نحوه تشخیص و درمان دندان نهفته و عوارضی که دندان های نهفته دارند


درمان دندان نهفته بسیار ساده است و باید تنها به متخصص مراجعه کنید و باید بدانید که این مشکل دارای درمان خانگی نمی باشد و نمی توانید با روش های غیر اصولی آن را درمان کنید.

درمان دندان نهفته باید به دست متخصص انجام شود در غیر این صورت شما نمی توانید کاری برای این دندان خود انجام بدهید. یادتان باشد که این مدل از دندان ها ممکن است ژنتیکی باشند و باید قبل از هر کاری اطلاعاتی در مورد این مشکل داشته باشید تا بتوانید به درستی از پس این کار بر بیایید.

نحوه تشخیص و درمان دندان نهفته و عوارضی که دندان های نهفته دارند

آشنایی با درمان دندان نهفته

دندان نهفته زمانی ایجاد می شود که دندان فرد در طی زمان طبیعی رویش خود در داخل دهان نروییده باشد و درون فک بماند. در واقع این دندان نتوانسته است فک را کنار بزند از این رو زیر لثه باقی می ماند. تنها راه تشخیص این دندان ها استفاده از عکس های رادیوگرافی می باشد و باید بدانید که هر انسان به صورت طبیعی دارای ۳۲ دندان می باشد و باید تا سن ۱۸ سالگی تمامی این دندان ها رشد کرده باشند. پیشنهاد بسیاری از متخصصان این است که در سن ۱۹ سالگی همه باید رادیوگرافی را از فک خود انجام دهند و اگر دندانی نهفته دارند آن را تشخیص داده و برای درمانش اقدام نمایند.

انواع دندان های نهفته

باید بدانید که دندان های نهفته دارای انواع گوناگونی می باشند و شما بهتر است آن ها را بشناسید.

نهفتگی درون استخوان

در این مدل از دندان های نهفته دندان درون استخوان فک قرار دارد و اطراف آن را احاطه کرده است.

نهفتگی درون لثه

در این مدل از دندان های نهفته تاج دندان از استخوان فک خارج شده و روی آن را بافت لثه گرفته است.

به صورت کلی بباید بدانید که این مدل از دندان ها ممکن است به صور افقی، عمودی و یا حتی مایل قرار بگیرند و احتمال این که دندان عقل نیز دارای نهفتگی باشد بسیار بیش تر از سایرین می باشد و ممکن است در برخی از افراد دندان های نیش بالا و آسیای کوچک نیز دچار نهفتگی باشد.

نحوه تشخیص و درمان دندان نهفته و عوارضی که دندان های نهفته دارند

دلایل ایجاد

دندان های نهفته ممکن است به دلایل متنوعی برای هر فرد ایجاد شود از این رو نیاز است اطلاعاتی در این زمینه داشته باشید تا بتوانید برای درمان دندان نهفته سریع تر اقدام کرده و مشکلات لثه و دندانی خود را از بین ببرید.

  • وارد شدن ضربه به فک یکی از دلایل اصلی خارج نشدن دندان از درون فک می باشد. اگر این مشکل برای فرزند شما وجود دارد بهتر است آن را درمان کنید در غیر این صورت با گذشت زمان امکان دارد این ناهنجاریها قابل درمان نباشند.
  • در واقع در برخی از شرایط امکان دارد شکل ظاهری برخی از دندان ها باعث ایجاد نهفتگی شود و بزرگ بودن تاج دندان از دلایل بسیار شایع این مورد می باشد و مانع از خروج دندان از لثه می شود.
  • اگر زمان رویش دندان ها طولانی باشد امکان این که دچار نهفتگی شوید بسیار زیاد می باشد.
  • اگر دندان های فرد بزرگ باشند و فک او کوچک باشد ممکن است دچار نهفتگی شود.
  • کیست یا تومور در اطراف ریشه و تاج دندان باعث می شود تا نهفتگی بیش تر شده و احتمال ایجاد شدنش بالا تر خواهد رفت. برای این که بتوانید این مورد را درمان کنید باید به متخصص در این زمینه مراجعه شود.
  • پوسیدگی در دندان های شیری می تواند دچار نهفتگی دندان های اصلی شود و از این رو توصیه می شود که دندان های شیری کودک خود را مراقبت نمایید. در واقع این مورد نه تنها باعث نهفتگی می شود بلکه ممکن است منجر به بر هم خوردن نظم و ترتیب دندان های دائمی خواهد شد.

تشخیص دندان نهفته

برای این که به درمان دندان نهفته بپردازیم باید ابتدا بتوان آن را تشخیص داد و تنها راه تشخیصی این بیماری استفاده از عکس رادیوگرافی می باشد. پزشک برای شما این عکس را می نویسد و شما می توانید با مراجعه مجدد و نشان دادن عکس متوجه وضعیت دندان های خود بشوید.

نحوه تشخیص و درمان دندان نهفته و عوارضی که دندان های نهفته دارند

درمان

برای درمان دندان نهفته باید به متخصص مراجعه کنید در غیر این صوت با روش های خانگی نمی توانید آن ها را درمان نمایید و ممکن است آسیب های شدیدی به خودتان وارد کنید. در واقع یکی از روش های درمان این مشکل استفاده از جراحی فک می باشد و بعد از این کار باید حتما از ارتودنسی استفاده شود در غیر این صورت نمی توانید این دندان را شکل داده و در جای خود قرارش دهید.

یادتان باشد که افزایش سن می تواند بر روی روند جراحی تاثیراتی بگذارد از این رو بهتر است تا زمانی که در سن کم قرار دارید این مدل از جراحی ها را انجام دهید تا سریع تر و راحت تر این مشکل را از بین ببرید.

عارضه های این دندان ها

دندان های نهفته می توانند عوارضی برای فرد به همراه داشته باشد از این رو بهتر است با عارضه های این دندان نیز آنا شوید و اطلاعاتی در این مورد نیز کسب کنید.

  • تحلیل رفتن استخوان های فک
  • کاهش مقاومت استخوان فک
  • ایجاد بیماری های مختلف لثه
  • پوسیدگی دندان های اطراف لثه
  • تحلیل ریشه دندان ها
  • ایجاد مشکل در انجام روکش برای سایر دندان ها
  • بروز تومور یا کیست در فک
  • ایجاد درد در بخشی از ناحیه صورت
  • شکستگی در بخشی از دندان نهفته
  • بروز نامنظمی در دندان ها

نحوه تشخیص و درمان دندان نهفته و عوارضی که دندان های نهفته دارند

اگر از این مطلب رضایت داشتید در ادامه می توانید اطلاعاتی دیگر در این زمینه مانند عفونت لثه و عوارض نکشیدن دندان عقل نهفته و خطر های آن نیز بدست آورید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده در این زمینه استفاده کنید.

منبع : آرگا

برچسب :

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا