استفاده می کنید درد و سوزش بسیار کمی را تجربه خواهید کرد و این درد و سوزش بعد از چند ثانیه فروکش می نماید. البته یادتان باشد که اگر میزان خردل این ضماد بیش از حد زیاد باشد امکان دارد سوزش آن غیر قابل تحمل بوده و مجبور خواهید شد که این ضماد را از روی پوست خود بردارید.

اگر پوست شما لطیف می باد بهتر است ده دقیقه و اگر پوستتان کمی خشک است می توانید این مرهم را تا چهل و پنج دقیقه بر روی آن نگه دارید. یادتان باشد که این ضماد نباید بیش از ۵۰ دقیقه بر روی پوست بماند زیرا آسیب های بدی را با خود به همراه دارد. در بسیاری از بیماری های حاد و مزمن تنفسی از این مرهم استفاده می شود و شما می توانید این ضماد را روی سینه و پشت بیمار بگذارید تا درمان گردد.

معرفی انواع ضماد در طب سنتی و کاربردهای آن ها

مرهم سیاه

مرهم سیاه از چندین و چند ماده طبیعی ساخته می شود و سرعت عمل ان نسبت به سایرین بالا تر می باشد و در گذشته از این مرهم برای کاهش عفونت ها و چرک ها و غدد زیر پوستی استفاده می شد. در واقع با استفاده از این مرهم تمامی موارد گفته شده به راحتی و بدون نیاز به جراحی از بدن فرد خارج می شد.

اگر می خواهید این مرهم را تهیه کنید باید سه قاشق چای خوری خاک رس را به همراه سه قاشق چای خوری زغال را با یکدیگر مخلوط کرده و نیم پیمانه از روغن کرچک و نارگیل و بهار نارنج را به آن بیفزایید. در ادامه شما می توانید دو قاشق موم ذوب شده را به این ضماد بیفزایید.

ضماد باقلا

در واقع یکی دیگر از ضماد های مهم در طبد سنتی استفاده از باقلا می باشد. این ضماد دارای فواید بسیاری می باشد و برای موارد خاص در بدن استفاده می شود. از مهم ترین موارد استفاده از این مرهم می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • التیام محل ضرب دیده
  • پیشگیری از سفید شدن مو ها
  • کشیدن و خارج کردن سم از محل گاز گرفتگی سگ ها

ضماد نور

از این ضماد برای درمان تیرگی های پوستی، لکه ها و کک و مک ها استفاده می شود و شما باید بدانید که این ضماد نوعی از کرم های روز مکی باشد و از چربی مخصوص و گرد روی و … تهیه می شود. در واقع از این مرهم برای شاداب تر ماندن پوست و همچنین مراقبت از پوست استفاده می شود و بسیاری از افراد دوست دارند از این مرهم به عنوان ضد آفتاب نیز استفاده نمایند.

معرفی انواع ضماد در طب سنتی و کاربردهای آن ها

مرهم خیار

مرهم خیار از دیگر ضماد در طب سنتی می باشد و از نظر مواد معدنی و املاح بسیار غنی است. در واقع خیار از خانواده کدو ها می باشد و دارای فواید بسیاری برای پوست خواهد بود. از این مرهم برای درمان بیماری های زیادی استفاده می شود و باید بدانید که برای کاهش درد های سیاتیک و درد های مفصلی می توانید از این مرهم استفاده کنید. برای تهیه این ضماد کافی است تا مقداری از خیار ها را رنده کرده و با روغن کنجد و آرد جو مخلوط نمایید و این مرهم را روی محل درد قرار دهید.

ضماد اگزما

اگزما یکی از بیماری هایی می باشد که درمان ندارد و شما می توانید با رعایت یک سری از نکات به راحتی از بروز مجدد آن پیشگیری نمایید. برای تهیه این ضماد در طب سنتی نیاز است تا دوای سیاه را به همراه موم و روغن زیتون ترکیب کرده و روی پوست خود قرار دهید. در واقع این دارو می تواند منجر به کاهش خارش های شما شده و مسکن اگزما های پوستی شما خواهد بود.

ضماد مفاصل

از این مرهم برای درد های مفصلی مزمن استفاده می شود و مهم ترین ماده به کار رفته در آن عرق النساء می باشد و نام قدیمی سیاتیک بوده است. این مرهم از بهترین مرهم هایی می باشد که می توانید برای کاهش درد های مفصلی از آن استفاده نمایید زیرا این دارو سرشار از گیاهان دارویی همانند بابونه، ختمی، اکلیل الملک، صمغ اشق، صمغ چاوشیر، صمغ مقل، سرکه و روغن شوید می باشد. این موارد به تسریع گردش خون شما کمک خواهد کرد و شما می توانید درد های ناشی از آرتروز و سیاتیک را به راحتی تسکین دهید.

معرفی انواع ضماد در طب سنتی و کاربردهای آن ها

اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه می توانید با درمان شب کوری در طب سنتی و درمان فلج صورت در طب سنتی نیز آشنا شده و اطلاعاتی بسیار خوب در این موارد کسب کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان