نشانه های شکستن جمجمه سر و نحوه درمان


شکستن جمجمه سر دارای نشانه‌های مختلفی می باشد که در ادامه همه آنها را برایتان بیان می کنیم تا بتوانید نشانه های مفید را بشناسید.

شکستن جمجمه سر دارای انواع مختلفی می باشد و آسیب دیدن جمجمه می تواند به هر نحوی رخ داده باشد و در واقع نوع شکستگی زمانی رخ می دهد که نیرو یا جسم برخورد کننده به سر به قدری قوی باشد که بتواند به استخوان آسیب شدید وارد کرده و دچار ترک و یا شکستگی در استخوان شود. البته افتادن روی زمین یا هر آسیب دیگری نیز می تواند به جمجمه آسیب برساند بنابراین اگر احساس می کنید که به سر شما ضربه ای وارد شده است و ممکن است جمجمه‌تان شکسته باشد بهتر است از عکس رادیوگرافی استفاده کنید تا به تشخیص درست برسید.

نشانه های شکستن جمجمه سر و نحوه درمان

شکستن جمجمه سر چه خطراتی دارد؟

بر اساس ضربه ای که به سر وارد می شود شکستن جمجمه سر به بافت زیرین مانند غشا ها و رگ های خونی نیز آسیب برساند و باید بدانید که میزان آسیب دیدگی و مشاهده آن کار آسانی نیست و این مشکل می تواند یک سری از نشانه ها و علائمی را با خود به همراه داشته باشد و این نشانه ها عبارتند از :

  • تورم و حساسیت در اطراف سر و منطقه آسیب دیده
  • کبود شدن صورت
  • خونریزی های شدید از بینی یا گوش

انواع شکستگی

شکستن جمجمه دارای انواع مختلفی می باشند و هر کدام بر اساس تاثیری که نیروی وارد شده بر روی جمجمه دارد رخ می دهد. در ادامه همه این شکستگی ها را برای شما مورد بررسی قرار خواهیم داد‌.

شکستگی بسته

در این مدل از شکستگی ها که به آن شکستگی ساده هم می گویند پوستی که ناحیه شکستگی را پوشانده شکسته یا بریده نمی شود و استخوان در معرض اکسیژن قرار نخواهد گرفت. ساده‌ترین نوع شکستگی جمجمه همین شکستگی بسته است است.

شکستگی باز

در این مدل از شکستگی که به نوع مرکب نیز شناخته می شود پوست سر پاره خواهد شد و استخوان متورم شده و در معرض هوا قرار خواهد گرفت و باید سریعاً مورد مداوا قرار بگیرید در غیر این صورت امکان بروز عفونت های شدید برای فرد وجود دارد.

شکستگی به سمت داخل

برای مدل از شکستگی ها جمجمه به داخل خود پیچ می خورد و این نوع شکستگی ناشی از ضربات مستقیم به یک ناحیه کوچکی از جمجمه است که با انرژی زیاد صورت می گیرد و تقسیم ضربات از نقطه حداکثر شروع شده و به صورت متمرکز پخش خواهد شد.

نشانه های شکستن جمجمه سر و نحوه درمان

شکستگی پایه

شکستگی پایه جمجمه سر در واقع در کف جمجمه یعنی نواحی اطراف چشم، گوش، بینی و بالای گردن و یا در نزدیکی ستون فقرات ایجاد می شود و علاوه بر انواع شکستگی های جمجمه ای که تاکنون گفته شد ممکن است این نوع شکستگی خطی و یا خرد شده باشد. در نوع خطی شکستگی در راستای یک خط مستقیم اتفاق افتاده است و در نوع خرد شده ناحیه شکسته شده به ۳ یا تعداد بیشتری بخش تقسیم خواهد شد.

نشانه های جدی

در شکستگی جمجمه ممکن است نشانه های جدی را مشاهده کنید بنابراین بهتر است این نشانه ها را بشناسید تا در صورت بروز هر کدام از آن ها سریعاً فرد را به اورژانس برسانید.

  • خونریزی در نزدیکی محل تروما یا اطراف چشم، گوش و بینی
  • کبودی در اطراف تروما زیر چشم یا پشت گوش
  • درد شدید در محل آسیب دیده
  • تورم در محل آسیب دیده
  • قرمزی یا گرمی در محل آسیب دیده
  • سردرد
  • تهوع
  • سرگیجه
  • استفراغ
  • تاری دید
  • بی قراری
  • تحریک پذیری از دست دادن تعادل
  • گرفتگی گردن
  • گیجی و خواب آلودگی بیش از حد

نحوه تشخیص

پزشک به راحتی می تواند با معاینه جسمی سر شکستگی را تشخیص دهد بنابراین با استفاده از سایر روش هایی مانند عکسبرداری می تواند میزان و ماهیت بیماری را نیز بشناسد برای این کار از روش های مختلف تصویربرداری مانند اشعه ct اشعه x و ام آر آی استفاده می شود که روش های معمولی برای تصویربرداری از بدن بوده و به پزشک در تشخیص شکستگی کمک خواهند کرد.

اشعه ایکس یک تصویر از استخوان ها را نشان می دهد و ام آر آی می تواند بافت نرم را نیز نمایش داده و به پزشک اجازه بدهد تا شکستگی جمجمه و مغز را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهد.

استفاده از ابزار های سی تی اسکن و یا cvt نیز بسیار رایج می باشد و معمولاً واضح‌ترین تصویر شکستگی و آسیب به مغز را نشان خواهد داد زیرا شامل یک تصویر سه بعدی از مغز خواهند بود.

نشانه های شکستن جمجمه سر و نحوه درمان

نحوه درمان

برای درمان شکستگی جمجمه سر نیازی به استفاده از روش های خاص نمی باشد و اگر چندان شدید نباشد خود به خود بهبود می یابد و تا زمانی که آسیب های دیگری به مغز وارد نشود معمولاً بعد از ۶ هفته بهبودی رخ می دهد.

با این حال در برخی از شرایط نیاز به عمل جراحی است تا بهبودی کامل‌تر شود و برخلاف سایر شکستگی های استخوانی عامل های متفاوتی در آن نقش پیدا می کنند و از مهمترین این عامل ها می توان به سن، سلامتی، و تاریخچه پزشکی و همچنین نوع و شدت شکستگی جمجمه اشاره کرد.

باید بدانید که در بسیاری از این مدل آسیب ها فرد درد زیادی را احساس نمی کند و برای برخی از شکستگی هایی که دارای درد می باشد نیاز است تا دارو مورد استفاده قرار بگیرد و این دارو ها معمولا استامینوفن می باشد.

اگر شکستگی جمجمه بیش از حد باشد و منجر به نشت دادن مایع مغزی نخاعی شود ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید و اگر میزان شکستگی بیش از حد باشد ممکن است چندین عمل جراحی برای درمان نیاز داشته باشید و همچنین باید بدانید که شکستگی جمجمه به سمت داخل مغز بیشتر منجر به آسیب های مغزی خواهد شد و در صورت داشتن سردرد شدید و فشار به سر و نشت مایع مغزی نخاعی عمل جراحی بسیار ضروری خواهد بود.

نشانه های شکستن جمجمه سر و نحوه درمان

نشانه های مورد نیاز برای جراحی

باید بدانید که بیمار در شرایط خاص نیاز به جراحی پیدا می کند از این رو بهتر است این شرایط را بشناسید که در ادامه همه آن ها را برایتان مورد بررسی قرار خواهیم داد.

خونریزی شدید

اگر در داخل سر فرد دچار خونریزی شدید شده باشد طوری که مغز تحت فشار شدید قرار بگیرد نیاز به جراحی وجود دارد و در صورتی که درمان های لازم انجام نشود خونریزی داخلی می تواند منجر به مرگ بیمار شود.

هماتوم

هماتوم یک لخته خون در داخل سر می باشد که در اثر اصابت یک جسم سنگین به سر ایجاد خواهد شد و این لخته خون می تواند خطرات زیادی را با خود به همراه داشته باشد. اگر در این مورد نیاز به عمل جراحی باشد پزشکان در حین جراحی سعی می کنند بیمار را هوشیار نگه دارند تا با این کار بتوانند از آسیب های نخاعی و عصبی گیری کنند.

احتقان مغزی

انتقال مغزی نوعی کبودی ناشی از شکستگی جمجمه در مغز می باشد و می تواند منجر به ایجاد لختگی خون شود تمام مشکلات ذکر شده در طی آزمایش هایی که فرد انجام می دهد مشخص خواهد شد بنابراین برای درمان نیاز است تا این آزمایشات را به صورت کامل انجام دهید.

جراحی خاص مغزی

کرانیوتومی یکی از جراحی های خاص مغز می باشد که برای درمان صدمه های شدید به سر استفاده می شود و در شکستن سر نیز و درمان آن کاربرد بسیار زیادی دارد و در این جراحی فرد بیهوش بوده و در جمجمه او سوراخی ایجاد می شود جراح بتواند به مغز دسترسی پیدا کند و در حین انجام این جراحی فرد بیهوش خواهد بود و هیچ درد و ناراحتی را احساس نخواهد کرد در این جراحی پزشک همه لخته های خونی را از بین برده سعی می کند رگ های خونی آسیب دیده را ترمیم نماید و متوقف شدن هر خونریزی در مغز قطعه برداشته خواهد شد و استخوان جمجمه با استفاده از پیچ های فلزی به یکدیگر پین می شوند.

نشانه های شکستن جمجمه سر و نحوه درمان

پیشگیری بهترین درمان

در مثل های ایرانی آمده است که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است و هزینه های کمتری را با خود به همراه دارد از این رو شما می توانید با رعایت کردن نکات ایمنی از شکستن جمجمه خود پیشگیری نمایید. در واقع اگر در حین دوچرخه سواری یا موتور سواری و همچنین شرکت در ورزش هایی که احتمال آسیب دیدگی سر وجود دارد از کلاه ایمنی استفاده کنید می توانید آسیب ها را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید.

سعی کنید اگر دچار آسیب دیدگی شدید تا ۲۴ ساعت بعد از دیدگی حرکت های سخت را انجام ندهید. اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه می توانید اطلاعاتی در مورد شکستگی دنده و شکستگی بینی نیز مشاهده کنید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده استفاده کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی